Profesorul Colin Egan, seful catedrei de marketing din cadrul IEDC-Bled School of Management din Slovenia, una dintre cele mai importante institutii de acest fel din Europa, a vorbit intr-un interviu acordat Wall-Street despre greselile pe care marile companii le comit in relatia cu brandurile lor, motivele pentru care consumatorii renunta la anumite marci, respectiv problemele cu care se confrunta specialistii in marketing pe fondul crizei economice.
Primul lucru pe care l-a facut dupa ce a ajuns in Romania a fost sa mearga intr-un supermarket, o practica pe care o aplica in fiecare tara pe care o viziteaza, povesteste profesorul de origine irlandeza Colin Egan (foto).

"Am observat ca romanii petrec in medie 5 secunde pentru a alege un produs. Acest fapt arata ca brandul este in mintea consumatorului, acolo este si competitia reala, nu in piata. Companiile ar trebui sa-si indrepte intreaga atentie spre consumator. Brandurile si proprietatile imobiliare sunt singurele doua active care s-au apreciat de-a lungul istoriei", declara Colin Egan.

Wall-Street: Ce impresii ati cules dupa prima vizita in Romania?
Colin Egan:
A fost o vizita scurta, insa am remarcat deschiderea romanilor catre idei noi.

Wall-Street: Cat de usor este in prezent sa construiesti un brand de la zero?
Colin Egan:
As spune ca acum putem construi un brand global mult mai usor decat in trecut. Datorita media si in special social media. Latura pozitiva a social media consta in faptul ca poti plasa brandul pe diverse retele sociale precum Facebook. Insa exista si o latura negativa: nu poti avea control asupra social media. Nu poti controla ce spun utilizatorii.

Wall-Street: Cum arata viitorul brandurilor?
Colin Egan:
Arata bine pentru ca oamenii iubesc brandurile. Recesiunea face parte din viata, dintr-un ciclu economic, la un moment dat se va termina. Trebuie sa ne uitam in viitor. Ne gandim la branduri precum Google, Facebook, au un viitor luminos in fata. Cu Twitter lucrurile stau altfel. Timpul va spune daca este un model de succes sau nu, intrucat la un moment dat va trebui sa genereze bani.

Wall-Street: Oamenii iubesc brandurile, insa si renunta la ele. Care ar fi motivele?
Colin Egan:
Renunta din motive variate – erodarea credibilitatii brandului respectiv din cauza prea multor discounturi – sau poate fi si faptul ca oamenii imbatranesc. Aici este si cazul BMW si Mercedes, cele doua branduri avand clienti din doua categorii de varsta diferite. La un moment dat oamenii isi schimba preferintele. Sau putem vorbi de aparitia unei noi categorii de produse.

Wall-Street: Ce greseli fac cele mai multe companii in momentul in care creaza un brand?
Colin Egan:
Un exemplu: acum ceva timp Coca-Cola a decis sa schimbe gustul produsului pe baza de cola astfel incat sa fie asemanator cu cel al Pepsi. Consumatorii au respins ideea. Principalul motiv pentru care branduri atat de mari se lovesc de probleme este pierderea focusului pe consumator.

Wall-Street: De cat timp este nevoie pentru a reconstrui un brand “avariat”?
Colin Egan:
Brandurile se aseamana cu portelanul chinezesc. Sunt frumoase si fragile in acelasi timp. Pentru a construi un brand puternic ai nevoie de foarte mult timp, in timp ce pentru a-l distruge ai nevoie doar de 2 minute sau chiar mai putin. Exista si un exemplu de brand care nu si-a revenit nici acum din cauza unui scandal: Perrier. Au avut o problema intr-o unitate de productie si au intarziat sa ofere o explicatie pentru acest incident. Ulterior au fost nevoiti sa inchida respectiva fabrica si sa inceapa de la zero. Cand au revenit in marile lanturi de magazine situatia se schimbase, nimic nu mai era la fel. Astfel, in cazul companiilor din FMCG problema sta in distributia produselor, retailerii sunt foarte puternici.

Wall-Street: Vi s-a intamplat ca ceva din ceea ce predati sa devina depasit odata cu criza?
Colin Egan:
Nu. Pot sa spun insa ca ceea ce predau a devenit mult mai important. Si aici ma refer la focusul companiilor pe consumator, intarirea relatiilor cu partenerii de afaceri, cu lanturile de magazine. In recesiune strategiile proaste ies la lumina.

Wall-Street: Cum s-a schimbat atitudinea directorilor de marketing din marile companii in ultimul an?
Colin Egan:
Sunt disperati. Oamenii de marketing cu care lucrez sunt frustrati, directorii de companii au taiat bugetele, au idei insa nu au cu ce sa le puna in aplicare. Nu mai sunt bani.

Wall-Street: Cel mai important sfat de marketing pentru al doilea an de criza.
Colin Egan:
Nu uitati ca o criza este conceputa pe termen scurt, in timp ce un brand este realizat pe termen lung. Greul il vor duce firmele mici, insa trebuie sa fie suficient de intelepte sa nu renunte la valorile lor si la bugetele de marketing.

IEDC - Bled School of Management a fost infiintata in urma cu 19 ani, fiind prima scoala de afaceri din Centrul si Estul Europei. Oferta IEDC cuprinde o serie de programe MBA precum: Executive MBA (pentru manageri cu o experienta de minim 3 ani in functii de conducere) cu preturi cuprinse intre 23.000 si 26.500 euro, Presidents' MBA (dedicat top executivilor) cu o taxa de 30.000 de euro, Master of science in management (pentru absolventii unuia dintre programele MBA) - intre 26.500 si 30.000 euro, General Management Program (necesita o experienta de munca de minim 2 ani la nivel managerial) - 6.250 euro, respectiv Programe pentru tinerii manageri - 2.200 euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri