Vreme de o ora am stat de vorba cu Ciprian Susanu, fondatorul Formula4 si Dare Digital. Am discutat despre programul sau de training Formula4, ce are la baza marketingul online pe cele 3 canale: Google, Facebook si Youtube. Inevitabil, discutia s-a dus catre invatamantul din Romania care ar putea sa fie afectat serios in urmatorii 3-5 ani daca Ministerul Invatamantului nu va tine pasul cu tehnologia, sustine Ciprian Susanu.

Mergem cronologic. Cu ce te ocupai inainte de Formula 4?
- Fac marketing online de 14 ani. Am inceput din zona de programare pentru ca sunt o persoana mai analitica, dar apoi am fost atras de promovare si am intrat in advertising, la inceput prin am crearea de website-uri, mai apoi prin performance marketing si comunicare in social media.

Ca o paralela, cum aratau siteurile web in acea perioada?
- Imi place sa spun ca fac marketing online de pe vremea cand Neogen si Trilulilu erau retele sociale in Romania. Vorbim de anii 2005-2006. Lucrurile erau complet diferite, Facebook nici macar nu exista. Era o perioada in care construiam siteuri si optimizare SEO pentru ca Google exista deja si incepea sa schimbe jocul in mediul online. In 2010, cu know-how-ul acumulat, am facut shift-ul catre zona de advertising. Desi erau mai multe grupuri mari de advertising pe piata din Romania, componenta de marketing digital era foarte slab dezvoltata.

Vorbesti, totusi, de 2010. O perioada nu atat de indepartata.
- Tocmai! In anii respectivi, desi agentiile incercau multe proiecte in zona digitala, know how-ul era la un nivel scazut pe piata de advertising online. Am luat asta ca pe o oportunitate si m-am apucat de treaba. Am venit cu acest bagaj si am ajutat un grup de comunicare sa-si dezvolte departamentul digital. In acelasi timp am invatat marketing clasic si, in ciuda faptului ca nu am o scoala de advertising in spate. Multi marketeri in Romania sunt self-made. Si cu toate acestea, am reusit sa livrezcontribuit la cresterea a peste 100 de branduri romanesti si internationale. Prin 2017 numarasem peste 300 de proiecte, dar intre timp m-am oprit din numarat.

”In momentul acesta, realizez consultanta pentru branduri care cheltuie milioane de euro pe an in digital marketing, dar nu pot sa-mi arog meritul ca eu decid cum sa cheltuie bugetul. Eu sfatuiesc si directionez cum e mai potrivit sa investeasca, dar nu e bugetul meu. Nu pot spune decat cat am investit in promovarea brand-urilor personale: aproximativ 50.000 de euro”

”La finalul lui 2018 am ajuns deja in zona de break even”

Cu ce branduri ai lucrat?
- Am intrat in advertising ca parte din echipa care a lansat primul magazin online Romtelecom, un proiect major. De-a lungul timpului, am lucrat campanii brand-uri din toate domeniile de activitate: Skoda, Garanti Bank, Asirom, METRO Romania, Durex, Johnnie Walker, Paralela 45, Western Union, Twix, Bioderma, etc.

Cum a mers Formula 4 in primul an?
- In comparatie cu alte branduri pe care le-am creat, Formula4 a avut un start foarte bun, peste asteptari. Am pozitionat acest brand de training in zona premium. Am gasit publicul tinta potrivit: oamenii din departamentele de marketing din companiile medii si mari din Romania. Iar in primul an am reusit deja sa avem doua serii complete de evenimente la care au participat in jur de 70 de cursanti. 10 specialisti au trecut prin serii complete de traininguri, intarindu-si astfel expertiza in marketing online. Am descoperit, analizand piata, ca nu e suficient sa faci un training sau doua... Formula4 ofera o imagine holistica asupra procesului de maketing online, iar Club4, comunitatea oamenilor de business cu interese de marketing online, completeaza intreaga experienta cu scopul de a crea un concept unitar si un mediu de crestere sanatoasa.

Poti sa-mi spui cateva cifre financiare legate de primul an de Formula 4?
- Primii doi ani de MVP impreuna cu studiul pietei, bugetele media si alte cheltuieli in evenimente au insemnat peste 50.000 de euro. La finalul lui 2018 am ajuns deja in zona de break even. Sunt multumit cu ce am realizat pana acum.

Planuri pentru 2019? Cu ce vii in plus la Formula 4?
- O inovatie importanta este Formula4 Corporate. Actionand pe insight-urile culese din cadrul training-urilor open am realizat ca transformarea la nivel de companie si impact in rezultate de business vine facand un upgrade intregii echipe de marketing. Am testat-o deja cu doi clienti pe finalul anului trecut. Facem o evaluare a intregului departament de marketing din compania ta, cream continut personalizat, astfel incat sa-ti upgradam cu totul procesele, echipa, know-how-ul si, odata cu asta, rezultatele. Lucram cu echipe de la 6-7 membri pana la 10-15 in aceste procese de training.

Ce buget de promovare aveti pentru aceasta serie de traininguri?
- Campania este inca in derulare si am ales un mix de Facebook, Google, YouTube, LinkedIn si influenceri, cu un buget de 6.000 de euro pentru aceasta prima serie de cursuri.

Diferenta între facultatile de stat si ceea ce poti invata la cursurile private de digital marketing

- Exista cateva proiecte ale universitatilor de stat care sustin ca acopera si zona asta de digital marketing, dar nu sunt prea convingatoare. Pariul meu este educatia non-formala, pentru ca statul se misca foarte, foarte greu. Si atunci, in loc sa astept sa rezolve statul problema asta, am vazut o oportunitate de business si am investit in acest domeniu. Ce asteptari am eu din calitate de fondator al Formula4 de la facultatile de stat este macar sa puna bazele teoretice corecte. Pentru ca aceste baze exista de 100 si ceva de ani. Marketing-ul la nivel teoretic nu s-a schimbat. Canalele si tacticile evolueaza. Oricat de multe eforturi va face scoala din Romania, nu cred ca va ajunge vreodata sa fie actuala pe marketing digital. Nu fac fata companiile din Romania sa tina pasul cu inovatiile, dar statul...
- Cred ca mare parte din profesori vor fi inlocuiti de solutii digitale. In conditiile in care cursurile online si e-learningul evolueaza atat de mult, nu stiu cat rost mai are sa ai 45 de profesori la un liceu sau la o scoala de gimnaziu. Se poate face o selectie la sange pe niste domenii si sa ai 250 de profesori extrem de buni la nivel national. Astfel, inclusiv elevul din orasul micut de provincie, printr-o platforma de e-learing sa aiba acces la cei mai buni profesori pe o materie. Cred ca tehnologia o sa perturbe complet invatamantul si nu cred ca Romania nu va avea incotro, decat sa urmeze acest trend. Mai avem de asteptat cativa ani pentru asta.

Despre brandurile si marca Ciprian Susanu

- Formula4. ”Am observat in 2017 o mare nevoie pe zona de dezvoltare a skill-urilor de marketing digital. Aceasta nevoie s-a transformat la inceputul lui 2018 in Formula4, pe o zona destul de libera. Am curajul sa spun ca odata cu Formula4 am creat o noua piata, avand in vedere unicitatea conceptului.”

- Dare Digital. ”Este agentia de strategie online si performance marketing fondata împreuna cu un grup de parteneri în 2014 si pe care am preluat-o integral in 2017. De atunci am plecat 100% pe calea antreprenoriatului intr-o piata foarte aglomerata, cu zeci de agentii specializate.”

- Ciprian Susanu. ”Este brand-ul personal pozitionat acum pe piata de consultanta de marketing online, una in formare si ea. Contribui in acest fel la transformarea digitala a modelelor de business atat a companiilor mari prezente pe piata din Romania cat si a noilor brand-uri locale cu aspiratii la piata internationala.”

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri