Guvernul obliga posturile tv nu doar sa difuzeze filme romanesti, ci sa le si finanteze

Ordonanta privind cinematografia supara iar televiziunile. Dupa ce in iulie obligativitatea de a transmite filme romanesti minim 5% din timpul de emisie facea valuri, acum e randul unui nou capitol sa starneasca reactii: fondul cinematografic.

Ordonanta 39 din 14 iulie 2005 privind cinematografia a intrat in vigoare pe 7 august, la trei zile dupa publicarea ei in Monitorul Oficial. Fondul cinematografic este instituit de aceasta ordonanta pentru a asigura mijloacele financiare necesare dezvoltarii activitatii cinematografice. Printre aceste mijloace se numara colectarea unei contributii de 2% din pretul de vanzare si/sau de inchiriere al casetelor video inregistrate, DVD-urilor sau al oricarui alt material, care se adauga la pretul acestora, platibila de operatorul economic care face vanzarea si/sau inchirierea angro. Dar si colectarea unei contributii de 3% din contravaloarea minutelor de publicitate contractate de posturile de televiziune publice si private, care se adauga la acest pret si care se incaseaza de la agentul de publicitate, sau de firma intermediara cumparatoare a minutelor de publicitate.

Clubul Roman de Presa (CRP) a reactionat imediat. Printr-un comunicat de presa, acesta solicita autoritatilor redisctarea acestui articol. "Taxa de 3% asupra contravalorii minutelor de publicitate ale televiziunilor are un efect clar de diminuare a veniturilor televiziunilor, in favoarea cinematografiei", spunea comunicatul semnat de Consiliul de Onoare al CRP. Dincolo efectul de diminuare a veniturilor, prevederea transforma barter-ul in vanzare de spatiu publicitar contre-cost. Barterele, acele schimburi de produse si servicii intre televiziuni si companii care nu presupun achitarea unei sume, ar avea acelasi statut ca publicitatea platita. Taxa de 3% din valoarea contractului de barter ar trebui achitata din alte fonduri de catre televiziune, si ar fi o pierdere in plus. Un alt aspect ce nemultumeste televiziunile este faptul ca aceasta taxa face publice tarifele de publicitate practicate de posturi de televiziune concurente.

CNA si televiziunile in aceeasi barca

Consiliul National al Audiovizualului nu a ramas fara raspuns la aceste nemultumiri, sustinand pozitia Clubului Roman de Presa in ceea ce priveste Legea Cinematografiei. CNA sussine ca recunoaste necesitatea dezvoltarii industriei cinematografice, dar nu in dauna radiodifuzorilor publici si privati din Romania. "Procentul de 3 % din valoarea contractelor de publicitate, care trebuie dat Centrului National al Cinematografiei, inseamna practic scaderea cu 3 % a veniturilor posturilor de radio si televiziune, iar daca adaugam drepturile de autor si conexe, alte obligatii, constatam, in situatia de subfinantare a sectorului audiovizual, ca radiodifuzorii publici si privati trebuie sa renunte la o parte importanta din veniturile lor, ceea ce afecteaza atat calitatea programelor cat si publicul", sutine un comunicat semnat de Ralu Filip, presedintele CNA. In plus, consiliul crede ca banii ar putea fi folositi de posturile publice si private de televiziune pentru realizarea de filme artistice. Nemultumirea CNA merge mai departe si condamna si faptul ca societatile de cablu sunt obligate sa acorde 1 % din venituri pentru realizarea de filme artistice, in situatia in care acestea sunt platitoare de drepturi de autor si drepturi conexe.
Insa, CNA nu ridica doar problema, ci propune si solutii: un procent de 10 - 15 % din sumele colectate pentru drepturi de autor si drepturi conexe sa fie acordate CNC pentru finantarea productiilor cinematografice. Ralu Filip aminteste si de problema filmelor romanesti care trebuie sa acopere 5% din timpul de emisie al unui post tv. CNA s-a adresat Comisiei de la Bruxelles, pentru a obtine un punct de vedere in legatura cu obligatiile posturilor de televiziune din Romania de a aloca 5 % din timpul lor de emisie difuzarii de filme romanesti, fara a lua in calcul timpul alocat stirilor, divertismentului si transmisiunilor sportive.

Televiziunea publica

Insa, CNA nu ridica doar problema, ci propune si solutii: un procent de 10 - 15 % din sumele colectate pentru drepturi de autor si drepturi conexe sa fie acordate CNC pentru finantarea productiilor cinematografice. Ralu Filip aminteste si de problema filmelor romanesti care trebuie sa acopere 5% din timpul de emisie al unui post tv. CNA s-a adresat Comisiei de la Bruxelles, pentru a obtine un punct de vedere in legatura cu obligatiile posturilor de televiziune din Romania de a aloca 5 % din timpul lor de emisie difuzarii de filme romanesti, fara a lua in calcul timpul alocat stirilor, divertismentului si transmisiunilor sportive. Insa, CNA nu ridica doar problema, ci propune si solutii: un procent de 10 - 15 % din sumele colectate pentru drepturi de autor si drepturi conexe sa fie acordate CNC pentru finantarea productiilor cinematografice. Ralu Filip aminteste si de problema filmelor romanesti care trebuie sa acopere 5% din timpul de emisie al unui post tv. CNA s-a adresat Comisiei de la Bruxelles, pentru a obtine un punct de vedere in legatura cu obligatiile posturilor de televiziune din Romania de a aloca 5 % din timpul lor de emisie difuzarii de filme romanesti, fara a lua in calcul timpul alocat stirilor, divertismentului si transmisiunilor sportive.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri