Daca in cazul ziarelor audientele doar lectureaza respectivele stiri, in ceea ce priveste online-ul, utilizatorii participa la actul jurnalistic, oferind feedback.

“In presa scrisa ai o audienta pasiva, careia ii prezinti informatia si despre care nu ai foarte multe date. In online poti implica audienta, primesti feedback pentru materialele pe care le prezenti, vorbim de o audienta care participa la actul jurnalistic. Metaforic vorbind daca ai juca tenis in presa scrisa practic te joci lovind un perete, in timp ce in online te joci cu altcineva, care iti raspunde in felul sau, in permanenta diferit”, a declarat, pentru Wall-Street, Mario Garcia (foto).

Potrivit acestuia, publisherii ar trebui sa acorde o atentie sporita online-ului, in conditiile in care, in urmatorii ani, editiile saptamanale ar putea trece exclusiv online, ramanand in variant tiparita doar editiile de weekend.

“Pentru 85% dintre ziare, online-ul este doar un cos de gunoi in care sunt aruncate la repezeala aceleasi titluri ca cele din editia tiparita. Acest lucru se va schimba. Ziarul viitorului nu va mai fi atat de consistent. Sarcinile vor fi definite din ce in ce mai clar. Din ce in ce mai mult, online-ul va continua sa acopere subiectele de tip breaking news, in timp ce printul va fi prezent ca un element auxiliar, folosit pentru interpretarea, analiza mai profunda a respectivelor evenimente, adresandu-se unei anumite audiente, cea care tine sa citeasca acele informatii pe hartie”, spune Garcia.

Prezent in cadrul celei de-a doua editii a Conferintei nationale a presei, cu tema "Managing Media Crisis", Garcia a subliniat importanta mediului online in redefinirea “ciclului stirii”. In opinia sa, cititorii afla o informatie in primul rand accesand editia online si apoi lecturand ziarul.

“Daca print-ul poate fi definit prin cuvinte precum «intarziere», «stiri deja cunoscute», cand vorbim de online ne referim la «continut actualizat», informatii «fresh», noutati”, afirma Mario Garcia.

Printre sfaturile pe care Garcia le ofera unui editor online se numara atentia pentru un continut foarte bine definit, acoperirea in permanenta a celor mai “calde” stiri si evidentierea avantajelor detinute de multimedia.

Pe de alta parte, Mario Garcia considera ca cea mai mare greseala comisa in mediul online este legata de design.

“Cea mai mare greseala care se comite in online este legata de design, in sensul unei aglomerari de materiale, care poate lasa impresia unei proaste ierarhizari a stirilor, urmata de refuzul de a sparge textul stirilor cu link-uri catre subiecte similar. Materialele sunt pur si simplu aruncate la repezeala pe site”, spune Garcia.

Acesta estimeaza ca in viitor vom asista la inchideri ale editiilor tiparite, in favoarea Internetului, si la aparitia unor publicatii exclusiv online.

“Si asta ca urmare a costurilor. Cand ai o editie online nu te mai lovesti de costurile de tiparire, de distributie. Poti face aceeasi treaba cu oameni mai putini. Online-ul trebuie sa fie rege, ziarul pe un loc secund”, afirma Mario Garcia.

Printre temele de interes pentru audiente, evidentiate de Garcia, se numara sanatate si fitness, tehnologie si gadgets, life si relatii, joburi si cariera si calatorii. Aceste subiecte ar trebui sa fie incluse pe prima pagina a ziarului si a variantei sale online.

“Intr-o redactie, editorul din print si cel din online ar trebui sa colaboreze. Subiectele din online, cu cel mai mare numar de vizualizari ar trebui sa ghideze versiunea tiparita. Ar trebui sa abandonam vechea regula de constructie a ziarului. Daca in online vorbim de informatie de tip breaking news, in print respectiva informatie trebuie preluata si analizata, astfel incat cititorul sa afle lucruri noi”, declara Garcia.

Printre tarile care acorda o importanta semnificativa editiilor online ale ziarelor se numara Norvegia, Suedia si Olanda.

De asemenea, designerul recomanda publisherilor sa reinventeze produsele pe care le au, subliniind ca vor rezista acestui “tsunami economic” cei care se vor concentra pe un continut de calitate. “Redesign-ul unui ziar sau editie online nu le salveaza. Daca un ziar este plictisitor, design-ul nu-l va salva”, explica Mario Garcia.

Referitor la presa romaneasca, Mario Garcia considera ca, in ceea ce priveste designul, ziarele locale arata fie precum cele germane, fie precum cele spaniole.

"In urma conversatiilor scurte purtate cu editorii si publisherii din Romania am dedus faptul ca, in multe cazuri, jurnalismul traditional este predominant, fiind vorba de investitii mici sau chiar inexistente in opertiunile online. Cu toate acestea, sunt bucuros sa observ ca exista deja ziare de business exclusiv online (http://www.wall-street.ro). Similar cu editorii americani in urma cu zece ani, unii editori romani considera ca un subiect nu reprezinta o stire decat dupa ce apare in print”, subliniaza designerul pe blogul companiei Garcia Media.

In opinia lui Mario Garcia, presa se imparte in patru categorii de public: "printnets" (cei care opteaza deopotriva pentru print si Internet, fiind familiarizati cu ambele medii), "digital natives" (cei care folosesc print-ul, insa nu isi pot imagina viata fara Internet), "promiscuous users" (cei care aleg o varietate de surse, insa la sfarsitul zilei nu isi amintesc de unde au luat informatia) si "traditional readers" (cei carora le place “sa simta ziarul”).

Mario Garcia si-a inceput cariera ca profesor de jurnalism si consultant in cadrul colegiului Miami-Dade. Ulterior, a fondat cursul de grafica si design la Poynter Institute for Media Studies. In cei peste 30 de ani de activitate, a creat si relansat concepte de succes pentru peste 450 de ziare si website-uri din intreaga lume, printre care The Wall Street Journal, La Tribune, DeMorgen, Miami Herald, Handelsblatt, Die Zeit, The Hindu sau The Philadelphia Inquirer.

Cititi si Ce cred managerii de presa despre managementul crizei in presa autohtona