Zilele acestea au aparut in spatiul public o serie de stiri ce ar fi putut fi reale, dar ar fi putut intra usor si in categoria ”Fake news”. Ma refer la stirea despre o banca ce ar fi fost jefuita in urma cu 2 ani si la stirea despre soarecele mort gasit intr-o conserva de energizant. Fiind subiecte de impact, ambele stiri au atras atentia opiniei publice, in special in zona online.

Am vazut dezbateri despre veridicitatea celor doua subiecte, fiecare tabara sustinand puncte de vedere diferite, aducand argumente si contra-argumente. Si am sesizat o directie interesanta : ”Stirea este falsa. Nici nu se merita sa avem vreo reactie..”

Bineinteles, nu are rost sa raspundem la fiecare postare sau anunt negativ referitor la ce facem. Dar daca subiectul ajunge in presa nationala, daca ajunge sa fie distribuit pe retelele de socializare intr-un mod accelerat…reactia se cam impune.

De ce ?

Am detaliat mai jos parte din motive :

1. Nu e vorba despre tine, e vorba despre ceilalti

Conteaza mai putin ce cred eu sau ce crede liderul organizatiei. Este vorba de modul in care publicul relevant percepe situatia. Dar, din moment ce stirea a ajuns pe canalele nationale… din moment ce stirea este distribuita agresiv in mediul online, pare destul de clar ca este de interes. Inseamna ca oamenii isi pun intrebari, ca analizeaza, ca cer informatii suplimentare. Poate nu cred 100%, dar cu siguranta isi pun intrebari. Poate nu sunt 100% convinsi, dar indoiala isi face simtita prezenta. Si acum vin si intreb. E buna indoiala ?

2. Emotie, emotie, emotie

Emotia va invinge aproape intotdeauna ratiunea. Conteaza prea putin ce le spunem oamenilor, dar conteaza cum ii facem sa se simta. Oamenii vor uita intotdeauna ce au auzit, dar nu au uitat cum s-au simtit. In consecinta, intrebarea este : Cum s-au simtit oamenii cand au citit aceasta informatie despre noi ?

Din moment ce stirea e pe posturi nationale, din moment ce este distribuita in mediul online intr-un mod accelerat..este destul de clar ca au simtit anumite emotii. Reactia noastra va avea ca scop salvarea increderii sau…simplu spus..calmarea emotiilor negative.

Credeti ca tacerea, in timp ce ceilalti vorbesc, poate salva increderea ?

3. Cand nu reactionam, reactioneaza ei

Si ajungem la punctul 3..tacerea in timp ce ceilati vorbesc. Si nu vor vorbi doar despre situatia de fata, ci vor adauga si experientele trecute. Si vor amplifica situatia de fata, transformand-o in ceva mult mai grav. Atat domeniul bancar, cat si cel al bauturilor energizante sunt domenii care nu se bucura de cea mai buna imagine din lume. Orice astfel de stire, reala sau nu, poate sa adauge inca un semn de intrebare in mintea publicului relevant.

4. Mintea oamenilor este complexa

Edward Bernays spunea in felul urmator : ”Cu cat o persoana stie mai putine lucruri despre un domeniu, cu atat isi va forma o opinie mai concreta, pe care o va sustine cu vehementa.”

Altfel spus, tratam anumite subiecte prin prisma experientelor si informatiilor pe care le avem la acel moment. Datorita faptului ca fiecare avem experiente si informatii diferite, perceptiile vor fi diferite. Ceea ce unor li se pare imposibil, altora li se va parea foarte probabil. Ceea ce unora li se pare normal, altora li se va parea anormal. Ati prins ideea..

Din aceasta cauza, pana la proba contrarie, o stire falsa poate sa fie considerata cat se poate de reala. Pentru ca oamenii sunt diferiti si au o minte suficient de complexa incat sa interpreteze diferit informatiile primite.

Sursa foto: Georgejmclittle/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri