Multi o stiu din televiziune. Si mai multi o stiu ca omul din spatele unuia dintre cele mai cunoscute proiecte de CSR din Romania - Tara lui Andrei. Mona Nicolici a debutat in CSR intr-o perioada in care nu se stia mare lucru despre activitatile de responsabilitate sociala. A convins-o o "intalnire magica" in urma cu zece ani si de atunci gestioneaza bugete de milioane de euro in cadrul Petrom, cel mai mare jucator din industria de petrol si gaze din Romania, in prezent fiind manager al departamentului de sustenabilitate in cadrul companiei.

Nicolici si-a inceput cariera in cadrul Petrom in 2006 dupa 11 ani petrecuti in televiziune la branduri precum Antena 1 si B1 TV si trei ani la Ministerul Economiei, in functia de consilier in comunicare.

Venirea in cadrul Petrom a coincis cu numirea Marianei Gheorghe ca CEO al companiei.

Nicolici: Mereu apareau oameni care imi ziceau ca locul meu este in Petrom

“Eram intr-un moment de schimbare, dupa trei ani la Ministerul Economiei simteam ca trebuie sa fac o mutare. Ma gandeam sa ma intorc in televiziune si….cam atat, pentru ca televiziunea era vechea mea iubire. A aparut aceasta oportunitate de a veni in Petrom pe care in prima faza am neglijat-o, apoi am ignorat-o, dar a fost un drum pe care cumva mi l-au deschis altii si pe care am fost impinsa sa merg aproape in ciuda vointei mele. Imi revenea periodic oferta sub diverse forme. Mereu apareau oameni care aproape cu obstinatie imi ziceau acelasi lucru: ca locul meu este in Petrom”, spune Nicolici.

Iar aceasta tatonare a durat peste sase luni…pana cand in iunie 2006 la conducerea companiei a venit Mariana Gheorghe, primul CEO femeie al companiei care se privatizase de doi ani. Si cea care conduce si astazi Petrom, un gigant cu venituri de 4,1 miliarde de euro si peste 16.000 de angajati.

Nu stia ce este CSR-ul si ca existau companii care platesc pentru o astfel de functie

"Au fost multe persoane care s-au straduit sa ma aduca la interviuri, dar intr-un fel decizia de a veni sa vad a fost generata de venirea doamnei Gheorghe la Petrom. A fost o intalnire sa ne cunoastem, si a fost o intalnire magica. Iar aceasta s-a tranformat in mai multe intalniri care erau cumva interviuri de angajare fara ca eu sa-mi dau seama. M-am decis sa vin in zona de relatii publice, comunicare, dar nu ma atragea ideea de a face comunicare corporativa, eu fiind mult mai atrasa de ideea de a fi aproape de oameni si mi se parea ca a comunica pentru o companie de petrol si gaze este prea tehnic, prea sec. Insa de-a lungul discutiilor mele cu doamna Gheorghe a aparut intrebarea despre ce as face eu sa ajut Petromul sa aiba mai multa credibilitate. Notorietatea era la cote maxime, stia toata lumea de Petrom. Si raspunul meu a fost si ceea ce isi dorea doamna Gheorghe si anume aceea de a apropia compania de romani si de ceea ce avea tara nevoie. Ea mi-a zis: <<Dar acest lucru se numeste CSR si chiar asta voiam si eu sa fac. Va intereseaza?>>Si m-ar fi interesat daca stiam ce inseamna. Dar habar nu aveam. Am ajuns acasa, am citit pe internet si am vazut ca in Europa sunt companii care au traditie in CSR. Era ceea ce doream, dar nu stiam ca exista o pozitie pentru care cineva sa iti dea si bani pentru asa ceva. Iar acest lucru m-a facut sa ma gandesc la varianta de a veni in Petrom”, explica managerul.

Astfel, din septembrie 2006, Mona Nicolici s-a alaturat Petrom, initial ocupandu-se de zona de comunicare si relatii publice. Mai tarziu a demarat proiectele de responsabilitate sociala ale Petrom, activitatile companiei de energie fiind poate cele mai cunoscute programe de CSR din Romania in special datorita Tarii lui Andrei.

2,5 milioane de euro pentru CSR in 2016

Proiectele de sustenabilitate ale Petrom sunt impartite in trei piloni: Skills to Succeed (comunitati, oameni), eco-eficienta (reducerea emisiilor de carbon, managementul apei si eficienta energetica) si eco-inovatie (inovatie in cadrul Petrom).

Pentru segmentul Skills to Succeed, care sustine comunitatile prin crearea de locuri de munca si cresterea angajabilitatii oamenilor, compania va aloca anul acesta in jur de 2,5 milioane de euro. Celelalte doua segmente, eco-eficienta si eco-inovatie, sunt integrate in business si au bugete care apartin altor divizii ale Petrom.

"Anul acesta gestionam 2,5 milioane de euro pentru proiecte, o suma care este in scadere usoara fata de 2015. Suntem intr-o perioada in care reducem investitiile si bugetele. Criza din domeniul nostru (n.red. scaderea barilului de petrol) ne-a influentat in tot business-ul (n.red. compania a inregistrat pierderi pentru prima data din 2004), nu doar in departamentul nostru. Am avut reduceri de buget si ne asteptam si anul acesta sa vedem scaderi. Dar nu am taiat proiecte, le-am eficientizat. Nu am redus numarul de beneficiari sau valoarea granturilor pentru proiecte. Am renuntat putin la comunicare, ceea ce ne-a determinat sa gasim alte metode mai eficiente. Astfel, ne-am orientat catre social media", afirma Mona Nicolici.

Nu te gandi daca stii sa faci CSR, pur si simplu fa acest lucru!

Cel mai cunoscut proiect de CSR al Petrom este platforma de responsabilitate sociala Tara lui Andrei, acesta facand parte din segmentul Skills to Succeed si fiind principalul program de implicare in comunitate. Din 2007 si pana in prezent prin aceasta platforma au fost alocati peste 40 milioane euro pentru dezvoltarea comunitatilor din Romania.

Tara lui Andrei cuprinde proiecte precum Idei din Tara lui Andrei (programe sustenabile in trei domenii: eco-eficienta si eco-inovatie, dezvoltare comunitara si Educatie pentru angajabilitate) Romania Meseriasa (program prin care compania vrea sa schimbe si modernizeze invatamantul profesional), Fabricat in Tara lui Andrei (programul de sustinere a comunitatilor prin afaceri sociale), Campionatul de Voluntariat si Centrul de resurse Boldesti Scaeni – vizeaza cresterea nivelului de trai si educational al persoanelor dezavantajate din comunitate.

Primul proiect de CSR al companiei a fost Parcurile Viitorului, un program lansat in 2007 pentru refacerea spatiilor verzi. Inainte de lansarea acestuia, activitatea de CSR a inceput cu definirea problemelor si impactului companiei, dar si alinierea acestora cu ceea ce avea nevoie Romania la acel moment.

Citeste si:

    "Lucrurile s-au schimbat si la noi in companie si la nivel global. CSR-ul este un domeniu foarte dinamic si tanar, iar pe masura ce faci lucruri, iti dai seama cat de putin faci si stii. Eu am avut curajul pentru ca mi-a placut ideea. In perioada aceea citeam foarte mult, iar intr-un articol scria: <<Nu te gandi daca stii sa faci CSR, pur si simplu fa acest lucru!>>. Asa am inceput si noi, cumva si dintr-o nevoie de a schimba cultura si imaginea companiei. Si stiam ca nu putem schimba imaginea companiei in exterior, daca nu schimbam comportamentul angajatilor”, spune Nicolici.

    Cel mai greu este sa vezi ce aduce CSR-ul bun pentru business

    La acel moment, Petrom era o companie in care se vorbea doar in termeni de privatizare, profit si cresteri de preturi, iar misiunea Monei Nicolici era sa schimbe acest lucru.

    Citeste si:

      "In prezent perceptia este ca suntem o companie in care oamenii ar vrea sa lucreze si ca avem o gandire pe termen lung. Iar asta este exact ce ne-am propus la inceput: incredere, credibilitate”, declara managerul de sustenabilitate al Petrom.

      Managerul spune ca CSR-ul a fost sustinut de management pentru ca a transformat activitatile de responsabilitate sociala intr-un instrument pentru business, pentru eficientizarea operatiunilor companiei.

      "Am inteles ca de la acest <<nice to have>> pe care il are asociat CSR-ul in cele mai multe companii trebuie sa ajungi la ce este mai important pentru business. Business-ul trebuie sa faca profit, nu este o fundatie sau un om de afaceri care vrea sa dea bani. Iar, cel mai greu in CSR este sa vezi care este esenta pentru business, ce aduce CSR-ul bun pentru business astfel incat el sa fie profitabil in continuare. Iar asta inseamna sa ai o relatie buna cu stakeholderii pentru ca altfel iti pot inchide business-ul, sa faci profit in mod responsabil, nu doar pe termen scurt si fara sa tii cont de etica si transparenta in afaceri. Nu se mai poate, au trecut acele vremuri si cei care au facut asa, au pierdut. Iar daca tu ca om de CSR nu poti sa le explici oamenilor din companie ca ceea ce faci se intoarce in business, CSR-ul dispare. Pentru ca orice om de business spune: <<OK, putem face niste sponsorizari, sa ne facem imagine...pentru ca multa lume acuza CSR-ul ca este un instrument de imagine. Adevarul este ca este si un instrument de imagine, dar daca te rezumi doar la asta, pe termen lung, pierzi. Daca il intorci intr-un instrument de management al riscului, daca eficientizezi banii, reducand impactul pe o anumita zona de business, aceste activitati vor fi sustinute. De exemplu, in cazul nostru si a multor companii de enegie, furturile reprezinta o mare problema pentru ca pierzi bani. Si daca nu abordezi problema din perspectiva responsabilitatii corporative, nu rezolvi situatia. Iar acest lucru inseamna sa vezi ce si cum sa faci astfel incat sa nu mai pierzi bani pe termen lung”, spune Mona Nicolici.

      Petrom este cel mai mare producator de petrol si gaze din Romania cu venituri de 18,14 miliarde de lei (4,1 miliarde euro) anul trecut, mai putin cu 16% fata de 2014. Compania a inregistrat anul trecut pierderi de aproape 700 milioane de euro, 2014 fiind primul an de pierderi de la privatizarea din 2004, rezultatul fiind influentat de scaderea barilului de petrol.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


      Setari Cookie-uri