Datele provin dintr-un studiu international GfK realizat printre utilizatorii de Internet din 16 tari europene si SUA. Astfel, doar 13% dintre utilizatorii de Internet vor sa plateasca pentru informatiile online: 8% ar accepta o taxa in schimbul unui continut fara publicitate, iar 5% ar fi gata sa plateasca chiar si pentru site-urile cu publicitate. Majoritatea surferilor insa isi doresc sa continue sa foloseasca Internetul in mod gratuit.

In cadrul acestei cercetari, utilizatorii de Internet au fost intrebati, printre altele, cat de dispusi sunt sa plateasca pentru continut - in special in cazul website-urilor de stiri, divertisment si cunostinte generale precum Wikipedia.

80% dintre respondentii din cele 17 tari isi doresc in continuare acces gratuit la continutul online: o treime din totalul participantilor cred ca informatiile de pe Internet trebuie sa fie gratuite si neinsotite de publicitate. Majoritatea (46%) vrea acces gratuit, dar este pregatita sa accepte si publicitatea.

Privind situatia pe tari, peste 50% dintre greci, belgieni, suedezi si americani au fost de acord cu aceste conditii, in vreme ce romanii arata cea mai mica deschidere catre aceasta situație - doar 22% dintre ei.

Totusi, sunt si tari care vad conceptul de plata pentru continut digital in mod pozitiv: 23% dintre suedezi, aproape 20% dintre olandezi si britanici si 17% dintre americani n-ar fi deranjati sa plateasca pentru acces la informatiile online.

Pe de alta parte, in Suedia, un nivel usor ridicat de acceptare pentru continut platit se remarca printre cei care folosesc web-ul pentru blogging si e-finance. In Marea Britanie, bloggerii sunt cei mai deschisi catre continutul platit. Prin contrast, utilizatorii din Statele Unite care folosesc Internetul pentru jocuri, pentru a descarca muzica sau pentru servicii electronice, cum sunt cumpararea de bilete la concerte sau de calatorii, sunt mult mai toleranti cu comisioanele de acces. In Europa, cei care prefera sa faca plati pe Internet sau sa acceseze site-uri erotice sunt si ei mai dispusi sa plateasca decat ceilalti.

Cercetarea a fost realizata in toamna anului 2009, pe un esantion de 16.800 persoane, cu varsta peste 15 ani. Respondentii au fost intrebati daca au acces privat la Internet, cat de mult timp petrec online, in ce scop prefera sa foloseasca web-ul si cat de dispusi sunt sa plateasca pentru a accesa site-urile.

GfK Romania, fondata in anul 1992, este parte integranta a Grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate in patru segmente: Custom Research - cercetare Ad Hoc, Consumer Panel - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata si Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media.

Infiintat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piata in Germania, grupul GfK are in prezent peste 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.

Unul din doi internauti americani ar plati pentru continutul online al ziarelor