Larisa Toader, fost client service director la Ogilvy PR, a lansat prima carte de comunicare in cadrul careia companiile interesate au putut sa achizitioneze spatiu publicitar. Autoarea cartii “Secretele relatiei cu presa - sfaturi practice si studii de caz” vorbeste pentru Wall-Street despre acest proiect si modul in care a evoluat relatia jurnalist-PR in ultimii zece ani.
Lucrarea „Secretele relatiei cu presa – sfaturi practice si studii de caz” este primul volum dintr-un proiect mai amplu, intitulat „Buticul de PR”, care isi propune sa ofere cititorilor o prezentare reala a activitatii din agentiile si departamentele de relatii publice, fiind in acelasi timp un instrument de promovare non-conformista.

Pachetele de promovare au variat intre 300 si 6.000 de euro (pachet maxim, ce implica exclusivitate).

Wall-Street: Care este istoria acestei carti? Cand ai inceput acest proiect si ce te-a determinat sa iei aceasta decizie?
Larisa Toader:
Este un proiect la care ma gandeam de foarte mult timp, insa ideea a prins contur in toamna anului trecut. Ulterior am discutat-o cu anumiti jurnalisti cu care aveam o relatie foarte buna, dar si cu alti specialisti de relatii publice care proveneau din presa. Toti, fara exceptie, au fost incantati de idee si m-au indemnat sa o pun in practica. In plus, ideea acestei carti a fost incurajata si de profesorii de la facultatile de comunicare (spre exemplu, domnul profesor Dumitru Bortun, presedintele juriului de onoare al Asociatiei Specialistilor in Relatii Publice (ARRP) a fost unul dintre profesorii care au intampinat cu entuziasm aceasta carte si m-a incurajat sa o scriu).

Wall-Street: Cat de greu e sa lansezi o carte in prezent? De ce obstacole te-ai lovit?
Larisa Toader:
Este foarte usor sa lansezi o carte in Romania! Exista doua variante mai des utilizate: publici cartea din fonduri proprii sau convingi o editura ca merita sa fie publicata.

In cazul meu nu s-a aplicat niciuna dintre cele doua variante; in urma primei campanii de promovare a cartii, am fost contactata de reprezentantii Editurii Universul Juridic pentru a publica aceasta lucrare in Colectia Business, pentru ca structura, continutul si modul de abordare a cititorului se incadrau perfect in stilul colectiei. Prin urmare, desi “PR-ul nu vinde”, in acest caz, notorietatea castigata prin activitatile de relatii publice a determinat publicarea cartii.

Wall-Street: Cat de greu a fost sa gasesti sponsori?
Larisa Toader:
Inca de la inceput am cautat parteneri, in loc de sponsori! Cu alte cuvinte, le-am oferit o promovare inedita, in carte, in schimbul banilor investiti. Ca urmare, unii parteneri au cumparat spatiu de promovare in carte, cu altii am incheiat contracte de parteneriat pentru anumite servicii, in schimbul promovarii. Totul a decurs foarte repede. Pentru ca, desi suntem intr-o perioada de criza, achizitionarea spatiului publicitar in carte a reprezentat o alternativa la publicitatea clasica, atat la nivelul costurilor, cat si la nivelul eficientiei, iar partenerii au fost incantati sa beneficieze de o promovare inedita, sustinand, in acelasi timp, o carte educativa cu informatii practice.

Wall-Street: Este prima carte care cuprinde si publicitate. Cate companii au ales sa se promoveze in cartea ta?
Larisa Toader:
Am avut peste 20 de parteneri (companii, institutii media, bloguri, ONG-uri etc.). Probabil ca, daca nu am fi fost presati de timp, am fi incheiat chiar mai multe contracte de parteneriat.

Wall-Street: Ce pachete au ales?
Larisa Toader:
Desi am avut ca punct de pornire anumite pachete de promovare, ulterior am stabilit cu fiecare partener solutii concrete, adaptate nevoilor si bugetului fiecaruia. Majoritatea parteneriatelor au avut valori medii si micii, dar au existat si parteneri care au optat pentru o promovare mai intensa. Pe de alta parte, s-a compensat prin numarul mare de parteneri ai cartii (peste 20).

Wall-Street: Ce alte proiecte editoriale mai ai in plan?
Larisa Toader:
Proiectul “Buticul de PR” din care face parte lucrarea “Secretele relatiei cu presa”, va continua in toamna cu un nou volum, care va prezenta si alte activitati practice din domeniul PR-ului. Totodata, in cursul lunii iulie, voi organiza prima sesiunie de traininguri “Buticul de PR”. Aceste training-uri sunt gratuite si se vor desfasura la sediul IAA House. Cursurile se adreseaza tuturor celor care doresc sa afle informatii practice despre domeniul relatiilor publice, fie ca sunt manageri, jurnalisti, reprezentanti ai ONG-urilor, specialisti in relatii publice sau studenti. Pentru a participa, fiecare cursant va trebui sa completeze un formular de inscriere si sa vina cu un act de identitate la sediul IAA. Trainingurile primei sesiuni vor avea loc in fiecare zi de miercuri a lunii iulie, intre orele 19 -21.

Wall-Street: Cum arata relatia PR-jurnalist in urma cu 10 ani?
Larisa Toader:
In urma cu zece ani jurnalistul si specialistul in relatii publice aveau idei fanteziste unul despre activitatea celuilalt. Din pacate, in unele cazuri, parerile respective s-au mentinut.

Wall-Street: Ce s-a schimbat intre timp?
Larisa Toader:
Multi dintre jurnalisti au devenit specialisti in relatii publice, in timp ce unii dintre PR-isti au devenit jurnalisti. In continuare, se pare ca domeniul PR-ului este mult mai interesant pentru jurnalisti, decat domeniul jurnalismului pentru PR-isti. Un motiv poate fi si mitul salariilor mari din PR, care, din pacate, a ramas doar un mit, care se destrama pe masura ce se accentueaza criza financiara.

Wall-Street: Ai avut contacte si cu jurnalisti straini? Prin ce se diferentiaza fata de relatiile cu jurnalistii romani?
Larisa Toader:
Nu putem generaliza, insa adesea jurnalistii straini par mult mai “ingaduitori” cu greselile si scaparile PR-istilor sau ale conducerii.

Wall-Street: Unde gresesc oamenii de presa? Dar cei de PR?
Larisa Toader:
Atat jurnalistii, cat si PR-istii considera ca stiu meseria celuilalt mai bine decat si-o cunoaste el insusi. Fiecare jurnalist considera ca poate lucra in PR, asa cum fiecare PR-ist e convins ca stie sa scrie mai bine decat jurnalistul. De aici rezulta comunicate “creative” sau “publicitare” din care niciun jurnalist “cu scaun la cap” nu va putea folosi nimic. Si tot de aici apar pseudo-PR-istii care cred ca relatiile publice inseamna doar sa scrii comunicate si sa te intelegi bine cu presa.

Wall-Street: Cum vezi relatia PR-jurnalist peste alti 10 ani?
Larisa Toader:
Cred ca, in zece ani, majoritatea jurnalistilor si PR-istilor isi vor fi schimbat locurile intre ei de cateva ori si, prin urmare, fiecare va avea mai multa intelegere pentru greselile si solicitarile celuilalt.

Larisa Toader are o experienta de 10 ani in comunicare si relatii publice, ocupand in ultimii 3 ani diverse pozitii manageriale in agentii multinationale (Ogilvy, Leo Burnett (prin Starlink), Civitas Global Ketchum).

Cititi si Top 7 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre relatia cu jurnalistii
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri