Majoritatea romanilor investesc foarte putin in propria educatie si nu isi cumpara carti. Sunt datele pe care le arata statisticile europene. Motivele variaza de la faptul ca scoala romaneasca nu incurajeaza cititul, dar si pentru ca nu stam foarte bine in punct de vedere financiar. Iata cateva solutii care ar putea creste consumul de carte din Romania.

Potrivit Eurostat, 93,5% dintre conationali nu cumpara nici macar o carte pe an, drept urmare avem cele mai putine librarii pe cap de locuitor. Din pacate insa, promovarea cartilor se face mai mult pe internet si mai putin prin reclame la radio sau televizor.

Astfel, doar 6,5% dintre romani cumpara cel putin o carte pe an. De aici, rezulta ca in Romania, doar 1,3 milioane de persoane cumpara carti. Dintre acestea, majoritatea sunt femei. De altfel, 18 milioane si jumatate dintre romani nu cumpara nici macar o carte pe an. Vanzarile incep sa creasca abia la inceputul toamnei, in lunile septembrie si octombrie, cand romanii se intorc din concediu, dar si cand incep scolile si facultatile.

Educatia pare sa fie principalul motiv pentru care romanii nu cumpara carti

"Consumul de carte este cel mai mic din Europa. Iar nivelul de achizitie de carte din Romania este in stransa corelatie cu educatia, ca peste tot in lume. Cand ai o educatie deficitara ai si o piata de carte slaba", a declarat pentru wall-street.ro Mihai Mitrica, Asociatia Editorilor din Romania.

Potrivit acestuia, din 20 milioane de oameni, in Romania doar 1,4 milioane sunt cei care cumpara si citesc carti intr-un an. Acesta cifra este o este estimare pe baza cifrelor de afaceri ale editurilor si ale librariilor.

Romanii nu cumpara carti nici macar ca sa se relaxeze.

"In Romania nimeni nu te invata ca o carte nu este un bau-bau, ci este un instrument de relaxare si aprofundare a cunoasterii, iar scoala face tot posibilul sa te indeparteze de tot ce inseamna placerea de a citi. Problema este la educatie", a precizat Mitrica.

Pe de alta parte, reprezentantii lantului de librarii Diverta pun consumul scazut de carte din Romania pe seama nivelului de trai al romanilor.

"La ora actuala, piata de carte din Romania se afla pe ultimul loc in Uniunea Europeana. Consumul de carte este foarte scazut, aproape inexistent in mediul rural si cu o cota scazuta in mediul urban. Primul factor si practic cel mai important este nivelul de trai, iar al doilea este nivelul scazut al educatiei", a declarat pentru wall-street.ro Catalin Dan Serban, director achizitii carte in cadrul retailerului Diverta.

In online lucrurile stau mai bine

"Cifrele sunt usor extreme, trebuie sa ne gandim in primul rand ca avem cinci milioane de copii in tara, iar parintii fac achizitii pentru ai lor copii, asa ca procentul nu poate fi atat de mare, eu cred ca mai multi romani cumpara carte. Pe de alta parte, nu suntem unde ar trebui sa fim in privinta consumului de carte si mai este mult de lucrat in zona aceasta", a declarat pentru wall-street.ro Laura Teposu, director de dezvoltare Libris.ro.

Potrivit acesteia, chiar in 2019, retailerul online de carte inregistreaza cresteri ale vanzarilor, in special pe categoria cartilor pentru copii.

"Noi anul acesta am vazut o crestere a vanzarilor de carte pe site, tendinta de crestere pe online este undeva la 35-40% in 2019 versus 2018. Este o veste buna. Cresterea de anul acesta este organica. Am mai observat si tendinta de crestere a vanzarilor de carti de copii, chiar peste media pietei", a precizat Laura Teposu.

Oamenii chiar daca nu au timp sau resurse sa isi achizitioneze carti pentru ei, totusi pentru copiii lor se preocupa si inteleg ca este un lucru bun pentru viitorul lor

Potrivit acesteia, pe Libris.ro media comenzii in 2019, pe final de an, este de 95 de lei, valoare aflata in crestere fata de anul trecut cu 15%. In unitati, aceasta suma se traduce in 3,5 carti cumparate de romani intr-o comanda.

Cele mai vandute sunt cartile din categoriile beletristica, urmate de cartile pentru copii si cele de dezvoltare personala.

Cum poate fi incurajata cumpararea de carti

Cresterea consumului de carte poate fi realizata, in primul rand, prin profesionalizarea modului in care se preda literatura. In plus, cresterea numarului de librarii este necesara, pentru ca romanii sa citeasca mai mult.

"Sa venim si noi in secolul 21 cu modul in care se preda literatura. In plus, trebuie crescut accesul publicului la carte. In Romania sunt 200-250 de librarii, la o populatie de 20 de milioane de locuitori, iar acestea sunt concentrate in zonele urbane. In plus, online-ul reprezinta doar 25% din piata. Trebuie incurajata si deschiderea de librarii in mediul rural si in mediul urban mic, acolo unde nu renteaza, pentru un investitor privat, din cauza cheltuielilor aferente", a explica Mirica.

Statul trebuie sa isi suflece manecile si sa faca ceea ce nu a facut in ultimii 30 de ani, ba dimpotriva, a si stricat. Pentru ca librariile au disparut din toate orasele mari, din cauza ca spatiile unde erau librariile inainte de `89 au fost privatizate si in locul lor au aparut banci, cafenele, baruri, sali de pariuri, farmacii

De asemenea, statul isi poate aduce considerabil aportul in cresterea consumului de carte, prin acordarea de vouchere profesorilor din scoli si prin sustinerea financiara a dotarii bibliotecilor scolare.

"Utile erau voucherele acordate profesorilor. Acestea ar avea un impact mare pe piata de carte, caci oamenii primesc resurse pentru a face achizitii. Sunt foarte multi care si-ar dori sa citeasca, dar nu au bani", a precizat Teposu.

Citeste si:

    Ar fi nevoie de bugete mai mari pentru bibliotecile scolilor, pentru ca nu sunt suficiente, iar majoritatea achizitioneaza acele carti care nu mai sunt de actualitate si care nu atrag copiii spre literatura

    Reprezentantul Diverta crede ca ca este necesara si implementarea mai multor campanii publice de constientizare a importantei lecturii.

    "Un rol important il au si televiziunile. Practic, emisiunile care prezinta noutatile editoriale sunt aproape inexistente, iar editurile nu-si permit reclama TV pentru promovarea noutatilor", a mentionat Catalin Dan Serban.

    Si Simona David Crisbasanu, vicepresedinte Federatia Coalitia pentru Educatie, arata importanta incurajarii cititului pentru dezvoltarea personala.

    "A fost odata o tara unde oamenii credeau ca daca «Ai carte, ai parte». In aceasta tara, numita Romania, cartea, in sensul si de educatie, a ajuns astazi un fel de Cenusareasa. Faptul ca am ajuns la un analfabetism functional de 44% in randul elevilor de 15 ani, potrivit celor mai recente teste PISA, ar trebui sa ne alarmeze si sa ne determine sa facem fiecare ceva pentru incurajarea lecturii. Este foarte importat ca in Romania sa incurajam in mod sustinut lectura, cititul pentru a invata si ca mod de dezvoltare personala", a precizat Crisbasanu.

    Citeste si:

      Ea a aratat ca sunt de apreciat proiectele implementate in scoli de Asociatia Romane de Literatie, membra a Federatiei Coalitia pentru Educatie, pentru dezvoltarea competentelor de literatie si sunt binevenite campanii precum "Toata scoala citeste”, care s-a raspandit in peste 80 de scoli in numai 2 luni, si care presupune ca toata lumea dintr-o scoala sa citeasca in acelasi timp timp de 10-15 minute in intreaga scoala, de la personalul administrativ, pana la elevi si cadre didactice. De asemenea, OvidiuRO, si-a propus sa ajunga cu programul “Fiecare copil merita o poveste” in zone sarace din toate judetele din tara. Sau, invitatia Asociatiei “Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandirii Critice” (ALSDGC) de a celebra pe 6 decembrie 2019 Anul Cartii.

      Apropo, stiati ca 2019 a fost declarat printr-o lege Anul Cartii in Romania, care a lansat un program national numit Romania citeste?

      Sursa foto: shutterstock

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alice Gheorghe
      Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


      Setari Cookie-uri