Redeschiderea cinematografelor din 2022 a readus românii în fața marilor ecrane, însă revenirea nu a fost una explozivă, așa cum s-a întâmplat în turism. Închisă complet în timpul pandemiei, industria cinematografelor trebuie să se reinventeze printr-un upgrade tehnologic și al serviciilor oferite, distribuitorii trebuie să facă mai mult pentru promovarea filmelor din portofoliu, iar Guvernul trebuie să susțină industria și să încurajeze producțiile de filme locale, mai ales având în vedere că Hollywood-ul a livrat sub așteptări după COVID-19, consideră Harry Antonopoulos, Managing Director al Cineplexx România, Grecia și Bulgaria.

Cineplexx, operează cinematografele din Mall Băneasa și Titan (ambele în București) precum și cinematografele din Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

În țări precum România este necesară o industrie a filmelor locale. Dacă aceasta nu crește, noi nu avem un business și nimeni nu va avea un business în domeniu. Aveți filme locale care au succes mai mare decât filmele de la Hollywood (n.red. în cinematografele din România), iar atunci când Hollywood-ul nu livrează suficient, filmul local este cel care aduce spectatori. Am văzut asta foarte clar anul acesta în România și am văzut asta și în Grecia, unde din top 20 filme ale ultimilor 20 de ani, 12 sunt filme grecești”, declară Harry Antonopoulos.

Teambuilding” este de departe filmul cu cele mai mari încasări anul acesta în cinematografele din România. Comedia produsă de Matei Dima (BRomania) și Cosmin Nedelcu conduce detașat box-office-ul românesc din 2022, cu bilete vândute în valoare de 22,8 mil. lei și aproape un milion de spectatori, în vreme ce pe locul al doilea se află un film lansat anul trecut, ”Spider Man: No Way Home”, cu încasări de 13,1 mil. lei și 552.000 spectatori.

”Mirciulică”, o altă producție locală lansată toamna aceasta, se află de asemenea în top box office, cu încasări de 8,1 mil. lei și 324.000 spectatori.

Filmul local conduce revenirea cinematografelor în România, nu Hollywood-ul. Am fost la ”Mirciulică”. Recunosc că nu am înțeles nimic, dar toată lumea râdea și se simțea bine, iar filmul a avut succes pe plan local. Este simplu, nu e rocket science.

Harry Antonopoulos

”Eu (n.red. business-ul Cineplexx) sunt o mașină, dar dacă benzina e proastă sau nu există, nu voi merge nicăieri. Chiar dacă sunt Ferrari, mă voi transforma într-o Zastava (n.red. producător auto sârb intrat în faliment)”, spune Harry Antonopoulos.

Una dintre cele mai importante surse de venit pentru Centrul Național al Cinematografiei reprezintă contribuția de 2% din valoarea biletelor la film vândute de cinematografele din România. Principala sursă a încasărilor rămâne procentul de 4% din valoarea publicității vândută pe posturile TV.

”Pentru acești bani pe care îi plătim către CNC, o sumă considerabilă, nu ar trebui să avem și noi posibilitatea de a le da sugestii cu privire la filmele în care se investesc acești bani? Dacă de exemplu se investește într-un film comercial, acel 2% se transformă nominal într-o sumă mult mai mare, pentru că încasările filmului vor fi mari. În România, operatorii de cinema nu sunt motivați în niciun fel să difuzeze filme locale. Acest lucru nu face nimic altceva decât să ajute Hollowood-ul. În Grecia, de exemplu, dacă un cinematograf difuzează X filme locale, primește un beneficiu fiscal – există un stimul pentru a difuza producții locale”, subliniază Antonopoulos.

Cineplexx va deschide un nou multiplex în 2023. ”În Cinema Băneasa vom face ceva uimitor”

Managing Director-ul Cineplexx spune că grupul va continua să investească în noi cinematografe în România, următoarea deschidere urmând să aibă loc, cel mai probabil, în 2023. Cineplexx mai deține cinematografele din cartierul bucureștean Titan, precum și în Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș. Cineplexx este al doilea cel mai mare operator din România, după Cinema City.

”Suntem dedicați să investim aici. Vom deschide noi cinematografe în România. Negociem și cel mai probabil vom deschide un nou multiplex în următoarele 12 luni. Orice nou cinematograf costă cel puțin 6 mil. euro dacă vrei să ai în el tehnologie de ultimă generație”, spune Harry Antonopoulos.

Cineplexx va intra și în piața din Bulgaria, lanțul de cinema având relații cu dezvoltatorii de centre comerciale în baza cărora deschid multiplex-uri în noile mall-uri construite.

”Piața s-a schimbat după pandemie, suntem într-o nouă lume și încercăm să înțelegem ce se potrivește mai bine clienților. În București, la Mall Băneasa, vom face în curând ceva uimitor”.

Viziunea lui Antonopoulos cu privire la viitorul sălilor de cinema se aseamănă unui concept folosit adesea de liniile aeriene de lux.

”Am dezvoltat săli de cinema, large format, precum iMax, și le-am structurat ca pe un avion de lux. Într-un astfel de avion ai Economy class, ai Business, ai VIP și First Class. Cinematograful devine ceva inspirațional. Un tânăr își va duce iubita la First Class, unde sunt fotolii mari electrice, iar cuplul de la economy va aspira să meargă la clasa superioară. Realist vorbind, multora dintre noi ne place să fim văzuți. Mă gândesc să aducem acest format și în România”, menționează reprezentantul Cineplexx.

Un alt lucru pe care Antonopoulos mizează pentru readucerea oamenilor în cinematografe este reprezentat de activitățile și întreaga experiență care vine la pachet cu un simplu bilet de film.

”Încercăm să oferim ceva ce reprezintă un lux real. Dincolo de asta, trebuie menționat că oamenii au stat în case 2 ani și au deprins noi obiceiuri. Lumea merge acum la cinema precum la un eveniment. A merge la cinema nu mai înseamnă doar că vezi un film și gata. Conteză mult ce se întâmplă în cinema, contează întreaga experiență. Oamenii vin acum la Cineplexx și cu o oră înainte de film pentru că adesea au loc evenimente speciale în lobby-ul cinematografului. Avem activități pentru copii și părinții acestora astfel încât să aducem valoare adăugată biletului: am avut activități de face painting, tombole, jocuri, concursuri, avem un parteneriat cu Cărturești unde există un raion de cărți cu tematică de film”.

Citeste si:

    Este vital ca astăzi să oferi clienților și altceva în afară de film. Competiția dintre cinematografe este precum cea dintre liniile aeriene. Orice avion te duce la Londra, și orice cinema îți arată același film, dar conteaza experiența pe care o ai în timpul acestei ”călătorii”.

    Harry Antonopoulos

    ”Cinematografele investesc masiv. După pandemie, și distribuitorii trebuie să facă mai mult ”

    Gigantul Cineplexx International a intrat pe piața românească cu puțin timp înainte de pandemie, în 2019, achiziționând Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City prin subsidiara Cineplexx România.

    ”Cred că mai există loc de încă aproximativ 5 cinematografe în care am putea investi în România. Așa văd situația acum, dar lucrurile se pot schimba. Un cinematograf este o investiție pe termen lung”, spune Antonopoulos.

    Citeste si:

      În România, operatorii de cinema nu sunt motivați în niciun fel să difuzeze filme locale. Acest lucru nu face nimic altceva decât să ajute Hollowood-ul.

      Harry Antonopoulos

      Puternic lovite de pandemie, cinematografele încă încearcă să recupereze ce doi ani în care au stat mai mereu închise. Managerul estimează că industria locală are în 2022 încasări cu 40% mai mici decât în 2019, dar ar putea să fie salvată într-o oarecare măsură de lansarea noului film Avatar din decembrie.

      ”Cinematografele trebuie să muncească de două ori mai mult acum, din cauza inflației și din cauza pandemiei. Lanțurile cinema investesc masiv în deschiderea multiplex-urilor, iar distribuitorii vin cu filmul. Cred că distribuitorii de film trebuie să facă mai mult când vine vorba de promovarea și marketing-ul filmelor, mai ales în cinematografe. Este o piață diferită față de acum 3-4 ani; nu poți face lucrurile ca înainte de pandemie și să presupui că totul va merge bine”, spune el.

      În general vorbind, jumătate din prețul unui bilet vândut la cinematograf merge către companiile care distribuie filmul în țară.

      ”Streaming-ul nu este un competitor. Dacă ai espressor acasă, nu mai ieși cu prietenii la cafenea?”

      Platformele de streaming video au fost marii câștigători din piața media în timpul pandemiei. Chiar și așa însă, Antonopoulos nu crede că cinematografele vor ajunge să dispară din cauză că lumea va prefera să vadă filmele doar din confortul propriei case.

      ”Legat de platformele de streaming, am o filosofie simplă: în casa ta poți avea cel mai bun aparat de făcut cafea, cel mai bun espressor, dar tot îți vei dori să bei o cafea la Starbucks sau la o cafenea în oraș. Noi, oamenii, suntem animale sociale. Cât râzi atunci când vezi o comedie singur acasă și cât râzi când vezi același film cu prietenii la cinema?”.

      Acesta adaugă faptul că streaming-ul chiar a ajutat cinematografele, pentru că oamenii au realizat în pandemie diferența dintre un fim văzut acasă și unul la cinema.

      ”Sunt de 25 de ani în această industrie, am trăit vremurile pirateriei în care DVD-urile cu filme erau vândute direct pe stradă... ți le aduceau direct în față. Ce s-a întâmplat? Industria cinema a crescut în continuare. Dacă industria cinematografică nu a murit în Al Doilea Război Mondial, eu nu cred că va muri vreodată”, concluzionează Harry Antonopoulos.

      Sursa foto: Cineplexx

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Ionut Sisu
      Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


      Setari Cookie-uri