Tehnologiile de ultima ora precum machine learning sau AI (inteligenta artificiala) au schimbat complet modul in care retailerii raspund tendintelor complexe din industrie. Ramane, insa, problema alegerii unei solutii potrivite din multitudinea de oferte si platforme de marketing, mai ales cand vine vorba despre solutii de retargetare.

Murat Kalafat, Managing Director pentru Europa de Est la Criteo, ne-a oferit cateva sfaturi pentru o strategie de retargetare de succes.

Una din strategiile retailerilor pentru retargetarea utilizatorilor este folosirea mai multor platforme. Este o idee buna?

Nu neaparat. Folosirea mai multor solutii, in special in cazul retargetarii, poate ridica probleme serioase. Sa ne gandim la fenomenul de „ad fatigue”. Vendorii de solutii de retargetare inteleg problema si au sisteme specifice care asigura o frecventa optima de afisare a reclamelor. Totusi, folosind un al doilea retargeter, comerciantii risca sa anuleze o parte din beneficiile unui astfel de sistem.
In al doilea rand, atunci cand un utilizator vede sau da clic pe ambele reclame afisate de partenerii de retargeting, cuantificarea impactului fiecarui vendor in parte asupra vanzarilor devine dificila, ceea ce duce la o alocare ineficienta a bugetului.
Apoi, cea mai mare problema din punctul meu de vedere sunt bugetele cheltuite ineficient pe publicitate. Cu doi parteneri de retargetare, retailerii ajung practic in situatia in care liciteaza impotriva lor insisi, si platesc mai mult pe CPC (cost per clic).

In acest caz, cum sa alegem cea mai buna platforma de retargetare?

Sunt unele conditii esentiale in alegerea platformei, cum ar fi un plan tarifar transparent si posibilitatea de personalizare. Insa, daca vrei sa iti duci eforturile de marketing la nivelul urmator, platforma aleasa trebuie sa iti ofere si alte functionalitati si beneficii cheie.
Ai nevoie, in primul rand, de un partener care sa inteleaga in detaliu comportamentul utilizatorului pe diferite dispozitive si platforme, ceea ce inseamna mai mult decat sa fii prezent pe web, pe retele sociale, sau pe mobil. O platforma de retargetare trebuie sa poata patrunde mai adanc, de exemplu prin functii in-app. Toate acestea trebuie sa formeze un tot unitar, atat din punct de vedere al engagement-ului, cat si ca tracking.
Trebuie sa gandesti strategic, dincolo de retargetare si cresterea conversiilor. De aceea, e important ca partenerul sa inteleaga cerintele si provocarile cu care te confrunti. Tehnologia poate astfel fi adaptata pentru ceea ce este mai important: sa atragi noi cumparatori si sa ii mentii loiali.
Majoritatea campaniilor de retargeting genereaza putine lead-uri de calitate si bugetul e irosit. Insa, daca ai ca partener un vendor care sa iti asigure combinatia ideala intre eficienta si scalabilitate, se pot intampla lucruri magice, iar marketingul influenteaza cu adevarat cresterea. Tehnologia se transforma, astfel, din cheltuiala in investitie.
Fiti atenti si la AI. Este o capabilitate pe care toti vendorii sustin ca o au, fara sa fie neaparat adevarat acest lucru. Pentru a valorifica tehnologia cum trebuie, este nevoie de un set masiv de date, care sa permita un proces adevarat de invatare. Un vendor trebuie sa poata oferi referinte reale despre abilitatile predictive ale instrumentelor sale de AI.

Care este avantajul parteneriatului cu Criteo?

Un scenariu comun pentru comercianti este sa cheltuiasca mult, si ca timp, si ca bani, ca sa implementeze un sistem de retargetare, iar primele rezultate sunt de obicei incurajatoare. Mai apoi, insa, vendorul trece la urmatorul client si ei raman sa foloseasca singuri sistemul. In timp, rezultatele se deterioreaza.
De aceea, au nevoie de un vendor care sa inteleaga importanta unui serviciu de suport serios – acestia suntem noi. La Criteo dezvoltam in fiecare zi platforma cu capabilitati ce fac o diferenta reala pentru clientii nostri.

Cum se diferentiaza Criteo?

Platforma noastra de retargetare se conecteaza la orice tip de dispozitiv si valorifica o baza imensa de 1,4 miliarde de consumatori. De altfel, inca de la crearea companiei, in 2005, am pus accent pe machine learning, analytics si AI, ceea ce face ca platforma noastra sa livreze acum reclame utilizatorilor in functie de interese si intentie, ajutandu-ne sa avem rezultate de exceptie. Facem toate acestea in timp real, la fiecare afisare in parte, optimizand vizualul din punctul de vedere al mesajului, culorii, dimensiunii font-ului si imaginii (avem pana la 17 trilioane de variatii de vizualuri pe reclama). In spate sta un motor sofisticat de licitare care ne ajuta sa construim campanii cu costuri eficiente.
Suntem decisi sa ne concentram in continuare pe AI si, de aceea, am creat recent un laborator dedicat, in care vom investi 20 milioane de euro in urmatorii 3 ani. Inovam pentru a dezvolta aplicatii noi, interpretabile, transparente si construite in jurul utilizatorului.

Care sunt rezultatele investitiei?

In medie, avem o rentabilitate a cheltuielilor publicitare (ROAS) de 13:1. In plus, aducem valoare prin faptul ca generam 28% din vanzari din produse recomandate de sistemul nostru si care nu au fost anterior vizualizate pe site-urile comerciantilor.
19.000 de clienti din toata lumea au ales Criteo ca partener de retargetare, convinsi de rezultatele noastre si de capacitatea de a ne concentra pe ceea ce este important din punctul de vedere al retargetingului.


Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.