Modelul ”Open banking”, introdus prin PSD2 reprezinta o oportunitate uriasa de dezvoltare atat pentru institutiile financiare, cat si pentru clientii acestora, aflati in cautarea unor solutii mai simple, mai rapide si mai controlabile. Piata este la inceput, dar industria dezvolta deja produse si servicii in aceasta directie.

Andrei Dumitru, Executive Partner, Innovation and Technology Services - IT Smart Systems, a expus, in cadrul conferintei Future Banking, perspectiva dezvoltarii acestui nou model de banking, dincolo de implementarea Directivei Serviciilor de Plati (PSD2).

Directiva va intra in vigoare, la nivel european, in septembrie 2019 si tot atunci vor aparea pe piata primele produse elaborate in baza noii legislatii. Practic, Directiva elimina monopolul bancilor asupra datelor bancare ale clientilor si va modifica fundamental modul de realizare a operatiunilor de plata si de accesare a informatiilor cu privire la conturi, prin deschiderea pietei serviciilor de plata catre noi actori denumiti generic “TPP” – terte parti prestatori. Astfel, bancile sunt obligate sa asigure accesul TPP-urilor la infrastructura lor de plati si la datele clientilor prin intermediul API-urilor (application programming interfaces), care isi pot dezvolta ulterior serviciile de informatii si plati, dar si alte servicii financiare catre clientii bancilor. Accesul TPP este posibil doar in cazul conturilor de plati disponibile online.

Modelul “open banking” este bazat pe parteneriate

In acest context, Andrei Dumitru considera ca apar oportunitati uriase pentru industria financiara in viitorul apropiat, avand in vedere ca, in materie de incluziune financiara, in Europa doar 75% din totalul populatiei este bancarizata.

“Asta inseamna ca exista oportunitati de a atrage ceilalti 25% catre servcii financiare care au sens pentru ei”, a subliniat Andrei Dumitru.

Insa oportunitatile nu sunt doar pentru industrie, ci si pentru consumatori.

“Consumatorii sunt intr-o permanenta cautare a rapiditatii si simplitatii in aceste zile. Deci este despre viteza, dar fara compromiterea securitatii”, a mentionat expertul citat.

Acesta a mentionat o serie de studii realizate in Statele Unite, pe “customer experience”, din care a reiesit ca se bazeaza pe 4 principii cheie: viteza (consumatorul trebuie lasat sa se miste cum se simte confortabil), control (consumatorul trebuie sa ia decizia in termenii sai, dar este liber si sa se razgandeasca), siguranta (a datelor si a banilor) si transparenta (consumatorul informat cu privire la ce i se cere si in ce scop).

“Nu sunt lucruri noi, dar impreuna vom crea lantul increderii pentru a accelera procesul si a oferi consumatorilor convingerea ca acestea le sunt benefice si lor, nu doar industriei”, a punctat Andrei Dumitru.

In opinia sa, in acest moment bariera care sta in fata adoptiei modelului “open banking” este destul de sus, pentru ca, pentru un comerciant spre exemplu, este greu sa se conecteze cu fiecare banca, dar acest aspect va fi rezolvat prin accesarea unei platforme API (care conecteaza bancile cu startup-urile FinTech). Insa, aceasta bariera poate fi coborata, una dintre metode fiind prin standardizarea API, la care se adauga calitatea API si un suport bun pentru API.

Piata este, insa, abia la inceput, in special in Romania, unde directiva PSD2 inca nu a fost transpusa in legislatia locala, dar cresterea poate fi accelerata prin parteneriate digitale, spune Andrei Dumitru.

Evenimentul Future Banking este realizat cu sprijinul lui George (inovatie BCR), ApPello si European Fund for Southeast Europe ca Gold Partners. IT Smart Systems, Filip & Company, Raiffeisen Bank Romania, Namirial Group, ING Bank Romania, PAID Analytix, Cegeka, Gemalto (o companie Thales), EY Romania, phyre, Peli Partners, TBI Bank, Patria Bank, Instant Factoring, Auka si Fintech OS sunt Silver Partners. De asmenea, evenimentul se bucura si de sprijinul FinTech Camp, Agora, First Bank si Wolf-E.

Foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri