Conducerea televiziunii publice a alocat aproximativ 100.000 de euro doar pentru evaluarea dezastrului organizational prin care trece institutia. Iar procesul de refacere structurala a TVR abia a inceput, a anuntat saptamana trecuta presedintele Tudor Giurgiu, care a prezentat primele schimbari prin care va trece echipa sa in perioada urmatoare.
Dupa sase luni de analiza, compania britanica Deloitte a prezentat recent TVR rezultatele primului studiu organizational al postului public de televiziune din Romania. Ideea centrala care se poate citi printre randurile celor 116 pagini din raport este ca de vina pentru problemele actuale ale TVR sunt in principal oamenii si comunicarea greoaie dintre ei.

Presedintele Tudor Giurgiu a anuntat, martea trecuta, ca procesul de reorganizare structurala a societatii pe care o conduce va incepe la 1 decembrie, pe baza recomandarilor facute de Deloitte. El considera insa inoportuna curatirea TVR prin disponibilizari rapide. Drept urmare, reorganizarea si strategia de dezvoltare a televiziunii publice urmeaza, pentru inceput, modelul permutarilor si combinatiilor de posturi, din prezentarea oferita saptamana trecuta presei reiesind ca disponibilizarile ar putea veni abia odata cu planul de dezvoltare pe termen lung.

Aproximativ 1.000 de euro/pagina

Pentru cele 116 pagini de analize si recomandari, TVR a platit aproximativ 100.000 de euro, a declarat Tudor Giurgiu. Ghilimelele se datoreaza faptului ca suma exacta ramane un mister, deoarece contractul cu Deloitte este confidential, in pofida faptului ca multe dintre prevederile lui - inclusiv costul exact al studiului - sunt de interes public, fiind vorba despre o institutie care traieste in buna masura din banii contribuabilului.

Banii au fost alocati in mod direct, fara licitatie, in virtutea unei legi ce dateaza de 11 ani (Legea 41/1994 de organizare si functionare a TVR). Aceasta permite directorului general al TVR sa aprobe, in conditiile legii, angajarea de specialisti, pe termen limitat, pentru efectuarea de studii, lucrari, determinari si alte asemenea, necesare societatii.

Potrivit Departamentului de Comunicare-Reprezentare al TVR, Deloitte a fost aleasa din randul mai multor companii de consultanta multinationale contactate - inclusiv KPMG, PricewaterhouseCoopers, Ernst&Young - deoarece avea experienta in domeniul televiziunilor publice din Europa Centrala si de Est, mai precis din Cehia si Slovacia.

Aceeasi sursa arata ca cei aproximativ 100.000 de euro au fost atribuiti Deloitte pentru experienta si pentru aplicarea, pe parcursul a sase saptamani, a unor metodologii consacrate de studiu si analiza. Este vorba despre CulturePrint (masurarea perceptiei oamenilor asupra comportamentelor existente), PSB Solution Print (reconstructia procesului de afaceri) si ROI (reinnoirea infrastructurii organizationale pentru media).

Actiune pe termen scurt, mediu si lung

Cu ce a ramas TVR dupa aceasta poveste? A aflat punctele sale slabe, care trebuie sa fie redresate de urgenta. Mai precis, Deloitte a aflat pe cale stiintifica ceea ce Tudor Giurgiu putea surprinde cu ochiul liber inca din primele sale zile in functie, la inceputul verii, respectiv ca resursele umane si materiale sunt gestionate prost; ca intre management si angajati exista o comunicare extrem de greoaie, ca si intre diversele departamente ale institutiei; ca nivelul de birocratie este exagerat si ca mai multe compartimente ajung sa faca acelasi lucru.

La acestea se adauga numeroase probleme de ordin tehnic si, mai mult, dificultati legislative, inclusiv Legea 41/1994 mentionata mai sus, care determina o influenta politica importanta asupra activitatii TVR si nu acorda suficienta importanta capacitatilor profesionale si manageriale ale managementului de varf.

Intrucat la nivel legislativ nu are loc de miscare, iar disponibilizarile sunt inoportune, Tudor Giurgiu va face ce poate. Prioritatile sale sunt imbunatatirea resurselor umane, materiale, si a programelor de televiziune, eficientizarea managementului si consolidarea fluxurilor informationale.

Ca atare, incepand din 1 decembrie, TVR va aplica planul de actiune pe termen scurt, care presupune o serie de schimbari organizationale, definirea mai precisa a profilelor de canal, mai ales profilul TVR 2, cresterea calitatii programelor, implementarea unei strategii IT si retehnologizarea. Abia pe termen mediu conducerea TVR va incerca sa creeze un model ideal de institutie si sa identifice cum poate fi atins acest obiectiv, urmand ca pe termen lung sa implementeze modelul respectiv - ceea ce va include, probabil, disponibilizari - si sa apeleze la digitalizare.

Potrivit lui Tudor Giurgiu, o serie de alte schimbari - precum externalizarea unor servicii sau indexarea taxei TV (pe care Deloitte o considera prea mica) in functie de inflatie sunt, practic, imposibile pentru moment, din cauza reglementarilor in vigoare.

Licitatii primitive

Deocamdata, schimbarile organizationale se limiteaza la infiintarea unui colectiv de editori coordonatori de programe si la comasarea sau reforma unor departamente mai vechi. Colectivul respectiv va raspunde in fata Directiei Programe si va selecta proiecte venite atat din interiorul departamentelor, cat si din partea producatorilor independenti.

Vorbind despre transparenta televiziunii, care lasa de dorit, Tudor Giurgiu a anuntat si stabilirea unei noi Directii de Marketing si Vanzari, comasarea tuturor activitatilor de comunicare interna, externa si internationala in cadrul unui singur Departament de Comunicare si Reprezentare, precum si o reforma considerabila a serviciului Achizitii-Licitatii, pe care directorul general il considera primitiv... ca sa il alint.

Tudor Giurgiu a sugerat, de altfel, ca reglementarile interne si cadrul legislativ s-ar face vinovate pentru controversele privind licitatiile organizate de televiziunea publica, inclusiv cea mai noua dintre acestea, legata de acordarea gestiunii publicitatii TVR companiei Splendid Media.

Presedintele TVR a afirmat insa ca decizia ar fi fost luata de o comisie foarte buna si ca nu ar exista probleme. Licitatia a fost insa contestata de un concurent al Splendid Media, ARBO Media, care a acuzat modul suspect in care s-a desfasurat evaluarea ofertelor tehnice in cadrul licitatiei respective.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri