O comunicare eficienta si eficace in anul 2019 nu mai este o comunicare ce trebuie sa bifeze doar cele 3 C-uri clasice, adica sa fie Clara, Concisa si Convingatoare. Trebuie sa fie si Rapida.

Asadar, viteza cu care companiile vor reusi sa comunice proactiv si reactiv cu clientii lor si alti stakeholderi va face marea diferenta in piata.

Intr-un context social si economic foarte volatil, determinat de sentimentul de asteptare a unei “crize”, de lungul sir de alegeri, de provocarile politice si comerciale externe, dar mai ales de instabilitatea sistemului legislativ si impredictibilitatea sistemului fiscal, viteza de adaptare la schimbare va fi cheie.

1. GDPR continua sa fie o provocare. Faimoasa directiva de protectie a datelor, GDPR, si-a facut simtita prezenta in 2018 cand multi dintre specialistii de marketing au amanat campanii si lansari de produse pentru ca nu intelegeau cu exactitate aplicabilitatea acestei legislatii. Companiile vor continua sa se ‘lupte’ cu GDPR-ul si in acest an, pe masura ce nivelul de constientizare se va raspandi in toate regiunile tarii si catre companiile mici si medii.

2. Viteza de analiza a Big Data. Daca in urma cu cativa ani, incepusem sa constientizam volumul de informatie digitala disponibil despre produsele sau serviciile noastre si faptul ca nu avem instrumente pentru a-l analiza asa incat sa luam cele mai corecte decizii de promovare, astazi solutiile bazate pe AI si machine learning pot oferi ceea ce cautam. Ele sunt insa considerate premium in Romania si doar companiile cu foarte multi clienti isi permit sa le acceseze.

3. Criza pe piata fortei de munca va afecta calitatea serviciilor oferita de agentii clientilor. In ultimii 3 ani, s-a putut observa un declin in calitatea serviciilor oferite de agentiile de consultanta in comunicare clientilor lor. Retentia de personal a scazut foarte mult. “Foamea” de tineri creativi continua sa-si faca simtita prezenta, insa foarte multi dintre ei nu vor joburi full-time. Cauta internship-uri bine platite, part-time-uri, proiecte si posibilitatea lucrului de acasa. Vor experiente multiple. Dar mai mult decat atat, tinerii creativi cauta sa lucreze pentru acele companii care se implica in proiecte pro bono, vor sa faca un bine, in plus fata de cresterea profitului anual. De aceea, agentiile vor trebui sa-si regandeasca strategia de HR pentru a ramane competitive in piata.

4. In Romania, social media nu este doar King. Este King Kong. In pofida discutiilor la nivel global despre declinul Facebook si viitorul social media, bugetele de marketing si comunicare pe anul acesta in Romania se duc in mare parte pe actiuni in social media. Facebook ramane la fel de relevant pentru toate categoriile de clienti, Instagram pentru tineri si produse si servicii de tip B2C, iar Linkedin ia avant semnificativ pentru comunicarea corporate si comunicare B2B. Din ce in ce mai multe companii incep sa fie active zilnic pe Linkedin, ceea ce nu se intampla in urma cu un 1 an.

5. O atentie sporita pe calitatea website-urilor, pe SEO si Google ads. In anii anteriori, avantul social media a determinat companiile sa acorde o mai mare atentie paginilor lor de Facebook si Instagram, lasand propriile lor website-uri in plan secund. Dupa scandalul Facebook-Cambridge Analytica din ce in ce mai mult companii si-au remintit de site-urile lor care nu au mai fost actualizate din urma cu 3-5 ani. Astazi vedem o sete pentru redesign-ul de site-uri.

6. Comunicarea va fi foarte atenta la politica romaneasca. Asa cum spuneam si in introducere, contextul politic national foarte provocator va determina companiile sa acorde o atentie sporita la miscarile de pe scena politica. Se poate observa o teama din ce in ce mai mare de a comunica spre stakeholderii companiilor intr-un mod care sa nu atraga o atentie nedorita din partea factorilor politici.

7. Comunicarea de criza devine din ce in ce mai interesanta. Indiferent ca sunt mari, medii sau mici nu exista companie care sa nu se pregateasca cumva de criza. Cheltuielile de comunicare sunt in unele cazuri mai conservatoare. In alte cazuri bugetele includ doar ceea ce numim „must have”, bugetele de „nice to have” fiind in asteptare. Insa, nu exista companie care sa nu acorde o atentie sporita actiunilor de „preventie” de criza de comunicare. Concret, sa vedem cum ne pregatim in caz ca vine criza peste noi si ne afecteaza business-ul.

8. Continutul video ramane pe trend de crestere. Se cauta modalitati mai eficiente din punctul de vedere al costurilor pentru a genera mai mult continut video de calitate care sa fie raspandit pe toate canalele de promovare. De aceea, Youtube si Facebook Video vor continua sa aiba o audienta din ce in ce mai ridicata.

9. Pentru TV, agentiile de creatie se vor lupta sa ofere clientilor bugete competitive. Viteza rapida de raspuns la cererile consumatorilor exprimate in social media va dicta continutul in TV. De aceea, companiile vor avea nevoie sa-si permita campanii TV diferite in fiecare luna versus de 2-3 ori pe an ca in perioada precedenta. Astfel, se va eficientiza si timpul dedicat dezvoltarii conceptelor in creatie pentru a raspunde nevoii din piata cu solutii concrete.

10. Promovarea pe serviciile de mesagerie. Volumul comunicarii pe mail s-a redus in ultimii 3 ani intr-un ritm similar cu vorbitul la telefon. Oamenii comunica din ce in ce mai mult pe canale de tip Whatsap si Facebook Messenger in Romania. Se transmit materiale video, stiri si poze exact asa cum inainte foloseam Facebook-ul pentru a face aceste lucruri. Astfel, exista si o competitie la nivel de companii de a se promova pe canalele de mesagerie, dar si pentru a comunica cu clientii lor. Capacitatea de atentie a oamenilor asupra continutului online a coborat in unele cazuri spre 1-2 secunde. De aceea, compania care poate oferi timpi de raspuns mai redusi clientilor lor va putea fi mai competitiva.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri