RCA pentru persoane fizice s-a scumpit in medie cu 53% la nivel de piata in ultimul an pentru un autoturism Dacia Logan si cu pana la 91% pentru o Skoda Fabia, potrivit informatiilor oferite de specialistii Safety Broker, la solicitarea wall-street.ro. Cele mai mari cresteri de preturi la RCA le gasim insa la companiile de asigurari cu capital strain, in timp ce asiguratorii romani pare sa fi mizat pe tarife mai reduse pentru a isi consolida cota de piata pe politele obligatorii.

Astfel, pentru un sofer in varsta de 40 de ani care conduce un Opel Astra cea mai ieftina asigurare RCA pe 12 luni ar fi disponibila la Euroins (628 de lei), urmata de City Insurance (946 de lei) si Omniasig (946 de lei). Analiza arata insa ca tot la Euroins tarifele au crescut cel mai putin, cu doar 8,84% fata de decembrie si cu 20,31% fata de iunie 2015.

In acelasi timp, cel mai mare avans anual la primele RCA a avut loc la City Insurance, Asirom si Allianz-Tiriac Asigurari, dar primele in cazul primelor doua cresterile au pornit de la un pret de baza mult mai redus. In continuare insa, calculul arata ca, pentru un automobil Opel Astra, cel mai ridicat tarif RCA se gaseste la Allianz-Tiriac Asigurari (1.278 de lei), urmata de Groupama Asigurari (1.138 de lei) si Asirom (971 de lei).

Opel, cc 1.698 / 55 kw, auto nou
Companie Iunie 2015 (lei) Decembrie 2015 (lei) Iunie 2016 (lei) Avans iunie 2016 / decembrie 2015 Avans iunie 2016 / iunie 2015
Allianz-Tiriac Asigurari 777 858 1.278 48,95% 64,48%
Asirom 626 782 971 24,17% 55,11%
Carpatica Asig 566 826 961 16,34% 69,79%
City Insurance 508 751 887 18,11% 74,61%
Euroins 522 577 628 8,84% 20,31%
Omniasig 674 720 946 31,39% 40,36%
Groupama 897 993 1.138 14,60% 26,87%
Prima medie 653 787 973 23,20% 50,22%

Exista, in principiu, mai multi factori care pun presiune pe dimensiunea tarifelor RCA. In principal, intrarea in vigoare a regimului Solvency II, odata cu 1 ianuarie 2016, a obligat asiguratorii RCA si nu numai la o mai buna adecvare a capitalului in ceea ce priveste lichiditatea si solvabilitatea, care s-a vazut inclusiv in necesitatea acoperirii integrale a cheltuielilor curente si potentiale (cu daunele viitoare estimate) in prima de asigurare RCA.

Apoi, exista, intotdeauna, presiunea daunelor din ultimii ani, care vin din urma si pun o presiune suplimentara pe capacitatea financiara a asiguratorilor. O analiza recenta a ASF releva, de asemenea, ca, in cazul persoanelor fizice, frecventa daunei creste proportional cu capacitatea cilindrica a autovehiculului (de la 3,78% sub 1.200 cmc la 7,91% peste 2.500 cmc), dar scade odata cu cresterea varstei detinatorilor (de la 6,14% sub 25 de ani la 4,59% peste 40 de ani).

De asemenea, toate platile toate si contributiile realizate in mod obligatoriu de catre societatile de asigurare se regasesc in primele viitoare de asigurare. ASF a decis un nivel al contributiilor platite de asiguratori catre FGA de 1% pentru asigurari generale si 0,4% pentru asigurarile de viata din valoarea totala a primelor de asigurare incasate. De asemenea, asiguratorii trebuie sa achite cote de contributie si catre Fondul de rezolutie, de 0,40% pentru asigurari generale si 0,25% pentru viata. Totodata, tot din banii incasati de la asigurati, asiguratorii mai platesc cate 2% catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), care gestioneaza politele Carte Verde si alti 2% catre Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), care intervine in urma unor accidente produse de autovehicule neasigurate sau neidentificate.

"Din calculele nostre, falimentul Astra Asigurari ne va costa minim 40 milioane de euro", sublinia Ovidiu Vadean, presedintele BAAR. Toate aceste potentiale costuri se vor regasi indirect in primele viitoare de asigurare RCA. BAAR este Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania care actioneaza ca Birou National Carte Verde. Sistemul International Carte Verde a fost infiintat cu scopul de a ajuta traficul international de vehicule si sa acorde asistenta necesara intre vehiculele care provin din diferite state. Astra Asigurari a intrat in mod oficial in faliment, dupa o decizie definitiva a Curtii de Apel Bucuresti pe 28 aprilie anul curent.

Skoda, cc 1.198 / 50 kw, auto nou
Companie Iunie 2015 (lei) Decembrie 2015 (lei) Iunie 2016 (lei) Avans iunie 2016 / decembrie 2015 Avans iunie 2016 / iunie 2015
Allianz-Tiriac Asigurari 421 447 1.181 164,21% 180,52%
Asirom 480 538 817 51,86% 70,21%
Carpatica Asig 362 367 574 56,40% 58,56%
City Insurance 444 515 771 49,71% 73,65%
Euroins 452 474 477 0,63% 5,53%
Omniasig 499 529 905 71,08% 81,36%
Groupama 500 790 1.337 69,24% 167,40%
Prima medie 451 523 866 66,16% 91,03%

Acelasi sofer de 40 de ani, care conduce un autoturism Dacia Logan, ar trebui sa scoata din buzunar cel putin 477 de lei pentru o asigurare RCA pe 12 luni de la Euroins, in acest moment, potrivit datelor oferite de specialistii Safety Broker, in timp ce cea mai scumpa polita RCA pentru aceasta masina sa gaseste la Groupama Asigurari. De altfel, la Groupama a avut loc si cea mai mare crestere de pret comparativ cu iunie 2015, de pana la 82%, urmata de Allianz-Tiriac Asigurari cu 76,81%. Euroins a majorat cel mai putin tarifele in perioada mentionata, cu 13.57%.

Dacia Logan, cc 1.390 / 50kw, auto nou
Companie Iunie 2015 (lei) Decembrie 2015 (lei) Iunie 2016 (lei) Avans iunie 2016 / decembrie 2015 Avans iunie 2016 / iunie 2015
Allianz-Tiriac Asigurari 690 726 1.220 68,04% 76,81%
Asirom 670 720 942 30,83% 40,60%
Carpatica Asig 391 445 574 28,99% 46,80%
City Insurance 479 755 772 2,25% 61,17%
Euroins 420 346 477 37,86% 13,57%
Omniasig 589 625 905 44,80% 53,65%
Groupama 737 737 1.338 81,55% 81,55%
Prima medie 568 622 890 42,05% 53,45%

Si tarifele RCA ar putea creste in continuare. Politele RCA vor avea preturi mai mari daca firmele de asigurari vor fi nevoite sa emita polite pe durate mai scurte de sase luni, conform legii RCA in actuala forma, intrucat vor inregistra costuri in plus cu angajarea de personal suplimentar, a declarat in acest sens presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari - UNSICAR, Bogdan Andriescu.

“Unul dintre principalele riscuri tine chiar de cresterea pretului RCA, ca urmare a posibilitatii incheierii politelor pe termene mai mici de sase luni. Acest lucru va duce la cresterea costurilor de administrare a asigurarilor, intrucat companiile vor avea nevoie de personal suplimentar care sa tina evidenta politelor si a tuturor informatiilor, ceea ce se va presupune costuri noi, care se vor reflecta in pretul asigurarilor”, a afirmat seful UNSICAR.

Proiectul legii RCA a fost depus pe 16 mai anul curent ca initiativa legislativa la Senat pentru a fi analizat de comisii in perioada imediat urmatoare, in regim de urgenta, declara presedintele comisiei buget-finante a Senatului, Viorel Arcas. Proiectul de lege a fost intarziat dupa ce a fost retrimis de catre senatori la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), pentru modificari care sa tina cont de solicitarile asociatiilor de transportatori si a altor organizatii interesate. Dupa mai multe runde de discutii, proiectul de lege a fost refacut si trimis din nou in Parlament, cele mai multe organizatii considerand ca actul normativ are o forma acceptabila.

Sursa foto: Monkey Business Images / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri