Mai mult de o treime din afacerile mici eșuează din cauza problemelor de cash-flow, conform unui studiu efectuat de compania americană Viably. Aceste probleme pot avea diverse cauze, de la nivelul mai mare al costurilor față de cel al încasărilor până la apariția unor cheltuieli neprevăzute. Într-un context economic incert, însă, cel mai întâlnit factor care cauzează probleme de lichiditate este amânarea plății facturilor de către parteneri.

Iată cum poți să îți motivezi partenerii comerciali să nu întârzie efectuarea plăților, dar și cele mai bune soluții de rezervă, în caz de neplată.

1. Încearcă să comunici cu clientul/ partenerul comercial

Partenerul tău comercial ar trebui să înțeleagă cât de importantă este efectuarea la timp a plăților:

  • Te ajută să estimezi într-un mod cât mai realist încasările pe o anumită perioadă de timp, astfel că îți poți planifica și cheltuielile.
  • Înregistrarea încasărilor în contabilitate are loc în timp real: în momentul în care serviciul este prestat sau produsul este vândut către client, încasezi și contravaloarea în bani.
  • Poți să monitorizezi mai ușor încasările de la fiecare client.

Consecințele pe care le poate suporta partenerul tău comercial atunci când întârzie cu plata facturilor pot fi următoarele:

  • suportarea unor costuri adiționale de întârziere (de exemplu, poți seta un anumit procent din valoarea totală a facturii);
  • sistarea serviciilor până la efectuarea plății;
  • întreruperea contractului de colaborare.

Pentru a evita aceste lucruri este important să promovezi o comunicare deschisă, încă de la începutul relației de afaceri. Iată cum poți face asta:

  • În special în situații economice incerte, fii disponibil pentru ședințe periodice în care să vă comunicați reciproc situația în care vă aflați.
  • Arată înțelegere în situațiile în care partenerul tău întâmpină probleme și, dacă este posibil fără a-ți afecta businessul, oferă-i posibilitatea de a amâna plățile pe termen scurt.
  • Explică-i partenerului tău ce situații nefavorabile cauzează întârzierea plăților și încercați să identificați împreună soluții pe termen scurt până la plata facturilor.

Totodată, încă de la începutul relației de afaceri poți să incluzi clauze în contractul de colaborare, care să stipuleze penalizări în caz de întârziere a plății. De exemplu, dacă administrezi o firmă de construcții și închei un contract de prestări servicii, poți să incluzi o clauză care obligă clientul să suporte o penalizare de 1% din valoarea facturii care nu este plătită la timp.

2. Asigură-te că ai mereu o sursă de finanțare pe care te poți baza

Indiferent de dimensiunea unei afaceri, pot apărea oricând probleme de lichiditate cauzate de neîncasarea la timp a facturilor. O metodă care ajută afacerea ta să supraviețuiască, cel puțin pe termen scurt, este constituirea unui fond de rezervă. În lunile în care obții încasări mai mari decât media încasărilor pe ultimul an, poți să aloci un anumit procent pentru fondul de rezervă. Astfel, în situațiile în care nu încasezi o factură pe care te bazai pentru plata chiriei spațiului, de exemplu, poți acoperi costurile din fondul de rezervă

Însă, uneori, fondul de rezervă fie nu este suficient, fie nu există. De aceea, este important să ai la îndemână o sursă de finanțare sigură pe care să te poți baza pentru afacerea ta. Poți apela la un credit capital de lucru în rate egale, cu dobândă fixă, indiferent de valoarea ROBOR, astfel că nu vei fi nevoit să îți faci griji cu privire la creșterea ratei în viitor. Totodată, ai posibilitatea de a aplica 100% online cu ajutorul unui extras de cont pe ultimele 30 de zile.

3. Sistează livrarea produselor sau prestarea serviciilor

Atunci când discuțiile cu clientul nu par să ajungă la un numitor comun, o soluție radicală este să sistezi livrarea produselor sau prestarea de servicii. Luând ca exemplu firma de construcții menționată anterior, dacă un client nu plătește la timp facturile, poți să oprești procesul de construcție până în momentul în care clientul își achită obligațiile. Altfel, dacă muncitorii continuă să lucreze și tu nu încasezi contravaloarea serviciilor, riști să pierzi și mai mulți bani, deoarece vei plăti salariile, chiar dacă nu încasezi banii de la client.

4. Renunță definitiv la colaborare

Investiția de timp și resurse pentru un partener care nu oferă siguranță în ceea ce privește plățile poate fi o abordare păgubitoare pentru o mică afacere. De aceea, în unele situații, renunțarea la colaborare și investirea timpului în descoperirea unor parteneri serioși poate fi cea mai bună abordare. Nu uita să citești cu atenție contractul pentru a nu încălca vreo clauză care să te oblige mai apoi să plătești pagube partenerului. Când închei un contract, ia în calcul eventuale întârzieri și include clauze care să te protejeze.

Administrarea unei afaceri vine cu o serie de obstacole, însă un manager de succes găsește mereu cele mai potrivite soluții. Astfel, în situațiile în care partenerul de afaceri nu își respectă obligațiile și tu ai nevoie de capital de lucru, poți să apelezi la fondul de rezervă sau la o sursă de finanțare sigură.

Sursa foto: Freepik.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri