Peter Frank a fost director de comunicare la MBNA America. S-a mutat in Romania si, de o luna, prezinta “The Frank Show”, la Money Channel. Chiar daca apreciaza jurnalistii pentru curiozitatea si entuziasmul lor, americanul considera ca ziarele si televiziunile de business de la noi au o abordare prea rigida si ca le lipsesc povestile interesante de business.
Wall-Street: Cum ati ajuns sa lucrati aici?

Peter Frank:
Am fost reporter la mijocul anilor ’80 pana la mijlocul anilor ’90, cand am devenit editor financiar si business reporter. O banca foarte mare din Statele Unite mi-a spus sa le preiau zona de comunicare. Am lucrat pentru banca asta, cea mai mare banca de carduri de credit din lume (MBNA – n.red.), pentru 12 ani. Am fost trimis in Mexico City, sa ajut la crearea unei banci acolo, am fost in Anglia pentru doi ani, sa lucrez la niste proiecte pentru tarile din Uniunea Europeana.

La sfarsitul sederii in Anglia m-am intors in Statele Unite. Asta se intampla in 2008. Am decis sa parasesc compania si sa caut alte locuri si alte companii unde mi-ar placea sa lucrez. M-am orientat catre pietele emergente pentru ca muncisem mult pentru tari emergente sau pentru produse destinate lor in anii anteriori. Am inceput sa vorbesc cu oameni din Polonia si Romania, faceam deplasari intre cele doua tari, pana cand am decis sa ma aplec mai atent asupra Romaniei. La vremea aceea, in 2008, Romania crestea rapid, deci parea o idee buna. M-am stabilit aici in urma cu 6 luni.

Wall-Street: Cand v-ati gandit sa lucrati in Romania, care erau optiunile?

Peter Frank:
Vorbisem cu niste banci si cu niste companii de media. Ma gandeam sau sa devin parte din organizatie, sau sa functionez ca si consultant in oricare dintre cele doua zone. Cautam sa ma mut aici si sa devin parte din comunitate pentru ca imi place Romania foarte mult. Incepusem sa fac drumuri inainte si inapoi intre New York si Romania. Asta se intampla chiar dupa ce Lehman Brothers s-a prabusit, asa ca industria bancara a inghetat. Am vorbit cu mai multe banci la momentul respectiv, dar discutiile nu prea au inaintat.

Pe masura ce am stat aici mai mult, m-am gandit ca ar fi o buna oportunitate sa ofer tipul meu de jurnalism in media de aici.

Wall-Street: Deci ati abordat The Money Channel.

Peter Frank: Da, am abordat The Money Channel prin prieteni. Am inceput discutii – nu erau abordari formale, ci doar conversatii care au inceput informal si s-au dezvoltat din acel punct.

Wall-Street: Acum sunteti din nou jurnalist, dupa 12 ani.

Peter Frank:
De 12 ani nu am mai lucrat pentru un ziar. In urmatorii cinci-sase ani am continuat sa pastrez legatura cu prieteni care lucrau la ziare si cu reporteri care ma sunau pentru ca sa le comunic cate ceva din partea bancii. Am crescut in casa unui jurnalist, tatal meu. Si am continuat sa scriu cea mai mare parte a lucrarilor mele la banca. As spune ca o buna parte din munca mea la banca implica scris.

Wall-Street: Erati Communication Officer la banca?

Peter Frank:
Da, eram la conducerea comunicarii interne, externe, relatii publice, relatii cu presa. Vorbim despre banca cumparata de Bank of America, MBNA America. Nu era structurata astfel incat fiecare angajat sa aiba un job bine delimitat, al meu fiind relatiile publice. Nu operam asa. Jobul meu nu era de PR in sensul obisnuit, ci mai mult pe dezvoltarea de parteneriate, conversatii cu presa. Probabil ca nu era vorba deloc despre relatii publice, ci mai degraba despre relatii externe.

Wall-Street: Cu Frank Show cum ati ajuns la formatul acesta?

Peter Frank:
In discutia cu The Money Channel am propus un format pe care eu l-am gasit interesant, bazat pe experienta mea ca jurnalist, ca bancher si din perspectiva faptului ca am trait in mai multe tari. Deci formatul si continutul acestui show contin viziunea mea asupra a ce ar fi interesant in timpul zilei, in lumea de business, pe piete si in companii. Prezentam rapoarte economice, stiri politice si interviuri.

Wall-Street: Care este publicul-tinta?

Peter Frank:
Exista un public-tinta care apare natural deoarece show-ul este in limba engleza. Exista un public de oameni de afaceri straini, care se afla in Romania. Cred ca 80% din cei care se uita la The Money Channel au studii superioare, deci ma astept ca si cei mai multi dintre ei sa inteleaga engleza si sa gaseasca show-ul interesant. Nu ne-am gandit la un program de marketing orientat catre un anumit public. Cred ca daca pot face un program bun si interesant, va exista o piata pentru el oriunde.

Wall-Street: Cine alege temele si interviurile?

Peter Frank:
Eu le aleg. Incerc sa arat din nou intregul spectru al business-ului. Business-ul implica mai mult decat companii si economisti. Implica oameni care fac orice tip de comert – indiferent daca e vorba de vanzare, cumparare, distributie sau creatie. Incerc ca invitatii mei sa ilustreze cat mai bine diversitatea asta. Am invitat pana acum economisti faimosi, pe regizorul Cristian Mungiu, un proprietar de irish pub si pe comsiarul Leonard Orban. Incerc sa aduc oaspeti care pot vorbi despre evenimente curente sau breaking news, daca e cazul, sau despre business, in general. Ca nou venit in aceasta tara, vrei sa intelegi totul.

Wall-Street: Ati fost bancher. Cum vedeti strategiile de comunicare ale bancilor romanesti?

Peter Frank:
Nu le cunosc indeajuns de bine. Ma surprinde intotdeauna cand vad un comunicat de presa fara numar de telefon sau date de contact. E un lucru pe care l-am observat si care e greu de inteles. Dar pentru lucruri mai de detaliu, nu am lucrat indeajuns de mult timp impreuna cu bancile de aici. In general, cred ca bancile ar trebui sa comunice mai mult si sa prezinte modurile diferite in care mediul bancar se integreaza in societate si in vietile oamenilor.

Wall-Street: Cum ati gasit mediul profesional din media romaneasca?

Peter Frank
: Media opereaza aici diferit de cea din Statele Unite. In Statele Unite au existat multe schimbari in ultimii 30 de ani – redactiile s-au dublat ca marime in anii ’80, s-au redus in anii ’90 si multe dintre ele au disparut complet acum, cand ziarele dau faliment. Au fost stiluri diferite de jurnalism in perioade diferite. Stilul de jurnalism care se practica aici, cu precadere cel de business, nu e ca cel care se practica in Statele Unite. As spune mai degraba ca se aseamana cu stilul de jurnalism de business din urma cu cativa ani, dar pe care jurnalistii din Statele Unite l-au depasit.

Wall-Street: Care sunt diferentele, mai exact?

Peter Frank:
In mare, paginile de business nu spun atatea povesti despre business sau nu prezinta business-ul intr-o forma captivanta, de poveste, asa cum o fac ziarele din Statele Unite si din Anglia. Cred ca ar putea fi tratat intr-un mod mai distractiv, si nu atat de serios. Este business, dar nu cred ca ar trebui sa fie tratat excesiv de conservativ sau serios. Oamenii de afaceri se distreaza mult, sunt foarte creativi si cei mai multi dintre ei sunt persoane foarte interesante. Nu vad nici un motiv pentru care nu i-am prezenta si noi, jurnalistii, in felul acesta.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri