Partidul Social Democrat si Uniunea PSD+PUR au avut cele mai multe reclame in presa, peste 8.000, cu mult peste clientii comerciali
PSD a inundat presa scrisa anul trecut: 4.500 de reclame cu o valoare bruta de aproape trei milioane euro. Uniunea PSD+PUR a investit 2,7 milioane euro, iar Alianta D.A., 1,7 milioane. In 2004, valoarea bruta (tarife-lista) a publicitatii politice a fost de 11 milioane euro.

Si-ar fi inchipuit vreodata oamenii de la Connex, L'Oral, Renault sau Philip Morris ca vor concura in bugete publicitare in presa scrisa cu partidele politice? Ba mai mult, ca vor fi depasiti de investitiile partidelor in reclame? Rapoartele de monitorizare Alfacont MediaWatch plaseaza Partidul Social Democrat (PSD) pe un surprinzator loc doi in topul clientilor presei scrise din 2004, dupa bugetele alocate, cu trei milioane de euro, calculati la tarifele-lista. Partidul lui Adrian Nastase este devansat ca nivel al cheltuielilor doar de operatorul de telefonie mobila Orange, dar lasa in urma nume traditionale pentru publicitatea in presa scrisa.

Clasamentul intocmit dupa numarul de insertii aparute in ziare si reviste este si mai surprinzator: PSD este lider detasat, cu 4.500 de machete publicate, iar pe locul doi se afla... Uniunea PSD+PUR, "un brand" care a mitraliat in campania electorala pentru generale peste 3.700 de reclame in presa. Alianta D.A. a replicat cu peste 2.600 de reclame, ceea ce a plasat-o pe locul patru, dupa "un client comercial", BCR.

Cu aceste statistici nu este deloc surprinzator ca, dupa bugetele cheltuite, toate partidele politice aflate in cele doua campanii electorale (locale si generale) au investit un volum brut (tarife-lista) de 11 milioane de euro, plasand categoria "partide politice" pe locul doi in clasamentul general al anului intocmit pe categorii, in spatele "automobilelor", dar inaintea "telecomunicatiilor" si a "bancilor". In total, pe parcursul anului 2004, lumea politica ne-a bombardat cu 19.593 reclame in presa.

Dar toate aceste investitii publicitare trebuie luate cu o rezerva: sunt bugete calculate pe baza tarifelor-lista si nu iau in considerare disconturile sau gratuitatile date de editorii de presa. Au fost destule situatii in care interesele politice ale unor institutii de presa, mai ales in directia PSD-ului, au condus la o generozitate exagerata care nu se vede in monitorizari. Sumele reale nu le cunosc decat trezorierii partidelor.

Surse din industria publicitatii plaseaza cheltuielile nete la jumatate din valoarea monitorizata. Dincolo de publicitatea electorala semnalata in paginile dedicate, monitorizarea include si articole publicitare fara "P", cu o pondere mai mare in ziarele locale. Cateva exemple: "Adrian Nastase merita sa fie presedintele Romaniei" (Gardianul), "George Copos Ma voi duce cu bicicleta la Parlament" (Jurnalul National), "Liderii Internationalei Socialiste sprijina PSD Acest guvern este benefic si trebuie sa-l pastrati" (Independent), "Voi fi un presedinte puternic pentru o Romanie puternica interviu cu Adrian Nastase" (Vocea Sucevei).

Uniunea PSD+PUR a acoperit toate ziarele nationale
Grosul investitiilor publicitare politice a fost consumat in campania electorala pentru alegerile generale. In aceasta perioada, cele 18 ziare nationale au atras un volum brut de publicitate in valoare de 2,5 milioane euro (rate card), iar presa locala, 2,1 milioane euro (rate card). Este curios cum Gardianul, un ziar cu un tiraj neauditat, a consumat mai multa publicitate politica decat Libertatea, Adevarul si Evenimentul Zilei, ziare auditate si cu tiraje semnificativ peste acesta. O alta ciudatenie, tot la Gardianul: dintr-un buget total al PNTCD de 240 de mii de euro (rate card) pe toata presa scrisa, 154 de mii s-a dus la Gardianul, ziar al trezorierului PSD.

In majoritatea ziarelor nationale, Uniunea PSD+PUR a depasit valoric investitiile brute ale Aliantei. Singurul ziar in care raportul a fost favorabil Aliantei il reprezinta Curentul (PSD+PUR 19.600 euro, Alianta DA 26.700 euro, la rate card). In alte cazuri, precum Ziarul, publicitatea electorala a venit numai de la PSD+PUR. Cea mai echilibrata situatie este la Pro Sport, care i-a impacat pe cei doi competitori politici. O impacare a incercat si Evenimentul Zilei (aproximativ 76 de mii de euro de la Uniune, 56 de mii de la Alianta). In rest, diferenta a fost clar in favoarea PSD.

La Jurnalul National, liderul ziarelor care au atras cel mai mult publicitate electorala, PSD+PUR a consumat aproximativ 365 de mii de euro. Este firesc, pentru ca patronul, Dan Voiculescu, a candidat pe listele Uniunii. Astfel, nu este exclus ca suma cheltuita efectiv sa fie cu mult mai mica decat cea care apare in monitorizare. Tot la Jurnalul National, se inregistreaza cea mai mare suma cheltuita de Alianta (peste 80 de mii de euro) si de UDMR (aproximativ 34 de mii de euro). National, un ziar care a avut o vadita atitudine pro PSD, a fost rasplatit in reclame cu peste 160 de mii de euro (rate card) din partea Uniunii.

La Libertatea si la Adevarul, raportul valoric al reclamelor Uniunii vs. Alianta a fost de 3 la 1. Uniunea a fost si clientul favorit al cotidianului Independent, ziarul lui Horia Alexandrescu, unde a reprezentat aproape 80% din publicitatea politica in campania din toamna. Nu cunoastem ce rezultate de vanzari au avut Connex, L'Oreal, Renault sau Philip Morris de pe urma reclamelor din presa scrisa. Dar stim cu certitudine ce "vanzari" a scos "colegul" lor din varful topului celor mai mari investitori publicitari in presa: PSD. Acum se afla in opozitie.

Volumul brut de publicitate electorala n presa scrisa (octombrie - decembrie 2004)
Formatiunea politica Insertii Buget (euro)*
Uniunea PSD+PUR 3.790 2.684.380
Alianta DA 2.271 1.279.021
PRM 471 253.577
PNTCD 202 240.001
Partidul Noua Generatie 256 92.960
UDMR 44 65.859
Partidul Tineretului Democrat 14 42.235
Actiunea Populara 36 31.667
Alte partide/independenti 169.795
*Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista

Top clienti publicitari presa n 2004
Insertii Buget (euro)*
Orange 2.652 4.638.271.10
Partidul Social Democrat 4.525 2.989.277.50
Mobifon 1.602 2.982.233.30
L'Oral 821 2.728.729.50
Uniunea PSD+PUR 3.771 2.686.660.60
Renault Nissan Romnia 1.146 2.334.251.10
RomTelecom 1.645 2.278.310.90
Philip Morris 672 1.981.647.10
Porsche Romnia 1.013 1.832.242.00
Alianta PNL-PD 2.662 1.686.871.10
*Volumul brut a fost calculat pe baza tarifelor-lista

Topul ziarelor care au atras publicitate electorala* (octombrie - decembrie 2004)
Ziare nationale
Jurnalul National 595.072
Gardianul 266.600
Libertatea 225.213
National 217.709
Adevarul 200.719
Evenimentul Zilei 166.763
Ziua 158.768
Romnia libera 155.134
Gazeta Sporturilor 89.100
Independent 79.755

Ziare locale
Obiectiv-Vocea Sucevei 160.855
Informatia Zilei-Satu Mare 122.070
Viata Libera (Galati) 119.650
Monitorul de Suceava 99.965
Tribuna Sibiului 81.897
Transilvania Expres 81.599
Adevarul de Arad 78.408
Desteptarea 76.813
Telegraf (Constanta) 71.607
Monitorul de Iasi 69.425
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri