Doua sunt dilemele de acum ale mogulului media Rupert Murdoch, in urma tranzactiei prin care a cumparat saptamana trecuta grupul Dow Jones: in primul rand, sa permita sau nu accesul gratuit la editia online a The Wall Street Journal si, in al doilea rand, sa transforme sau nu una din cele mai prestigioase ziare economice din lume intr-o publicatie generalista
Magnatul australian va lua multe decizii strategice pe termen scurt, iar analistii speculeaza fiecare scenariu si efectele imediate asupra uneia din cele mai profitabile afaceri din presa mondiala. Publicatia wall-street.ro a propus unor nume cunoscute din media romaneasca sa “intre in pielea” mogulului media si sa explice care ar fi deciziile luate in cazul in care ar avea pe mana unul din cele mai mare trusturi de presa - Dow Jones.

Premisele analizei wall-street.ro sunt reprezentate de cele mai recente anunturi ale lui Rupert Murdoch. Acesta a declarat ca analizeaza, impreuna cu membrii executivului Dow Jones, posibilitatea de a face din editia online a publicatiei economice "The Wall Street Journal" unul dintre cele mai profitabile site-uri economice si ca acest lucru se poate face prin accesarea gratuita a informatiilor. Mai mult, si-a manifestat intentia de a intra in competitie directa cu publicatia New York Times dupa finalizarea procedurilor de cumparare a trustului Dow Jones, prin extinderea sectiunii non-business din Wall Street Journal. “Vom face investitii in Europa si Asia si ne vom extinde acoperirea nationala si internationala, pentru a putea concura cu New York Times”, a declarat magnatul in varsta de 76 de ani.

Cum ar actiona insa oamenii de presa si Internet din Romania? Daca ar fi in locul lui Rupert Murdoch, ar permite accesul gratuit la editia online a The Wall Street Journal? Jurnalist cu experienta atat in domeniul presei scrise, cat si in radio si televiziune, Dragos Stanca ar extinde accesul gratuit, fata de actuala varianta WSJ.com, insa nu ar “liberaliza” complet accesul. Stanca, care astazi este Director General Publishing Realitatea-Catavencu, apreciaza ca mai ales pentru targetul de business, vanzarea serviciilor si informatiilor documentate, relevante, pe domenii din ce in ce mai specifice, va ramane o piata de exploatat.

“In lipsa unor date clare privind situatia financiara actuala a WSJ.com si a unor forecasturi de trafic/venituri in varianta de care se face vorbire, mi-e greu sa fac o prognoza. Presupun insa ca, fara greseli strategice majore, WSJ.com nu ar avea, teoretic, cum sa nu fie profitabil. Chiar si in varianta gratuita”, ne-a declarat Dragos Stanca.

Stanca opineaza ca modelul de business cu acces full gratuit difera substantial de cel cu acces limitat. “Ambele variante, executate corect, avand ca beneficiu major forta brandului WSJ pot fi, in opinia mea, profitabile”, completeaza directorul general al companiei de publishing a MediaPRO.

Catalin Tolontan, redactorul sef al Gazetei Sporturilor, este un alt specialist autohton care crede in varianta 100% free si in venituri exclusiv din publicitate. “Astfel raspunzi nevoii consumatorilor de net: ei s-au obisnuit cu informatie rapida, comod de citit si gratuita”, explica Tolontan.

Mai mult, Tolontan crede ca un site economic care ofera continut de prestigiul WSJ va atrage publicitate peste ce se estimeaza in acest moment. “In acest moment, in lume nu exista un model clar de business in privinta siteurilor ziarelor. Unele sunt codate 100%, altele sint free 100%, dupa cum exista variante in care gratuit este doar accesul la titluri si rezumat, in timp ce corpul articolului este accesibil doar abonatilor”, isi expune Tolontan perceptia despre presa economica.

“Modelul pe care il consider cel mai bun la ora actuala este acela aplicat de NYTimes.com in urma cu cativa ani - as lasa disponibile gratuit cele mai multe dintre resursele WSJ.com, pastrand abonamentul platit numai pentru anumite feature-uri editoriale cu o foarte mare valoare adaugata (editoriale, analize, arhiva, etc.)”, a declarat Mihai Seceleanu, Managing Partner Internet Corp, unul din cei mai importanti jucatori ai pietei de publishing online din Romania. Seceleanu crede ca WSJ.com va continua sa atraga o audienta de o foarte buna calitate, insa semnificativ mai mare - isi va mari "inventory"-ul publicitar disponibil si va putea propune variante de promovare mult mai atractive decat in prezent.

Rupert Murdoch are multi admiratori in Romania, iar cota de succes a mliardarului a crescut in urma recentului 'deal' incheiat prin preluarea Dow Jones. “Daca as fi in locul lui Murdoch as face exact ca el. Am incredere in Murdoch - a demonstrat ca e unul din oamenii de top din media mondiala, deci sint sigur ca stie ce face. As aplica ce sugereaza el”, ne-a spus Calin Fusu, directorul general al Neogen, una din cele mai de succes afaceri din Internetul romanesc.

Murdoch a descris un scenariu conform caruia in cazul in care WSJ.com ar oferi acces gratuit, ar avea de 10 ori mai multi vizitatori si de cinci ori mai multa publicitate. “Nu cred ca ar avea de 10 ori mai multi vizitatori, insa cu siguranta ar avea cel putin de 5 ori mai multi. In functie de mecanismele de vanzare publicitate, e posibil insa sa aiba de 3-5 ori mai multe venituri din advertising, odata cu trecerea la gratuitate”, il contrazice Dragos Stanca pe Rupert Murdoch de la mare departare.

Pe de alta parte, Seceleanu, unul din creatorii Internet Corp, crede ca este posibil scenariul lui Murdoch, insa depinde de orizontul de timp pentru care a facut aceasta estimare. “Cu siguranta, insa nu se va intampla pe termen scurt, cel putin din punct de vedere al cresterii numarului de cititori ai variantei online”, enunta acesta.

A doua dilema a miliardarului Murdoch consta in extinderea sau nu a WSJ in sfera ziarelor generaliste. In ceea ce priveste acest scenariu, opiniile specialistilor consultati de wall-street.ro sunt diferite. Dragos Stanca declara ca nu este convins ca va face acest lucru, si nu ar lua aceasta decizie daca ar fi in pielea lui Murdoch. “In orice caz, daca o va face, nu cred ca va fi o miscare radicala. Uneori, declaratiile lui Murdoch au fost si bulgari aruncati mai mult pentru a afecta planurile industriei”, comenteaza Stanca.

Redactorul-sef al GSP ar largi acoperirea subiectelor din WSJ si crede ca aria relativ noua a ziarului de business (Cum se fac bani / cum se economisesc bani / cum se cheltuiesc bani) e deja prea strimta. “Se simte nevoia inca a unui predicat: Cum sa traim”, enunta Tolontan.

Mihai Seceleanu crede ca ar fi o greseala aceasta mutare, riscandu-se "diluarea" audientei prin transformarea WSJ intr-un "quality newspaper". “Nu cred ca Murdoch va face acest pas - nu in ultimul rand, nici brandul "The Wall Street Journal" nu cred ca il va ajuta in acest sens”, completeaza acesta.

Cu siguranta, orice om de media sau de Internet din Romania s-a pus in locul lui Murdoch, macar pentru cateva secunde. Ce schimbari majore ar lua managerii romani in ceea ce priveste stratega WSJ pe termen scurt? Daca actualul sef pe publishing al grupului Realitatea Catavencu ar intineri si inviora WSJ, Catalin Tolontan s-ar concentra pe scurtarea textelor, trecerea tuturor editiilor la format compact, cresterea numarului de pagini color si mai multe zone light. “As introduce mai multe suplimente editoriale, atat in print cat si online, oferind mai multa valaorea adaugata cititorilor, iar advertiserilor mai multe alternative de promovare, pozitionate insa pe nise de exceptie”, conchide Mihai Seceleanu.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri