Spre deosebire de tari cu traditie in domeniul CSR, in Romania, consultanta de specialitate isi cauta inca pionierii. Unul dintre acestia este Dana Nicolescu, Director al Opportunity Associates Romania si consultant CSR al UNIDO. Ea face o radiografie a beneficiilor unei companii care apeleaza la un consultant de CSR si subliniaza problemele care pot aparea intr-o astfel de relatie.

In incercarea de a defini rolul consultantei CSR as dori sa plec de la definitia pe care o da Comisia Europeana responsabilitatii sociale corporative. Respectiv, “un concept prin care companiile integreaza aspectele sociale si de mediu in modul in care isi conduc afacerile precum si in interactiunea cu stakeholder-ii”.

Intreprinderile, indiferent ca sunt mici, mijlocii sau mari trebuie sa faca fata unor provocari nemaintilnite pina acum. Impactul pe care il genereaza asupra mediului in care opereaza precum si presiunea exercitata de stakeholder-i s-a schimbat dramatic in ultimii ani. Interesele si nevoile acestor stakeholderi sunt de multe ori conflictuale si la fel de des sunt insuficient intelese de catre companie.

Responsabilitatea sociala corporativa trebuie in primul rand constientizata de companie. Angajamentul celor ce conduc compania este din acest punct de vedere crucial. Daca ei sunt convinsi ca doresc sa porneasca pe acest drum, schimbarile pot sa inceapa.

Nu cred ca exista o reteta universal valabila, dar cred ca orice reteta reusita are nevoie de ingrediente de calitate. Unul din aceste ingrediente ar putea fi consultanta CSR. Intrebarea fireasca este: Cu ce te ajuta consultanta CSR?

“Fara implicarea companiei, consultantul CSR nu va putea face nimic”

In primul rand te poate ajuta sa-ti identifici stakeholder-ii, cu adevaratele lor nevoi si interese. In al doilea rand, te poate ajuta sa te pozitionezi corect, sa pui un diagnostic propriei companii. Spre deosebire de un medic care pune diagnosticul pe baza unor teste si date precise, consultantul CSR va lucra impreuna cu compania in a pune acest diagnostic. Fara implicarea companiei consultantul nu va putea face nimic.

Cultura organizationala va incerca sa se impotriveasca schimbarii, va incerca sa-si pastreze echilibrul, va incerca sa supravietuiasca. Este rolul consultantului sa ajute compania sa incerce lucruri noi, sa isi asume riscul de a testa si a se angaja in comportamente nefamiliare pana acum.

In procesul de consultanta se vor gasi cele mai bune solutii, generate insa impreuna cu compania si nu oferite de consultant. Consultantul va facilita procesul, ajutandu-i pe cei implicati sa-si foloseasca creativitatea, talentul si viziunea in atingerea scopului propus.

Vor exista momente de inactivitate si inertie, iar rolul consultantului va fi de a reaprinde focul si de a se asigura ca procesul continua.

Vor exista diferente de opinie in interiorul companiei atat in privinta problemelor cat si in privinta solutiilor. Rolul consultantului va fi de a reconcilia aceste diferente si de a se asigura ca toti cei implicati au avut posibilitatea de a-si prezenta si sustine punctele de vedere.

Este firesc ca o companie sa se concentreze asupra lucrurilor care incep sa functioneze bine, sau mai bine decat inaintea procesului de consultanta. Daca acest proces nu conduce la obtinerea unui rezultat pozitiv atunci relatia este in impas. De multe ori insa rezultatele nu sunt spectaculoase. Este rolul consultantului sa-i ajute pe cei implicati sa recunoasca fiecare victorie, mica sau mare, si sa o sarbatoreasca.

“In Romania sunt inca foarte putini consultanti CSR”

In Romania sunt inca foarte putini consultanti CSR si probabil ca nici unul nu va reusi sa acopere intreaga paleta a nevoilor companiei dvs. Acesta va lucra cu alti consultanti specializati in probleme de munca, sanatate si securitate in munca, finante, mediu, management organizational sau comportament filantropic. Exista firme ce au fost implicate in audituri sociale si care si-au dezvoltat recent activitati de consultanta tocmai pentru ca intelegeau foarte bine cerintele pietei. Important este ca aceste doua activitati sa nu se suprapuna. Respectiv, compania care beneficiaza de consultanta sa nu fie si subiectul auditului social din partea aceleiasi firme.

In timpul procesului de consultanta compania va invata sa citeasca semnale ce vin atat din interiorul acesteia cat si din exterior. Toate aceste semnale vor dicta noi schimbari in companie. Pentru ca CSR nu este o unealta pe care sa o achizitionezi si o pui intr-un raft. Este un proces de lunga durata, care odata inceput va dura atata vreme cit veti dori sa existati intr-o piata din ce in ce mai selectiva si mai competitiva.

Articol realizat de Dana Nicolescu, Director al Opportunity Associates Romania, pentru www.responsabilitatesociala.ro

www.responsabilitatesociala.ro este un un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza. Programul este realizat de agentia de consultanta in comunicare online Selenis, cu sprijinul partenerilor principali BRD Groupe Societe Generale si Orange Romania si al sponsorilor Tuborg Romania si JTI Romania. ResponsabilitateSociala.ro este sustinut de wall-street.ro
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri