Desi legislatia Uniunii Europene (UE) protejeaza consumatorii atunci cand cumpara produse sau servicii online, numarul celor care se confrunta cu situatii de frauda creste de la an la an. Dar, ce este exact o frauda? Este o inselaciune intentionata, facuta cu scopul unui castig personal in dauna unei alte persoane. De cele mai multe ori o frauda online este comisa prin intermediul cumparaturilor electronice, dar si prin utilizarea altor servicii de internet, cum ar fi e-mailuri, mesaje sau chiar programe software. Astfel, este legata de licitatii false, de produse care nu vor fi livrate, de clonarea cardurilor de credit si de debit, de furtul de identitate si phishing, potrivit raportului Frauda in comertul electronic, elaborat de catre Reteaua Centrelor Europene a Consumatorilor (ECC-Net), care analizeaza situatiile de inselaciune cu care se confrunta consumatorii.

Obiectivul acestui raport este acela de a evidentia problemele si riscurile in cazul cumparaturilor online si de a oferi sugestii si sfaturi practice pentru a nu deveni victima unei inselaciuni. Potrivit datelor furnizate de Eurostat, in Romania, 69% dintre internauti (11 milioane) au facut cel putin o achizitie online anul trecut. De asemenea, aproape 6 din 10 angajati romani admit ca fac cumparaturi online in timpul orelor de program cel putin odata pe luna, iar cei mai multi (52%) spun ca aloca, in medie, 30 minute pentru cumparaturi, potrivit BestJobs.

Comertul electronic are numeroase avantaje: dintre care cele mai importante sunt legate de preturi atractive, accesul neingradit la bunuri si servicii 24/7 chiar si de pe canapea din sufragerie, cu livrare la usa. Are si unele dezavantaje; nu poti inspecta fizic bunurile inainte de a le cumpara, adesea nu exista foarte multe informatii despre vanzator pe site-ul accesat si, de obicei, trebuie sa platesti inainte de a finaliza comanda si apoi sa astepti livrarea.

O pondere de 12% dintre utilizatorii de internet din UE au cazut deja victime fraudelor online. Alti 8% au fost nevoiti sa faca fata furtului de identitate, potrivit raportului citat. Europol sugereaza ca victimele pierd aproximativ 290 miliarde de euro in fiecare an, ceea ce face activitatea de frauda online mai profitabila decat comertul global cu marijuana, cocaina si heroina, la un loc.

Cele mai comune variante de frauda online

Peste 70% din cazurile de frauda online au loc prin intermediul unor site-uri cu oferte de electronice si alte produse ieftine care conditioneaza o achizitie de un transfer bancar, dar nu livreaza niciodata comenzile. De aceea, nu este recomandat sa cumperi chiar de pe primul site rezultat la o cautare pe Google. De obicei, nu exista optiunea de a plati printr-un card de credit (ori exista o taxa prohibitiva pentru aceasta varianta de plata) si in general solicita un transfer rapid de bani, diferit fata de metodele traditionale bancare. Scopul acestor magazine, care apar si dispar, este sa adune cat mai multe viramente, lasand clientii fara bani si fara produsele "cumparate".

O alta inselatorie online frecventa implica vanzarea de autoturisme second-hand (45%) prin intermediul unor site-uri de anunturi care ofera reduceri incredibile. Vanzatorul spune adesea ca se muta in strainatate sau ca are nevoie urgent de bani din cauza unor probleme financiare si insista asupra efectuarii de catre cumparator a unui depozit colateral (escrow) cu scopul "securizarii platilor". Restul banilor ar urma sa fie platit dupa primirea masinii.

Dupa ce este efectuata plata (solicitata prin transfer bancar sau printr-un serviciu de plata rapida in numerar), consumatorul primeste informatii cu privire la data si ora la care masina va fi livrata. Deoarece nu se intampla acest lucru, vanzatorul il informeaza pe cumparator ca masina ar fi fost blocata la vama si ca este necesara o taxa suplimentara. Indiferent de daca plata este efectuata sau nu, vanzatorul dispare ulterior fara sa fi livrat bunul.

Inselatoriile care implica vanzarea de produse contrafacute la oferte foarte atractive sunt, de asemenea, frecvente (41%). Unele site-uri frauduloase fac chiar pasi importanti pentru a arata ca este unul dintre distribuitorii oficiali ai marcii si adesea adresa site-ului pare destul de autentica. Motivul pentru care produsele sunt mai putin costisitoare ar fi ca site-ul pretinde a fi un "outlet". Plata este, deseori, solicitata prin transfer bancar. Aceste companii sunt situate in afara Europei, insa cand produsele ajung in UE, ele pot fi interceptate de catre autoritatile vamale si distruse. Cand consumatorul va incerca sa contacteze comerciantul, el va constata ca detaliile de contact ale companiei sunt, de asemenea, false. Unele produse contrafacute, cum ar fi medicamente sau componente auto, pot pune insa viata celui care le utilizeaza in pericol.

Un numar mare de plangeri la nivelul UE sunt legate si de escrocheriile cu mostre gratuite sau de testare, obtinute prin intermediul unor anunturi pe site-urile retelelor sociale si alte site-uri online. Exista multe oferte de produse miraculoase si alte servicii, precum descarcari de aplicatii software gratuite, versuri de cantece, tatuaje, retete de gatit si servicii de dating, care ascund informatii importante despre costuri, durata si clauzele unui contract. Dar, pentru a beneficia de oferta, consumatorii trebuie sa ofera informatii de pe cardul de credit pentru a acoperi costurile de livrare. Adesea, consumatorul trebuie sa plateasca doar pentru transport. In cazul ni care produsul nu este returnat la timp, consumatorul este obligat contractual la plata unui abonament costisitor.

Inselatoriile de phishing sunt, de asemenea, frecvente. De cele mai multe ori, consumatorii primesc e-mailuri care pretind ca provin de la organisme guvernamentale sau institutii financiare. Textul respectivului e-mail il informeaza pe consumator ca datele sale nu mai sunt si solicita actualizarea acestora. Tot in aceasta categorie intra si mesajele care anunta castiguri uriase, chiar daca respectivul consumator nu a participat niciodata la o loterie. Informatiile solicitate vizeaza initial numele si adresa, dar apoi victima este notificata ca pentru deblocarea fondurilor, de exemplu, este necesara o taxa pentru acoperirea costurilor cu diferite "formalitati".

Alte tipuri de fraude online vizeaza vanzarea de bilete la diferite evenimente sau achizitionarea unor bunuri printr-o licitatie online. Raportul analizeaza si noi tipuri de probleme aparute in online, precum programe periculoase indreptate catre telefoanele mobile si fraude care privesc site-urile de jocuri de noroc si intalniri sau blocarea calculatorului de catre un virus.

Sfaturi pentru a evita situatiile de frauda online de Sarbatori

1. Daca o oferta pare prea buna pentru a fi adevarata, cel mai probabil asa este!

Ofertele care par prea bune pentru a fi adevarate sunt adesea prea bune pentru a fi adevarate. Cititi cu foarte mare atentie conditiile introduse prin semnul „*” si alte precizari scrise marunt. Verificati claritatea conditiilor de livrare si in special a celor de returnare. Acordati atentie ofertelor de abonament ascunse atunci cand acceptati o mostra gratuita. Acordati de asemenea atentie marcajelor de garantie false si verificati daca marca respectiva de garantie exista in realitate.

2. Transferul de numerar nu este cel mai sigur

Nu platiti niciodata in avans prin nicio forma de transfer de numerar: in cazul in care intervine vreo problema, nu aveti nicio posibilitate de a recupera banii. Verificati daca site-ul internet respectiv pune la dispozitia clientilor o modalitate sigura de plata - puteti vedea acest lucru daca apare simbolul unei mici chei sau al unui lacat in partea de jos a ecranului sau daca adresa de internet a site-ului respectiv incepe cu „https://”.

Plata cu cardul de credit sau printr-o alta modalitate de plata sigura ofera adesea cea mai mare siguranta: in anumite circumstante, comerciantii vor accepta sa va restituie banii in cazul in care produsul sau serviciul achizitionat de dumneavoastra nu v-a fost livrat.

3. Dar ce au de ascuns?

Site-ul internet ar trebui sa ofere un minimum de informatii, cerut de legislatia UE: identitatea comerciantului, adresa geografica (atentie: nu numarul unei cutii postale!), adresa de e-mail, modalitatea de plata si de livrare, durata minima a contractului in cazul achizitionarii unui serviciu si perioada de razgandire, in timpul careia aveti dreptul de a va razgandi si de a returna produsele fara a fi necesara nicio explicatie.

4. Verificati ca pretul sa fie corect

Conform legislatiei UE, pretul ofertei, prezentat la inceput, trebuie sa fie si pretul final, sa includa TVA si alte taxe, precum si eventuale taxe administrative. Costurile si optiunile de livrare ar trebui sa fie explicate in mod clar si pretul lor ar trebui sa fie indicat. Cu toate acestea, in cazul in care cumparati de pe un site internet din afara UE, este posibil sa fiti nevoit sa platiti TVA la nivelul din tara dumneavoastra, precum si taxe vamale si taxe de transport. Acestea se adauga pretului si pot da nastere unei surprize neplacute.

5. Nu vorbiti cu necunoscutii

Ignorati mesajele de tip spam si fiti precaut cu privire la e-mailurile neasteptate. Nu transmiteti niciodata informatii cu caracter personal sau financiar daca vi se cere acest lucru prin e-mail si nu deschideti link-uri suspecte sau alte fisiere atasate de origine necunoscuta. Societatile legitime nu va vor cere niciodata astfel de informatii sensibile pe aceasta cale. Descarcati pe telefonul mobil sau pe tableta dumneavoastra aplicatii doar de pe site-urile autorizate.

Sursa foto: DRogatnev / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri