Evolutiile tehnologice si sociale care se succed din ce in ce mai repede sparg delimitarile pe care oamenii si le impun si fac din ce in ce mai dificil pentru acestia sa-si pastreze un echilibru intre viata/munca si alte aspecte ale vietii lor cotidiene. In 2006, oamenii vor fi in principal preocupati sa-si redefineasca limitele si care sunt cele mai importante pentru ei. Unele dintre preocuparile cele mai presante vor fi: unde se sfarseste munca si unde incepe viata? Care este diferenta intre acasa si la birou, intre serviciu si viata personala? Cand inceteaza orele de lucru si cand incep orele de relaxare? Ce inseamna munca si ce inseamna joaca? Cine poate considera ca formeaza o familie?

In ultima sa editie lunara a paginii de tendinte “Work in progress”, JWT, a patra cea mai mare agentie de publicitate din lume si cea mai mare din Statele Unite, identifica 10 tendinte care vor contura lumile oamenilor in 2006. Editia a aparut in decembrie 2005.

“O parte esentiala a muncii noastre este sa identificam zeitgeist-ul, spiritul vremurilor in care traim, in incercarea noastra de a ne ajuta clientii sa dezvolte idei cu care consumatorii lor sa vrea sa-si petreaca timpul", explica Marian Salzman, vice-presedinte si directoare de continut strategic. "Noi urmarim sa identificam din toata complexitatea vietii de zi cu zi tendintele importante care vor conduce la schimbarea mentalitatii si atitudinii consumatorilor in urmatorul an. Aceste 10 tendinte nu sunt singurele, dar sunt din cele mai importante domenii pe care le vom monitoriza in anul urmator".

Cele 10 tendinte JWT pentru 2006


1. LIMITELE SEXUALE: Cu imaginile sexuale si discutiile care depasesc cu mult limita de comfort a multor oameni, 2006 va vedea limitele sexuale deschizandu-se intre conservatorii si liberalii sexuali. De data aceasta, respingerea sexului pe TV si in filme va veni din partea oamenilor obisnuiti, la fel ca si dreptul la religie.

2. FALSA REALITATE: Celebritatea si televiziunile de tip reality sunt materia prima pentru divertisment. In ambele arii, autenticitatea nescuzabila isi va cere drepturile in 2006. Intrucat limita dintre real si ireal devine si mai neclara, oamenii sunt in cautarea realismului pur.

3. PAUZA: In stilul modern si ravasit al vietii, timpul se grabeste mai mult ca niciodata. In timp ce China si India vin in centrul atentiei in 2006, oamenii vor aprecia mai mult ca oricand aceste discipline antice ale culturii care ii ajuta sa iasa in afara timpului. Din ce in ce mai mult, vom cauta moduri de a marca spatiul atemporal in vietile noastre – insemnand timpul in care nimeni si nimic, nici macar grijile, nu intervin in trairea clipei.

4. TIMPUL DE LUCRU SI TIMPUL LIBER: Cu telefoane mobile si WiFi mai peste tot, limitelele dintre acasa si la serviciu, munca si timp liber, devin neclare. Cu din ce in ce mai putin timp liber si locuri de relaxare, consumatorii vor trebui sa isi marcheze si sa-si pastreze limitele "Va rugam nu deranjati !".

5. URMATORUL: Tsunami-ul asiatic si uraganul Katrina au aratat ca mari catastrofe pot lovi oricand si oriunde in lume. Oamenii au inceput sa se intrebe unde este cel mai sigur si unde se va intampla urmatoarea catastrofa in 2006 si de asemenea unde este limita dintre dezastrele naturale si cele create de om. Oamenii vor pune din ce in ce mai multe intrebari despre liderii locali si nationali – si despre ei insisi – intrucat vor incerca sa se pregateasca pentru “urmatorul”.

6. INTREBAREA ISLAMICA: Islamul a devenit unul dintre cele mai discutate subiecte din timpurile noastre. In timp ce fundamentalistii isi continua 2006 incercarea de a desparti musulmanii de non-musulmani , ambele parti vor fi nevoite sa gaseasca noi moduri de a se intalni dincolo de limitele care ii despart.

7. MANIACI AI CONTROLULUI: Din ce in ce mai mult, consumatorii se asteapta sa aiba control; ei pretind mai mult control personal cu toate ca de cele mai multe ori realizeaza ca acesta nu le ofera satisfactia pe care o cauta. In 2006, oamenii vor cauta sa isi extinda limitele controlului in vanzari si alte tranzactii.

8. BRAND SLUTS: Loialitatea consumatorului este in scadere. Multi oameni devin “brand sluts”, un termen folosit de JWT pentru a-i descrie pe cei care aleg orice brand, in functie de oferta cea mai buna de la un moment dat. Consumatorii vor realiza ca merita sa isi largeasca limitele produselor si serviciilor cumparate in 2006.

9. ACASA: Mobilitatea nelimitata a oamenilor este unul dintre cele mai mari beneficii ale vietii moderne. Deoarece costurile carburantilor sunt in continua crestere, blocajele rutiere sunt din in ce mai multe si poloarea afecteaza mediul inconjurator. Oamenii vor reflecta seriozitate in 2006 pentru prima data cu maxima la limitele mobilitatii lor.

10. PARIUL PASARILOR: Ideea urmatoarei Cutia Pandorei se instaleaza; nu se pune intrebarea daca se va intampla, ci mai degraba cand. Cu ceva la fel de contagios ca si gripa, unde va fi limita intre sigur si riscant in 2006? Problema multor oameni va fi sa determine cat de mult sunt dispusi sa lase pe seama norocului.

“Intreaga notiune de limite impuse de oameni este foarte importanta. Cea mai mare parte a oamenilor prefera sa stie ce este ce si ce nu este, cine suntem noi si cine sunt ei, ce vine si ce pleaca – si asta devine din ce in ce mai dificil. Neclaritatea limitelor dezlantuie multa energie si oportunitati, dar de asemenea creeaza discomfort” spune Marian Salzman. “In timpuri mai putin volatile, limitele erau clare, iar oamenii stiau unde se aflau in termenii succesului in afaceri, relatii interpersonale s.a.m.d. Acum, multi dintre ei nu mai sunt atat de siguri in ceea ce priveste situatia actuala. Astfel, multe dintre problemele cu care ne confruntam in prezent nu au un raspuns clar corect sau gresit, pentru ca pur si simplu sunt prea complexe. Aceasta ne face sa ne simtim mai vulnerabili si mai inclinati sa cautam produse, brand-uri si parteneriate pe care ne putem baza".

2006 va fi un an complex, in care indivizii si societatile vor incerca sa-si defineasca propriile limite pentru a avea iluzia organizarii haosului atotstapanitor si confuziei. Pentru unii, aceasta poate insemna privirea catre evolutia timpului, catre un mod mult mai conservator si mai simplu de traire a vietii. Pentru altii, ar putea insemna dezvoltarea propriei personalitati, limite mult mai flexibile – limite care au o mai mare toleranta fata de ambiguitate si schimbare.

Despre Scala JWT

Scala JWT a fost creata in 1996 si face parte din reteaua JWT, membra a celui mai mare grup de comunicare din lume (WPP).