Afacerea a pornit de la o pereche de casti, dar povestea incepe inca de pe vremea cand Robert Graur punea muzica la evenimente. In 2007, Robert era DJ si isi cauta accesorii pe site-urile internationale cand a intuit potentialul acestei nise si a inceput sa importe echipamente de DJ. Zece ani mai tarziu, DjSuperStore are o cifra de afaceri de peste un milion de euro, este cel mai mare magazin online de profil si un punct de reper pentru comunitatea DJ-ilor si asigura echipamente pentru cele mai mari festivaluri din Romania si nu numai, precum Electric Castle, Untold sau Ultra Music Festival.

“Cel mai cool magazin de echipamente de DJ” este pozitionarea DjSuperStore. De ce cool? Pentru ca pe langa vanzari, baietii au creat o comunitate a pasionatilor de DJ-ing. “Ne pozitionam diferit fata de alte magazine de profil, in mare preturile sunt cam aceleasi, diferenta se face in comunicare: nu atat pe preturi mici si promotii, ci pe atitudine, stil, obiceiurile si hobby-urile unui DJ. De aceea showroom-ul arata ca sufrageria unui baiat care vinde scule”, povesteste Robert Graur, fondatorul DjSuperStore.

Intr-adevar, showroom-ul DjSuperStore nu arata ca un simplu magazin, ci mai degraba ca un spatiu relaxant unde poti sa bei ceva si sa admiri echipamentele de DJ insirate pe pereti. De altfel, cu aceasta idee a fost inaugurat in 2011, pentru ca DJ-ii sa poata veni sa se informeze, sa vada si sa testeze produsul inainte de a-l cumpara.

Desi a inceput ca distribuitor de echipamente, intre timp a inceput sa ofere si consultanta, mizand pe lipsa de informatii din piata si pe comportamentul de consum al romanilor, care considera ca brandurile scumpe sunt automat cele mai bune.

Am ajuns sa am atata experienta si sa cunosc atat de multe lucruri despre industria asta, incat nu as mai incerca sa fiu DJ. Cand vezi partea comerciala a lucrurilor, nu mai faci acel lucru doar de placere. Acum, pentru a avea succes ca DJ si pentru a face un business din asta trebuie sa tii cont de mai multe aspecte: sa stii sa pui muzica, sa faci muzica, sa faci PR, sa te faci placut si sa tii cont de preferintele consumatorilor, care au acum mii de variante, de ce te-ar alege pe tine daca nu vii cu ceva de-a dreptul inedit?

Inainte de a lansa DjSuperStore, Robert punea muzica in cluburi, la diverse evenimente, iar o perioada a lucrat intr-o agentie de publicitate unde organiza evenimente. A pus pe picioare magazinul djsuperstore.ro dupa ce si-a dat seama ca ar putea importa echipamente de DJ din Germania la un pret mult mai mic decat ce oferea piata romaneasca la momentul respectiv si sa ramana cu un profit decent.

Initial nu a investit nimic in website - “nu aveam bani sa investesc si nici de unde sa ii fac” - insa treptat mica afacere a inceput sa creasca, iar profitul fiecarei tranzactii era reinvestit in achizitia de alte echipamente. “In 2007 lumea nu stia de ecommerce, clientii mei erau DJi. Primul DJ cunoscut a fost Alex Manda, cofondatorul Pegas, apoi a urmat Optik, Eftimie, Rosario, Pagal si asa s-a rostogolit povestea”, isi aminteste antreprenorul.

2007 versus 2017

Cum s-au schimbat businessul si industria in cei zece ani? “Intr-un fel sau altul nu era nimic. Atunci au inceput sa se miste lucrurile”, povesteste Robert. In 2007 erau trei magazine de unde iti puteai cumpara instrumente muzicale, iar magazine online nicidecum.

djsuperstore.ro a crescut constant, ajungand in 2017 la o cifra de afaceri de un milion de euro pe retail si 100.000 de euro pe rental. In 2011, antreprenorul a dezvoltat si segmentul de inchiriere de echipamente pentru evenimente si festivaluri de muzica. Este provider pentru toate festivalurile din tara, Electric Castle, Untold, Sumerwell, iar anul trecut a bifat doua festivaluri internationale, Ultra Music Festival din Croatia si Audio River din Polonia.

“Sunt doua servicii complementare, dar avem atata experienta in ambele zone incat nu avem cum sa renuntam la niciuna”, explica Graur, care s-a gandit sa renunte la retail si sa faca doar distributie si rental. “Dar nu poti pentru ca nu e nimeni altcineva in piata care sa suplineasca nevoia de informatii pentru produs, daca inchidem magazinul nu mai vorbim cu 500 de clienti lunar, ci cu 5. Daca vii sa iti cumperi un produs de la noi, iti oferim toate detaliile despre el. Nu exista nimeni in piata care sa iti poata da aceleasi detalii precum stim noi”.

DjSuperStore

DjSuperStore vinde echipamente de pus muzica pentru incepatori, avansati si profesionisti si de facut muzica doar pentru categoriile de incepatori si avansati. “La productie muzicala zona de profesionisti e mai complicata pentru ca vorbim de multe accesorii de fine tuning. Cand pui muzica iti trebuie un echipament basic: clapa, microfon, calculator, boxe si casti. In momentul in care faci muzica ai nevoie de diferite accesorii: sintetizatoare, microfoane mai bune, drum machinuri sau alte accesorii pentru a face beaturi, trebuie sa o faci sa sune bine pe toate canalele si ai nevoie de echipamente de mix si master, intri in detalii foarte subiective, cu zeci de variante de egalizatoare, compresoare, pe care noi nu le vindem pentru ca ar trebui sa investim prea mult”, spune Robert.

In ceea ce priveste o posibilitate de extindere a gamei de produse, fondatorul DjSuperStore exclude aceasta varianta, insa isi concentreaza eforturile in alta zona: “Nu vrem sa pierdem esenta cu care am pornit. Nu tine de bani. Vrem sa ne extindem in alt fel: incercand sa oferim diferite servicii pentru comunitatea de DJ, precum workshopuri sau tabere de DJ. Vrem sa ne extindem in zona asta de evenimente si sa le aratam parintilor ca daca pui muzica nu inseamna ca esti golan”.

De ce exista o asemenea perceptie despre DJ-i? Potrivit antreprenorului, din cauza serviciilor slabe pe care piata le ofera. 50% dintre DJ-ii din Romania sunt sub medie. Nu ma refer la cat investesc in echipamente, ci la experienta si la ceea ce ofera. Sunt DJ-i care pun muzica la nunti, botezuri si care se multumesc doar cu atat. Cand gasesti doi DJ-i, unul cu 400 de euro si altul cu 200 de euro si il alegi pe cel din urma, normal ca primesti servicii de 200 de euro si nu o sa presteze altceva. Daca tu hranesti mereu doar partea de jos, care e sub medie, nu ai cum sa ai calitate in piata”, considera Robert Graur.

Strica acestia industria? Dar o ajuta sa evolueze? “Nu e vina lor, ci a clientului care doar atat cere. Atat timp cat exista cerere pe piata pentru DJ cu laptop si muzica de pe Youtube, vor exista si ei pe piata. Pe noi nu ne afecteaza, ce imi pare rau este ca industria evolueaza mai incet. Daca tu ca DJ faci 400 de euro pe luna, nu ai cum sa investesti 200 de euro intr-o pereche de casti. Cand romanii vor cere mai mult si industria va evolua”, considera fondatorul DJ Superstore.

Vanzari de echipamente de DJ

In cadrul DjSuperStore, cele doua segmente de echipamente (incepatori si avansati) reprezinta jumatate din vanzarile totale, dar ca volum cele pentru incepatori sunt mai multe decat cele pentru profesionisti, care de altfel sunt mult mai scumpe.

Mai bine de jumatate dintre clientii DjSuperStore sunt noi, restul revin la magazin pentru a-si cumpara alte accesorii. “Am crescut odata cu piata si am prins mai multe generatii de clienti. In general, isi schimba echipamentele din 4 in 4 ani, in functie de inovatiile care apar in industrie", spune Robert.

DjSuperStore

Exista totusi o nisa extravanganta, un segment de clienti cu posibilitate financiara mare care isi cumpara echipamente pentru a le folosi acasa, pentru a pune muzica cu prietenii. “La orice adunare de prieteni toti au un telefon si incep sa puna muzica de pe Youtube. Este cel mai low tip de DJ-ing ever, dar sunt si oameni care investesc in acest hobby”.

Potrivit fondatorului djsuperstore.ro, acest tip de client este ambitios, vine targetat pe un anumit produs si este dispus sa cumpere cel mai scump brand. “Incercam sa le explicam ca poate sa faca acelasi lucru cu bani mai putin si de restul sa isi cumpere altceva. Romanii ocolesc brandurile de nivel mediu pentru ca nu exista garantie, spre comparatie cu nemtii care, de exemplu, sunt mai deschisi la a incerca branduri cu preturi medii, dar nu atat de cunoscute”.

Extindere pe rental la festivalurile europene

In zona de rental, in schimb, nu conteaza atat de mult produsul, cat serviciul. Robert a experimentat asta in cadrul unui incident din timpul setului lui Armin Van Buuren de la Ultra Music din Croatia, cand din cauza vibratiilor prelungitorul care alimenta setul a cazut si a ramas fara curent. Tot incidentul a durat cateva secunde, suficient insa pentru un potential dezastru.

“Noi inchiriem echipamentele pe care se pune muzica, dar oferim si suport celor care organizeaza evenimentul, ceea ce inseamna ca in timpul spectacolului stam pe scena in spatele artistilor pentru a ne asigura ca totul decurge bine. Pare cool, dar este o responsabilitate enorma”, spune Robert.

Pentru anul in curs antreprenorul planuieste sa se extinda cu serviciile de inchiriere in Europa Centrala si de Est, ale caror tarife pot varia de la 4.000 pana la 8.000 de euro, in functie de durata festivalului, scene si artisti. “Dupa Croatia, mi-am dat seama ca avem experienta si ne putem compara cu orice provider strain. De exemplu, la Ultra Music am ajuns stage manager la scena principala, desi initial trebuia sa ma ocup de o scena mai mica. Am cautat mereu experiente noi si o sa continui sa o fac, mai ales ca industria festivaliera la noi creste intr-un ritm alert", spune Robert.

Pentru 2018 antreprenorul mai planuieste sa lanseze proiecte adiacente atat pentru zona de retail, prin care sa incurajeze comunitatea de Dji si se asteapta la o crestere de 25% a cifrei de afaceri.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri