In ultimii doi ani piata de print a avut cel mai mult de suferit de pe urma contextului economic actual, fiind lovita din doua directii: pe de o parte taierea bugetelor de publicitate, miscare coroborata cu migrarea acestora spre online, respectiv incasarile mai mici pe fondul vanzarilor in scadere.
Va depasi online-ul printul la publicitate in 2011? Mediul online castiga teren, o tendinta care se aplica in toate tarile din Europa de Est. In prezent, Romania este tara in care online-ul acapareaza cel mai mic procent din bugetele de publicitate – de sub 5%, in 2010. In Polonia si Ungaria procentul creste pana la 15%, in Cehia 18%, iar in Letonia si Estonia e de peste 12%. Romania este insa o piata cu mult potential pentru cresterea online-ului, datorita penetrarii largi a broadbandului, declara Anna Lubowska, CEO al MEC Central & Eastern Europe si MEC Polonia.

Semnale privind o inversare a clasamentului in favoarea online-ului exista, insa momentan doar in tari precum Marea Britanie sau SUA. Astfel, Arthur Sulzberger Jr., presedintele New York Times Company, a declarat anul acesta ca firma pe care o conduce va fi fortata ca la un moment dat, in viitor, sa renunte la versiunea tiparita a publicatiei The New York Times. In plus, in Marea Britanie online-ul a depasit deja TV-ul si printul in privinta veniturilor din publicitate.

In cazul Romaniei, jucatorii din online cred ca valoarea pietei de publicitate online o va depasi pe cea de presa scrisa abia in 2012.
“Imi place sa cred ca vom descoperi ca online-ul a depasit deja print-ul cand vor fi numarate cheltuielile pe reclama pentru 2010. Asta daca luam in calcul si investitiile in publicitatea pe Google, care nu sunt tocmai de neglijat. Dar imi place la fel sa cred ca print-ul va rezista si ca scaderea dramatica de pe piata locala se va opri in curand. Imi doresc ca presa tiparita sa creasca in 2011 si sa isi reafirme importanta intre celelalte media. Probabil online-ul va sustine print-ul. Ramane de vazut”, spune Cristian Manafu, partener Evensys.

Potrivit anuarului Media Fact Book, in Romania cea mai mare pondere in bugetele de publicitate ii revine in continuare televiziunii, care va absorbi 209 milioane euro, in scadere fata de 222 milioane euro, in 2009. Publicitatea in presa scrisa va scadea cu 27% fata de anul precedent, pana la 27 milioane euro. Anul 2010 ar putea puncta insa inceputul convergentei print-online in Romania, scenariu intarit si prin faptul ca singurul mediu care va resimti o usoara crestere in 2010 va fi Internetul. Cumulat cu cinema-ul vor rula bugete de 14 milioane euro, cu 1 milion de euro mai mult decat anul trecut.

Va mai continua febra retelelor sociale in 2011? Dupa un 2010 in care febra retelelor sociale si-a spus cuvantul si in randul utilizatorilor romani, nici 2011 nu arata mai rau din acest punct de vedere, crede Mihai Seceleanu, CEO-ul InternetCorp. “Cred ca in 2011 se va atinge apoge-ul, urmand ulterior un usor declin (macar ca pondere in structura bugetelor, daca nu ca suma globala)”, afirma Seceleanu.

“In 2011, vom auzi tot mai mult expresia «Daca nu esti pe Facebook, nu existi!». Desigur, se poate trai si pe Facebook, insa anul acesta vom vedea cum tot mai mult activitatea noastra in mediul online va fi influentata de prezenta pe Facebook. Si nu e cazul doar pentru utilizatorul obisnuit, ci si pentru companii. Facebook si retelele sociale vor fi un mediu bun pentru a interactiona cu consumatorii. Estimez ca Facebook va deveni cel putin la fel de popular ca Yahoo Messenger in Romania si chiar intr-un timp mai scurt”, adauga Cristian Manafu.

In luna noiembrie, reteaua de socializare a depasit 2 milioane de utilizatori in Romania, site-ul crescand de peste patru ori anul acesta in privinta numarului de conturi, avand in vedere ca in ianuarie inregistra 500.000 de utilizatori.

Cel mai vizitat site de catre cei aproximativ 7,7 milioane de utilizatori romani de internet este Hi5, acesta inregistrand in jur de 4,25 de milioane de clienti unici in luna octombrie, arata datele Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI).

De asemenea, in Romania exista peste 36.500 de conturi de Twitter si aproape 59.000 de bloguri conform datelor Zelist.ro, instrument de monitorizare al social media.

O cifra interesanta vine si din domeniul recrutarii de personal. Astfel, aproximativ 55% dintre specialistii in resurse umane din Romania au angajat un candidat contactat pe retelele sociale, in timp ce 84,8% dintre recruiteri au intervievat pentru o slujba candidati gasiti prin intermediul Facebook, LinkedIn, sau Twitter, potrivit unui studiu gestionat de studentii programului de MBA din cadrul scolii de business ASEBUSS in parteneriat cu Kennesaw State University – Atlanta, Georgia.

wall-street.ro va propune si anul acesta 15 intrebari pentru 2011, de raspunsul carora vor depinde evolutia economiei si dinamica mediului de afaceri.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri