Relatia dintre agentiile de publicitate si mediul politic, migratia publicitarilor de la o agentie la alta, legaturile dintre departamentele de creatie si cele de strategie si caracteristicile noii generatii de publicitari au fost principalele subiecte care s-au dezbatut miercuri seara, in cadrul evenimentului AdBreak, organizat de IQads. Invitatii serii: Felix Tataru, Bogdan Enoiu si Stefan Iordache.
Alaturi de moderatorul Costi Rogozanu, analist media si publicist comentator la Cotidianul, cei trei invitati – Bogdan Enoiu, Managing Director McCann Erickson Romania, Stefan Iordache, COO Leo Burnett Romania, si Felix Tataru, Managing Partner GMP si Presedintele IAA Romania – au inceput prin a face bilantul profesional al lui 2007, cu bune si cu rele.

“Momentul de varf pentru noi a fost atunci cand ne-am recastigat clientul Vodafone”, a spus Bogdan Enoiu (foto). Marirea portofoliului de clienti a fost principala realizare si pentru GMP in 2007, potrivit lui Felix Tataru, care a mentionat nume ca Timisoreana sau Millennium Bank. Pentru Stefan Iordache, bucuriile lui 2007 au fost castigarea unui premiu la Cannes, cu agentia de media Starcom, si atragerea unor clienti noi.

La capitolul esecuri, Bogdan Enoiu a mentionat incetarea colaborarii cu Bergenbier, brand care a trecut in portofoliul Leo Burnett. Pe de alta parte, Stefan Iordache si-ar fi dorit pentru 2007 competitori mai puternici, care sa ridice nivelul general al pietei. Pentru Felix Tataru, esecurile s-au grupat intr-o zona diferita – cea politica.

“Campania electorala pentru referendumul din noiembrie a fost cea mai urata campanie din viata mea. M-am simtit impotent. Orice i-ai fi spus omului, il lasa rece. S-a ajuns la un asemenea stadiu incat oamenilor le este lehamite de tot ce se intampla in sfera politica romaneasca”, a spus Felix Tataru, comparand apatia romanilor pentru referendumul din noiembrie cu infuzia de atentie de care s-a bucurat campania pentru referendumul de demitere a presedintelui Traian Basescu.

Zona politica nu ocupa, cu toate acestea, un volum foarte mare in conturile agentiei GMP, a tinut sa precizeze Feilx Tataru. “In topul clientilor, politicul a fost pe locul patru, in 2007”. Cu toate ca si ceilalti doi invitati avusesera in trecut tangente cu politica (McCann Erickson a realizat campania electorala din 2004 pentru PSD, iar divizia Starlink a grupului Leo Burnett a colaborat cu PNL), ei si-au exprimat intentia de a nu mai colabora, in viitor, cu partide sau institutii politice. “Pentru mine e mai de interes batalia din SUA”, a precizat Enoiu.

Pe langa ca va fi un an electoral, 2008 puncteaza si doua evenimente importante din lumea sportului international: Campionatul European de Fotbal si Olimpiada de la Beijing. In cazul fotbalului, reflectoarele se muta pe agentia lui Iordache, care va insoti, impreuna cu Bergenbier, nationala la Europene, in timp ce GMP si Timisoreana vor ramane cu liga nationala.

Potrivit lui Bogdan Enoiu, cel mai important eveniment sportiv al verii va fi Olimpiada de la Beijing. “O sa fiti martorii celei mai mari lansari de marci chinezesti. Va fi o explozie de branduri cu ambitii globale”, a spus Enoiu.

Pe fondul tuturor acestor evenimente, piata de publicitate va creste. La fel si criza de resurse umane. Potrivit lui Felix Tataru, agentiile nu au timp sa-si dezvolte resursele umane in pas cu business-ul, care creste cu 20-30% pe an. Acest fenomen duce la cresterea migratiei de profesionisti de la o agentie la alta. Tataru si-a amintit plecarea masiva de personal pe care GMP a suferit-o in 2006, parte in favoarea Leo Burnett. “Mai bine te schimbi pe tine decat sa schimbi agentia”, a spus seful GMP.

Salariile in publicitate au crescut cu aproximativ 17-18% in 2007, comparativ cu anul anterior, iar 2008 va aduce o crestere si mai pomderata. Totodata, clientii au asteptari mai mari decat in urma cu cativa ani, ceea ce sporeste presiunea asupra pietei pentru dezvoltarea resurselor umane, crede Stefan Iordache.
Referitor la noua generatie de publicitari, cei trei invitati au cazut de acord asupra faptului ca pretentiile timerilor sunt ridicate si partial nefondate. Aspirantii la o slujba in agentiile de publicitate ar trebui sa aiba mai multa rabdare si sa accepte salarii moderate, in locuri in care se pot forma ca profesionisti. O parte din problema instruirii academice va fi rezolvata, crede Felix Tataru, prin intermediul scolilor de comunicare, cum este si Scoala IAA.

Creatia, strategia si client service-ul vor trebui sa conlucreze mai bine, fara ca oamenii din interiorul lor sa se autolimiteze. Pana la urma, intreaga industrie ar trebui sa arate mai multa pasiune si determinare. “Vor pierde agentiile fara pasiune, oamenii fara pasiune”, conchide Stefan Iordache.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri