Nu cheltuiți banii pe care în realitate nu îi aveți (nu împrumutați), economisiți, bugetați și nu cheltuiți mai mult de 30% din banii pe care îi aveți pentru distracție – acestea sunt trei dintre principalele sfaturi financiare pe care Silvia Pop, Training and Learning, HR School Branch - UniCredit Bank, le-ar oferi unui adolescent român obișnuit, care este interesat să aibă o viață de adult sănătoasă din punct de vedere financiar.

UniCredit Bank a demarat recent Start Major, un program de educație financiară și pentru carieră la care au participat peste 1.700 de liceeni din învățământul profesional și tehnic.

”Pentru a dobândi o serie de obiceiuri financiare sănătoase benefice pentru întreaga viață, aș da trei sfaturi simple ce pot fi adoptate (n.red. de către adolescenți)

  • Să își planifice bugetul, plecând de la venituri și cheltuieli. O regulă foarte simplă care îi poate ghida în gestionarea bugetului este 50/30/20. Din bugetul total, 50% este pentru nevoi/necesități, 30% e pentru distracție sau dorințe personale, iar 20% este pentru economii, adică pentru viitorul lor.
  • Să economisească – oricât de mici ar fi veniturile de care dispun, a economisi este un foarte bun exercițiu, care îi va ajuta să gestioneze banii mai bine, să ia decizii mai bune.
  • Să nu cheltuie banii pe care nu îi au – dacă își doresc un anumit lucru, să nu împrumute bani, ci să economisească pentru a-l putea achiziționa”, a declarat Silvia Pop.

În ciuda aparențelor, liceeni români sunt interesați să afle informații despre finanțele personale și despre felul în care ar trebui să își administreze banii mai ales odată ce se vor angaja și vor avea propriile venituri. Problema rămâne însă una veche în școlile românești: cursurile de educație financiară sunt aproape inexistente, iar acolo unde există sunt opționale sau nu beneficiază de aceeași atenție din partea profesorilor, precum materiile tradiționale.

”Interacțiunea de la cursuri și feedback-urile ulterioare ne-au aratat că elevii apreciază foarte mult experiența programului, din prisma lucrurilor noi pe care le învață, dar și a metodei educaționale non-formale, a interacțiunii cu specialiștii din program și a colegilor cu interese similare. Am avut surpriza să ne mărturisească, după tabăra online de trei zile, că sunt triști ca s-a terminat. În cadrul cursurilor de educație financiară și de antreprenoriat pe care le-am susținut, am observat la elevi că se implică, gândesc și vor să pornească mici afaceri, pentru că își pun serios problema a ce pot face ei ca să trăim mai sănatos, să folosim resursele locale cu chibzuință, sustenabil și cu respect pentru mediu”, explică Silvia Pop.

Citeste si:
Viitorul bankigulului la UniCredit: bancomate fără ecrane și...
UniCredit Bank plănuiește...

Potrivit acesteia, la nivel de informație, elevii au spus că cele mai practice aspecte învățate sunt:

  • economisirea,
  • administrarea bugetului,
  • instrumente bancare,
  • siguranța banilor;
  • cum să redacteze un CV și să interacționeze cu un angajator;
  • cum să facă un business plan, să își comunice afacerea, să lucreze în echipă.

Cursurile Start Major au avut loc integral în mediul online, în perioada februarie – iunie 2021, pentru elevi din 23 de licee din București, județele Cluj și Iași. Această ediție a fost organizată în parteneriat cu Asociația The Social Incubator, cu implicarea a 15 angajați UniCredit Bank în rol de traineri-voluntari.

”Start Major are două direcții educaționale – de educație financiară și pentru carieră, aduse împreună pentru a sprijini dezvoltarea tinerilor în tranziția spre îndependență, odată ce împlinesc 18 ani. Ne-am îndreptat spre învățământul profesional și tehnologic pentru că acolo am identificat cea mai mare nevoie de o astfel de intervenție și un potențial crescut de a genera valoare, dată de intersecția mai multor factori”, explică Ramona Costache, Director Social Impact Banking în cadrul UniCredit Bank România.

Astfel, programul s-a concentrat asupra elevilor din învățământul profesional deoarece aceștia adesea se pregătesc pentru a avea o meserie la finalul ciclului de studii, iar unii dintre ei lucrează chiar și în timpul liceului. În aceste condiții, pentru a putea începe cu dreptul o carieră, acești elevii au nevoie de cunoștințe și abilități complementare competențelor tehnice, precum dezvoltare personală sau informații despre opțiunile de viitor pe care le pot accesa.

Citeste si:
Lipsa banilor și a educației financiare, cele mai mari probleme ale...
Lipsa resurselor financiare...

Înscrierile au fost deschise pentru orice elev din instituțiile partenere. În program au fost invitate 70 de licee – toate liceele tehnologice din București, cu excepția celor 10 care au participat la prima ediție, liceele tehnologice sau teoretice care au și clase de învățământ profesional din județele Cluj și Iași. 23 de licee au răspuns pozitiv inițiativei UniCredit și s-au implicat în cea de a doua ediție a Start Major.

Sursa foto: Shutterstock

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Sișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-sef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri