Ultimele rezultate ale Studiului National de Audienta (SNA), publicate saptamana trecuta,au tensionat din nou presa centrala. Dar razboiul a trecut.In urma au ramas cifrele si contextul neclar in care acestea au fost inregistrate, dupa cum sustin multe periodice din Romania.
Daca tabloidul Libertatea ramane ziarul care are cei mai multi cititori, cotidianul Jurnalul National - al doilea ca audienta din Romania - a fost si in ultimul an cea mai citita publica-tie din segmentul cotidienelor de calitate, arata datele publicate saptamana trecuta de SNA, date culese in perioada 26 iulie 2004-24 iulie 2005.

In randul fruntasilor, cifrele inregistreaza schimbari minore fata de va-lul anterior de masurare a audientei. Daca Jurnalul National a avut, conform ultimelor doua studii, o audienta constanta de circa 777.000 de cititori pe editie, urmatorul clasat, Evenimentul zilei, a inregistrat o scadere usoara, de la aproximativ 697.000 de cititori pe editie, in mai 2004-aprilie 2005, la 656.000 de cititori pe editie in ultima perioada evaluata. Al treilea clasat, cotidianul Adevarul, a scazut, la randul sau, de la 408.000 de cititori pe editie in penultimul raport SNA la 364.000 de cititori pe editie in ultima evaluare de acest fel.

Atat Evenimentul zilei, cat si Adevarul au inregistrat, astfel, pierderi de cititori, ca urmare a schimbarilor redactionale de la inceputul anului, cand ambele publicatii s-au confruntat cu un exod al vechilor echipe. Daca Evenimentul s-a relansat, cu o echipa noua, la inceputul verii acestui an, Adevarul a recurs la aceasta masura abia in septembrie.

Liderul presei cotidiene, tabloidul Libertatea, s-a mentinut si in ultimul studiu la peste 1.000.000 de cititori pe editie. Majoritatea celorlalte ziare centrale se afla considerabil sub nivelul celor patru lideri de piata.

Gazeta castiga in meciul sportivilor

In randul publicatiilor tematice, SNA observa, in ultima perioada, schimbarea raporturilor de forta dintre principalele cotidiene de sport, Gazeta Sporturilor si ProSport. In perioada iulie 2004-iulie 2005, prima a cunoscut o crestere rapida, de la 489.000 de cititori pe editie la 549.000, in timp ce ProSport a scazut de la 524.000 la 470.000 de cititori pe editie. Datele consolideaza tendintele inregistrate incepand de acum doi ani. Acestea au constat in cresterea rapida a Gazetei si o perioada de relativa stagnare in cursul verii 2004, ultimele cifre SNA indicand faptul ca cititorii acestei publicatii s-au inmultit cu peste 147.000 in ultimele 24 de luni.
Ziarul ProSport a fost afectat, la inceputul acestui an, de plecarea unora dintre redactorii sai, cooptati in echipa noii publicatii de profil, Sport Total.

Premiera pentru publicatii locale si de nisa

De ultimele date SNA au beneficiat in premiera, dar fara rezultate spectaculoase, si publicatii aparute recent, precum Look! (Edipresse), VIP (Grup Management), Ciao (Revista Ciao), Copilul meu (Burda), Gazeta de Olt, Informatia Zilei de Maramures, Monitorul de Neamt, Obiectiv Vaslui, Ziarul de Bacau si Ziarul de Mures.
Pe piata publicatiilor pentru femei, unde lucrurile sunt relativ stabile, singura evolutie semnificativa este revendicata de Acasa Magazin. Aceasta a inregistrat o crestere a numarului de cititori de peste 9%, cu o audienta medie de 381.000 pe editie, sugerand o temperare a cresterii fata de precedentul val SNA, care indica un spor de peste 13%.
Ultimul Studiu National de Audienta a fost realizat pe un esantion reprezentativ de 16.659 de persoane din zonele urbane cu peste 50.000 de locuitori, avand varsta intre 14 si 64 de ani.

Televiziunile romanesti, sub lupa la Bruxelles

Evolutii spectaculoase s-au inregistrat si pe piata televiziunilor din Romania unde, in perioada 2002-2004, postul public, TVR, a pierdut treptat teren, la nivel national si urban, in fatateleviziunilor comerciale - Antena 1 si Pro TV - si a celor de nisa, potrivit unui raport dat publicitatii saptamana trecuta, la Bruxelles. Documentul realizat de EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP) si Institutul pentru o Societate Deschisa privind situatia televiziunilor din 20 de tari europene este insa extrem de aspru la adresa posturilor romanesti de televiziune, in special in perioada alegerilor de anul trecut. Acesta a si fost deja invocat de presedintele Traian Basescu, intr-o emisiune televizata, pentru a critica starea presei romanesti.

Raportul semnaleaza in special faptul ca multe dintre televiziunile din tara noastra apeleaza la surse de finantare obscure si ofera o calitate tot mai slaba a programelor, mai ales in privinta stirilor, trecand printr-un proces de tabloidizare si trivializare.
Perspectiva aderarii la UE, noteaza studiul citat, ii determina pe operatorii de televiziune din Romania sa creada intr-o diversificare a pietei si in cresterea concurentei. Dar noile tehnologii intarzie in tara noastra: daca in ultimii ani televiziunea prin cablu a explodat, televiziunea digitala se afla abia in stadiu incipient, din cauza ca lipsesc o politica editoriala explicita, un studiu de fezabilitate si o dezbatere publica pe aceasta tema.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri