“Publisher-ii au devenit in ultima perioada mult mai flexibili intrucat incearca sa atraga bugete cat mai mari in context de criza”, a declarat Nigel Morris, CEO al agentiei de publicitate digitala, Isobar.

Pana de curand, atragerea de de publicitate in online nu reprezenta o provocare. Cu cresteri de 30%, toti jucatorii - de la start-up-uri din web 2.0 pana la gigantii din offline - incercau sa prinda o felie din piata online. O parte a analistilor au declarat ca publicitatea online ar putea fi imuna la efectele crizei globale, deoarece Internetul a inceput sa atraga bugetele de publicitate din ziare, televiziune si radio.

Potrivit analistilor, publicitatea online a primit o lovitura grea din cauza declinului economic. Cheltuielile au crescut in continuare, dar avansul a incetinit brusc, in piete importante precum Statele Unite si Marea Britanie.

“Ceea ce se intampla in piata de publicitate nline este in mod clar efectul declinului economic. Avem o perspectiva intunecata comparativ cu ceea ce am dobandit in ultimii an”, a declarat Ian Maude, analist la Enders Analysis.

Reversul a fost resimtit indeosebi in Marea Britanie, cea mai dezvoltata piata de publicitate online. Aproape 20% din totalul cheltuielilor pentru publicitate din Marea Britanie se duc catre Internet, cel mai mare procentaj al unei tari dezvoltate si mai mult decat dublu fata de media globala. Veniturile din reclamele online in Marea Britanie sunt aproape mai mari decat in Germania, Franta si Italia la un loc.

Citeste si cum este afectata piata de publicitate online din Romania, pe fondul crizei financiare.

Totus, compania Enders Analysis estimeaza ca publicitatea online din Marea Britanie va inregistra un ritm de crestere de 18,5%, mai putin decat rata de crestere din 2007. Majoritatea castigurilor vor merge catre o singura categorie de publicitate, reclamele contextuale vandute de Google si de alte motoare de cautare.

Citeste si:

In prima jumatate a anului, 58% dintre bugetele de publicitate pe Internet in Marea Britanie au fost alocate publicitatii contextuale, potrivit unui studiu PricewaterhouseCoopers. Google a adunat 87% din aceasta valoare, potrivit Efficient Frontier, specialist in campanii de cautari.

Publicitatea online clasica (fara reclamele contextuale) din Marea Britanie a scazut la 497 milioane dolari in primele sase luni ale acestui an, de la 575 milioane dolari in 2007, potrivit companiei de cercetare Nielsen.

Eva Berg-Winters, analist PricewaterhouseCoopers, a declarat agentiile de publicitate au devenit mult mai precaute, in contextual crizei financiare. Cu un an in urma, ei erau dispusi sa experimenteze canale de comunicare alternativa, acum este mult mai probabil sa se foloseasca reclamele traditionale din TV sau radio.

Mijloacele media traditionale pierd cota de piata in favoarea Internetului, dar nu atat de repede, cum au prezis unii analisti ca se va intampla in timpul crizei economice. Rob Norman, CEO Group M Interaction, a declarat ca un motiv al acestei pierderi de cota se explica prin faptul ca unii marketeri au preferat televiziunea sau printurile din cauza nevoii de a castiga cea mai mare audienta posibila cu cheltuieli minime.

Publicitatea se va propaga, in cinci ani, pe toate caile - Internet, telefon mobil, panouri digitale, accesorii publicitare in mijloacele de transport sau radio prin satelit, iar cele mai mari evolutii si profituri le vor avea pietele online, arata un studiu realizat de Price Watherhouse Coopers.

Potrivit studiului Price Watherhouse Coopers (PWC), Internetul va fi principala cale de acces a publicului spre informatie, divertisment si media, ceea ce va duce la cresterea competitiei intre operatorii de cablu si cei de telefonie, insa cea mai rapida crestere o va inregistra piata de wireless. Popularizarea crescuta a Internetului va duce la dezvoltarea publicitatii in acest mediu, fie ca este vorba de reclame pe site-uri, mesaje pe e-mail sau interventii platite pe motoarele de cautare.