Cine nu a auzit de campania Mari Romani? Nu cred ca ati fi mirati sa aflati ca doar 4% dintre romani nu au auzit de acest proiect. Daca vorbim despre provocarea lansata de TVR, vorbim de fapt despre un program national, nicidecum despre un sondaj stiintific. Vorbim in acelasi timp despre un proiect de amploare, care implica romanii de pretutindeni dar si un buget generos.
Contactati de publicatia Wall-Street, reprezentantii departamentului de Comunicare al TVR ne-au dat cateva detalii despre competitia valorilor lansata de postul national de televiziune. Ce investitii a presupus acest proiect? Buget initial 600.000 de euro, aici intrand si pretul de achizitie al formatului. Suma nu este una colosala daca ne gandim la cum a fost ea gestionata, mai ales ca aici intra campania de votare a celui mai Mare Roman, costuri de realizare si intretinere a web site-ului, care a fost perceput ca o enciclopedie virtuala, campania de marketing care a constat in creatie si productie de materiale promotionale, evenimente si promovare neconventionala.

Campania de promovare a fost una ampla, cu vizibilitate mai ales ca atat presa scrisa, productia promo pentru TV, radiourile dar si spatiile outdoor care a constat in nu mai putin de 35 de panouri publicitare, au fost implicate in a sustine competitia. Acestea si-au atins mai mult decat eficient scopul, reactiile fiind pe masura provocarii. Pana la inceputul lunii septembrie au fost generate peste 250 de articole in presa centrala, locala si agentii, s-au primit in jur de 1.500 de mesaje, postate pe site-ul campaniei, la rubrica Flecareala au fost postate de public peste 1.800 de subiecte de discutie, acestea beneficiind de numeroase comentarii. Mai mult decat atat, intre 27 mai si 1 iulie au fost exprimate 98.264 de nominalizari valide, rezultand o lista cu 6.065 de nume. Conform reprezentantilor Departamentului de Comunicare al TVR, potrivit unui sondaj realizat de INSOMAR, numai 4% dintre cei intervievati nu au auzit despre campania Mari Romani.

Revenind la costurile implicate, daca ne gandim la show-ul de lansare, show top 100 si selectie 10, show-ul final, aproximativ 15 emisiuni pentru dezbatere si mini-productii, costurile pentru decor si pentru productia TV, deplasari in tara, inchirieri de echipamente, figuratie, generice muzicale, costume si consultanti, cred ca putem intelege ce a presupus mai exact investia in descoperirea valorilor, actiunilor si personalitatilor care au conturat, de-a lungul anilor, profilul cultural si national al romanilor. Suma finala insa, care poate fi totusi mai mica decat bugetul initial, va putea fi precizata numai la incheierea acestui proiect, au precizat reprezentantii TVR.

Divertismentul, filmele si sportul, inamicii de rating ai culturii

Punctul de pornire a fost ideea formatului BBC, care s-a bucurat de succes in toate tarile in care a fost adaptat: Germania, Marea Britanie, Finlanda, Canada, Olanda, Franta, SUA, Africa de Sud, Republica Ceha. TVR a respectat formatul BBC al proiectului. Am urmarit ca oamenii sa gandeasca, sa-si puna intrebari, sa-si defineasca ideea de valoare, sa stabileasca propriile criterii si in functie de ele sa nominalizeze si apoi sa voteze personalitatile din top au spus cei de la Departamentul de Comunicare al postului national.

Am urmarit ca oamenii sa gandeasca, sa-si puna intrebari, sa-si defineasca ideea de valoare, sa stabileasca propriile criterii si in functie de ele sa nominalizeze si apoi sa voteze personalitatile din topSe discuta la un moment dat ca TVR-ul urmareste prin acest proiect interese de natura financiara, eventual 'vaneaza' un rating cat mai ridicat. Reprezentantii postului insa, au explicat motivul si intentia reala a acestui proiect, oferind si date clare in legatura cu audienta pusa in discutie. Evident, programele din cadrul campaniei Mari Romani nu au obtinut audiente pe care emisiunile clasice de divertisment, sportul ori filmele de actiune le realizeaza in mod curent, insa nu acesta a fost scopul proiectului. Noi ne-am propus sa provocam o dezbatere nationala serioasa care, dincolo de alegerea celui mai valoros roman din toate timpurile, a determinat 'sa se vorbeasca despre' reperele romanilor si despre ce mai inseamna valoarea in societatea actuala, au declarat reprezentantii TVR.

Audientele insa sunt bune, majoritatea peste media canalului, mai spun oamenii de la comunicare. Astfel ca, show-ul de debut al programului Mari Romani, din 27 mai a inregistrat 1.511.000 de telespectatori la nivel national, fiind lider de audienta pe intervalul orar 20.00-21.07.

Apoi, dintre cele mai urmarite dezbateri pe marginea proiectului, la nivel national, au fost: spectacolul din 8 iulie, in care a fost anuntat top 100 Mari Romani, care a avut, in medie, 902.000 de telespectatori, dezbaterea despre femeile din top 100 Mari Romani din data de 10 iulie, care a adunat peste 907.000 de telespectatori la nivel national, apoi cea din 7 august in care s-a discutat despre politicienii din top 100, cu peste 1.064.000 de telespectatori, aflam din informatiile furnizate de Departamentul de Comunicare al TVR.

Top cel mai ridicat rating al Televiziunii Romane in perioada desfasurarii show-ului Mari Romani

1.511.000 27 mai show-ul de debut
902.000 8 iulie top 100 Mari Romani
907.000 10 iulie top 100 Mari Romani; dezbatere despre femei
1.064.000 7 august top 100 Mari Romani; dezb. despre politicieni

Din seria de cinci dezbateri X vs. Y de pana acum, cea mai vizionata a fost cea din 21 septembrie, in care Ioan T. Morar il sustinea pe Alexandru Ioan Cuza, iar Bogdan Naumovici pe Nadia Comaneci, fiind atunci inregistrati peste 1.010.000 de telespectatori, ca urmarind programul de la TVR 1. Ea a fost urmata de cea de saptamana trecuta, in care Andrei Gheorghe pleda pentru Mihai Eminescu, iar Stejarel Olaru pentru Richard Wurmbrand, aici inregistrandu-se, in medie, 875.000 de telespectatori. Ultima dezbatere din seria amintita se va transmite in direct maine seara, de la ora 20.15, Sandra Pralong fiind sustinatoarea regelui Carol I, iar Mircea Diaconu fiind avocatul lui Mihai Viteazu.

Si momentul difuzarii acestei competitii a valorii este cat se poate de strategic ales, mai precis, in prag de aderare la UE. Sustinatorii proiectului au specificat faptul ca Mari Romani ii pune la incercare pe telespectatori, incercand sa creeze, pa langa monologuri si atitudini, si un forum al dialogului si al dezbaterii despre valoare, identitate si demnitate nationala.

Rezultatele ultimelor studii privind modelele pe care le au romanii sunt ingrijoratoare. In acest context, s-a impus cu atat mai mult identificarea adevaratelor repere care ordoneaza viata romanilorDe ce este bine sa facem acest lucru si eventual intr-un moment in care, se mai pune inca la indoiala identitatea si sinceritatea romanilor, de ce tocmai acum cautam sa ne recunoastem cele mai importante personalitati romanesti ale tuturor timpurilor? Rezultatele ultimelor studii privind modelele pe care le au romanii sunt ingrijoratoare. In acest context, s-a impus cu atat mai mult identificarea adevaratelor repere care ordoneaza viata romanilor. Poate mai mult decat oricand, acesta era momentul sa ne autodefinim, inaintea intrarii in familia mai mare, europeana, au explicat reprezentantii departamentului de comunicare din cadrul TVR.

Si nu in ultimul rand, exista si un scop asa-zis comercial al televiziunii nationale, si anume cresterea favorabilitatii fata de TVR ca institutie media publica, confirmarea misiunii publice a TVR de formator al opiniei publice, prin expunerea si analizarea starii actuale a societatii, atragerea unor segmente de public diferite decat cele fidele TVR in mod traditional, au incheiat reprezentantii TVR.

O ultima dezbatere pentru suprematie si recunoasterea valorii

Ultima dezbatere ,,X vs. Y" din cadrul programului Mari Romani va fi cea care ii va pune fata in fata pe consultantul ONU Sandra Pralong si pe actorul Mircea Diaconu. Cei doi ii vor sustine, prin intermediul documentarelor realizate de Alecu Solomon si de Laura Beldiman, pe regele Carol I si, respectiv, pe domnitorul Mihai Viteazu.

600.000 de euro, bugetul 'Marilor Romani'
Pentru filmarile la documentarul despre Carol, echipa de realizare a filmat la Sinaia, la castelele Peles si Pelisor, la Cernavoda, Turnu Severin si in Bucuresti, inclusiv la Muzeul de Istorie, unde era o expozitie dedicata lui Carol I. ,,Pe Podul de la Cernavoda am trecut prin emotii foarte mari. Regizorul mi-a cerut sa merg pe sinele inguste de la tren si sa vorbesc in acelasi timp despre Carol, iar dedesubt curgea Dunarea la cateva zeci de metri... Pentru ca, de frica, nu am fost in stare sa fac asta, am schimbat si am filmat pe partea mai lata a podului de la Cernavoda", povesteste Sandra Pralong.

Tot ea isi aminteste ca si-au dorit ca, pentru rememorarea momentului in care Carol a intrat triumfator in Bucuresti, sa filmeze pe Calea Victoriei intr-o trasura trasa de cai. Au cerut aprobare Primariei, dar din pacate, solicitarea le-a fost refuzata pe motiv ca nu se poate ca o trasura sa circule in capitala. Numai ca, in aceeasi zi, filmand pe Calea Victoriei, echipa de realizare a documentarului despre Carol se intalneste cu ... o trasura. In ea, Andrei Gheorghe, care filma pentru documentarul despre Mihai Eminescu. "Acest lucru nu s-ar fi intamplat pe vremea lui Carol", este de parere Sandra Pralong.

"Clipul de publicitate politica", in favoarea lui Mihai Viteazu

Actorul Mircea Diaconu spune despre filmul dedicat lui Mihai Viteazu ca ,,nu este un documentar stiintific, obisnuit, un documentar rece cu o foarte mare doza stiintifica, ci este unul emotionant, ce se constituie intr-o pledoarie pentru subiect. Este ca un fel de clip de publicitate politica, atata vreme cat am incercat sa facem imagine personajului principal; este un documentar artistic si nu unul clasic; aici se intra in poveste, in epoca, se iese din epoca, se comenteaza."

Tot Mircea Diaconu povesteste ca, la Neajlov, "era sa ma inglodez si sa nu mai ies din mlastina, ca si oastea turca. Trebuia sa filmam o scena in care eu, cu pantalonii suflecati, mergeam prin mlastina de la Neajlov, dar era atata mlastina incat m-am agatat cu mainile de spaima sa nu o patesc si eu. Ar fi fost si o sansa sa gasesc dintii lui Sinan Pasa, pe care i-am cautat, dar nu i-am gasit", a terminat Diaconu zambind. La penultima dezbatere ,,X vs. Y", in care Andrei Gheorghe l-a sustinut pe Mihai Eminescu, iar Stejarel Olaru pe Richard Wurmbrand, s-a inregistrat un numar record de voturi: 19.000, dintre care 17.000 au fost numai pentru Mihai Eminescu si Richard Wurmbrand.

Cei doi sustinatori se vor afla fata in fata in studio, avandu-i langa ei pe liderii de galerie Irina Pacurariu si Radu Naum, gazde ale programului Mari Romani. Florin Iaru va prezenta din nou regulile jocului, cum se voteaza si, daca va fi cazul, va fi si arbitrul celor doua galerii. Tot el va anunta si clasamentul intermediar Top 10 Mari Romani.

In data de 21 octombrie, Televiziunea Romana va difuza show-ul final al proiectului Mari Romani, in care va fi desemnat cel mai valoros roman al tuturor timpurilor.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri