Codul de Conduita, aferent celor 15 companii membre ale Asociatiei de Management al Creantelor Comerciale (AMCC), care reprezinta 80% din totalul firmelor cu activitate in colectarea creantelor din Romania, a fost revizuit recent si contine prevederi stricte privind activitatea de colectare, atat in ceea ce priveste frecventa apelurilor catre persoanele cu datorii, cat si in ceea ce priveste corespondenta scrisa catre acestia.

"Agentiile de colectare a creantelor indeplinesc o functie vitala, sustinand economia nationala prin colectarea unor sume semnificative de bani aferente unor conturi de credit nerambursate ale clientilor din sectorul bancar, sau aferente unor rapoarte contractuale din care au rezultat debite pentru clientii din domeniul comercial. In caz contrar, sumele respective ar ramane nerecuperate", a declarat Georg Kovacs, presedintele AMCC.

O companie de colectare a creantelor trebuie sa-si desfasoare toate activitatile mentinand un contact permanent cu debitorul, astfel incat sa serveasca interesele partilor contractante si sa actioneze conform legii, cu respectarea drepturilor legitime ale debitorului si a principiilor morale. In activitatea desfasurata, recuperatorii de creante incearca sa contacteze persoanele cu datorii in vederea prezentarii unor solutii de plata si a rezolvarii pe cale amiabila a situatiei acestor debite. Iata ce dispune Codul revizuit de Conduita al recuperatorilor de creante:

1. Principii de comunicare cu debitorul

  • O companie de colectare a creantelor trebuie sa-si desfasoare toate activitatile mentinand un contact permanent cu debitorul, astfel incat sa serveasca interesele partilor contractante si sa actioneze conform legii, cu respectarea drepturilor legitime ale debitorului si a principiilor morale. "Comunicarea dintre persoanele cu datorii si agentii de colectare creante este calea cea mai rapida si usoara de rezolvare a situatiilor de neplata a datoriilor, in conditii favorabile tuturor partilor implicate", spune Georg Kovacs.

2. Corespondenta catre debitori

  • Corespondenta catre debitor trebuie trimisa la adresa de domiciliu ori resedinta / rezidenta acestuia, eventual si / sau la o alta adresa de corespondenta, in cazul in care este cunoscuta (astfel cum acestea au fost furnizate de catre debitor sau identificate in baze de date publice sau organizate conform legii), intr-un plic sigilat, fara insemnari sau semne pe plic care sa indice faptul ca scrisoarea se refera la debitul destinatarului. Restrictia mai sus mentionata, referitoare la insemnarile de pe plic, nu este valabila pentru sigla sau semnele grafice de identificare a companiei de colectare a creantelor.
  • Prima scrisoare prin care debitorul este somat sa achite trebuie sa contina o descriere cat mai detaliata a debitului (indicandu-se oricare din urmatoarele informatii, in masura in care sunt disponibile: contractul din care provine debitul; creditorul – initial si cesionar, dupa caz; data scadentei obligatiei de plata, accesoriile creantei, numarul de factura, data de facturare - dupa caz, perioada acoperita de factura etc); scrisorile de somatie ulterioare trebuie sa cuprinda doar informatiile necesare pentru identificarea dosarului si a stadiului acestuia, precum si suma actualizata debitului.

3. Convorbirile telefonice

  • Convorbirile trebuie desfasurate intr-un mod politicos, care sa asigure protejarea si nedivulgarea catre terti a informatiilor privind obligatiile de plata ale debitorului si datele personale ale acestuia / acesteia. Frecventa convorbirilor telefonice cu debitorul nu trebuie sa reprezinte un factor perturbator pentru acesta si nici sa ia forma unei hartuiri.
  • Atunci cand incepe o convorbire, agentul de colectare trebuie sa se prezinte, sa comunice numele companiei pe care acesta / aceasta o reprezinta, precum si numele creditorului pentru care actioneaza. Numarul maxim de apeluri este de doua apeluri pe saptamana cu contact cu debitorul, exceptand cazul in care are loc o negociere activa cu debitorul si situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval.
  • In timpul convorbirii, agentul de colectare trebuie sa explice motivul convorbirii cu debitorul, precum si sa clarifice orice nelamuriri sau intrebari ale acestuia. Apelurile telefonice pot fi efectuate in zilele de lucru, intre 8:00 si 21:00 si sambata intre 9:00 si 14:00, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar.

4. Colectarea de creante pe teren

  • Agentii de colectare pe teren ii pot vizita pe debitori la o ora potrivita, respectiv in zilele de lucru, intre orele 8:00 si 21:00 si sambata intre orele 9:00 si 14:00 la adresa indicata astfel incat sa nu-i provoace neplaceri acestuia, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar.
  • In timpul activitatilor de colectare a creantelor si al discutiilor cu debitorii, acestia trebuie sa prezinte intotdeauna legitimatia de serviciu si imputernicirea emisa de compania de colectare a creantelor, in baza autorizatiilor exprese emise de partea contractanta; agentii de colectare creante trebuie sa prezinte si confirmarea de debit semnata de catre debitor (daca exista), imputernicirea pentru colectare a creantelor si o solicitare de plata anterioara trimisa catre debitor.
  • In timpul unei vizite de colectare, agentii de colectare pe teren pot actiona in limita scopului autorizatiilor pe care le detin. Daca se recupereaza numerar, recuperatorul trebuie sa emita o chitanta pentru ridicare de numerar, care sa poarte stampila companiei de colectare a debitelor.

5. Practici interzise si inacceptabile

  • Utilizarea fortei, amenintarilor cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor / faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului. Utilizarea unui limbaj vulgar sau a oricaror altor termeni care atenteaza la demnitatea debitorului; utilizarea unui ton nepoliticos.
  • Utilizarea oricaror altor metode, menite sa hartuiasca debitorul. Dezvaluirea informatiilor despre debit si despre evolutia activitatilor de colectare a creantelor unor terti neautorizati, mai ales membrilor minori ai familiei debitorului.
  • Trimiterea sau utilizarea de documente sau scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt efectuate de catre o instanta judecatoreasca sau institutie a statului. Furnizarea cu intentie de informatii false privind debitul, precum a celor legate de caracterul, suma si situatia juridica a acestuia.

Daca un membru al AMCC incalca in mod repetat prevederile Codului de Conduita, acesta risca excluderea din Asociatie. Persoanele cu datorii pot transmite eventuale reclamatii catre AMCC pe site-ul amcc.ro sau direct catre compania de colectare creante.

Sursa foto: Colector de creante / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri