Toate companiile considera ca se pricep la Facebook, dar, in realitate, doar foarte putine folosesc reteaua sociala la capacitate maxima. Blogurile nu pierd din cauza retelei americane ci, din contra, asistam la nasterea unei „noi specii” - vedetele online. Acestea sunt doar cateva idei enuntate de Cristian Manafu, intr-un interviu exclusiv pentru wall-street.ro.

Cristian Manafu este implicat in multe campanii pe online, fiind unul dintre cei mai activi blogeri si analisti social media din Romania. El este co-fondator al companiei de organizare de evenimente Evensys.

Interviul pe scurt:

- Piata de evenimente a scazut dramatic, dar se simte un reviriment usor; Romania mai are de lucru, mai ales la nivel de infrastructura, pana sa devina un centru de organizare de evenimente regional
- Nu este suficient sa ai cont si sa stii sa dai „Like-uri” pe Facebook pentru a considera ca stapanesti reteaua sociala. 99% dintre companii nu folosesc la potential maxim reteaua sociala americana
- Twitter nu a crescut conform asteptarilor din 2009; companiile „nu se inghesuie” sa dezvolte campanii pe aceasta retea
- Bloggerii mari, din ce in ce mai cautati de companii – vor aparea primele celebritati ale online-ului romanesc, ajutate de branduri cunoscute
- Job-urile pe social media vor creste ca numar in urmatorii doi ani. Se cauta „oameni tehnici si cu abilitati ridicate de comunicare”.



Wall-Street.ro: Pari destul de ocupat. Cu ce te ocupi, ce conferinte sunt in pregatire din partea Evensys?
Cristian Manafu: Am inceput deja sa punem la punct anumite lucruri pentru WebStock si NetCamp, din toamna. Piata de evenimente a scazut anul acesta cu cel putin 60%, nu pot face estimari despre ce o sa fie pana la toamna. Depinde de campaniile pentru alegeri, de factori economici, vedem.

W-S.ro: Din ce simt din piata numarul de evenimente parca a crescut, nu a scazut.
CM: Acelea sunt evenimente organizate „de entuziasti”, cu fonduri foarte putine sau chiar fara fonduri. Multe dintre ele sunt realizate pe baza de fonduri europene, cu target pe anumite segmente clare. Bravo lor! In zona de organizare nu au mai fost insa nume mari, „guru” din industrii, sau cel putin nu mi-a atras mie atentia cineva in mod special in ultimii doi ani.

W-S.ro: Deci mai avem de asteptat pana la un, sa spunem, Seth Godin?
CM: El nici nu cred ca prea vine in Europa la conferinte si ar costa oricum undeva intre 75.000-100.000 euro sa il aduci. Din pacate, Romania nu este un centru al conferintelor la nivel regional, lipsesc prea multe lucruri. (vezi primul video – n.r.). Este greu in primul rand din cauza infrastructurii, ne trebuie si un alt centru in afara de Romexpo, cazarea nu este de asemenea la standardele care ar trebui. Nu prea cred ca in viitorul apropiat vom putea vorbi de Romania ca un „hub” al conferintelor din regiune.

W-S.ro: Ramanem in sfera conferintelor. Ce nise crezi ca au ramas inca neatinse, pe segmentele de tehnologie/new media?
CM: Nu exista ceva mare, important, pe segmentul tehnologic. A fost CERF-ul, nu mai este. Daca se va incerca ceva important, este nevoie de sprijinul pietei, al jucatorilor.



W-S.ro:
In acest context, cum s-a dezvoltat Evensys? Ce afaceri ati avut?
CM: Evensys a generat venituri aproape similare cu ultimii doi ani. Avem si profit, dar foarte mic. (compania a generat in 2009 venituri de circa 1,3 mil. lei, conform Ministerului de Finante, si profit de 24.000 lei – n.r.). Este bine ca am supravietuit insa, ca inca jucam pe aceasta piata si organizam evenimente importante.

W-S.ro: Ce feed-back primesti dupa fiecare eveniment in prezent fata de acum doi ani?
CM: Piata incepe usor-usor sa isi revina, dar mai avem de recuperat si de facut educatie. Ducem lipsa de speakeri locali, nu e de ajuns sa aducem internationali, sa vorbim de OZN-uri. Dupa o conferinta, audienta trebuie sa afle ceva practic, ceva ce merge implementat in Romania, trebuie venit cu solutii concrete. Pana la urma este o arta sa fii vorbitor si pretentiile publicului cresc. Exista insa cursuri de „public speaking” si unii dintre invitatii mei le si urmeaza sau le-au urmat.

„Se pare ca toata lumea stie Facebook, e suficient sa ai cont!”

W-S.ro: Apropo de cursuri. De ce nu exista inca in Romania o „scoala de Facebook”?
CM: (ironic) Cum de ce? Toata lumea stie Facebook, e suficient sa ai cont! In realitate, 99% nu stiu sa il foloseasca la potential maxim. Acum serios vorbind, nu cred ca ar avea succes in Romania o scoala unde sa te invete sa folosesti reteaua sociala, este prea mica piata. In SUA exista, dar acolo este cu totul altceva, exista scoli pentru aproape orice, noi nu avem destui absolventi de Bacalaureat, pana la a vorbi de scoala de Facebook. In Romania nu a existat nicio scoala care sa te invete sa folosesti e-mail-ul sau sa-ti faci un blog.

W-S.ro: Ipotetic vorbind, ce ar trebui sa predea scoala de Facebook?
CM: Ar trebui sa inceapa cu cateva cursuri de comunicare si marketing si sa se termine cu notiuni tehnice, dincolo de a sti sa dai „like” cand trebuie si cui trebuie sau sa folosesti ultimele „jucarii” lansate.

W-S.ro: Ce companii consideri ca folosesc corect Facebook?
CM: Sunt destul de multe, dar acest „corect” este prea subiectiv. Depinde de ce isi propune fiecare. In general poti spune ca au folosit bine aceasta retea sociala cei care au generat asa-zisul „engagement”, campanii si companii care au primit feedback. Acestea sunt castigatoare.

W-S.ro: De evolutia Twitter ce parere ai? Observi cresteri, mai ales din partea companiilor?
CM: Din pacate, adoptia nu a crescut. A fost un boom in 2009, cand Twitter era mai folosit ca Facebook, dar apoi a stagnat. Din cauza aceasta nici companiile nu prea sunt interesate sa il foloseasca. Cu cele 50-60.000 de conturi romanesti dintre care doar cateva mii sunt active, nu prea prezinta atractivitate. Cu toate acestea, ramane un instrument util pentru cei din comunicare, marketing, advertising si din media, dar si pentru oameni cu influenta. Ei pot genera stiri, sa ajute sau, din contra, sa darame companii. Per total insa, nu vad crestere importanta pe Twitter din Romania in urmatoarea perioada.

W-S.ro: Au de pierdut blogurile in fata cresterii Facebook?
CM: Nu. Daca ma uit in ultimele 2-3 luni au fost o multime de campanii pe bloguri – si nu vorbesc de bannere sau link-uri, ci campanii care implica chiar pe blogeri, nu atat platforma lor. Vorbesc de campanii ale Ford, LG, Siemens, BCR sau Petrom, care au implicat blogerii fizic chiar. Asistam la nasterea unor vedete online, vom ajunge sa vorbim de „celebritati online”. Normal, ei vor ramane cunoscuti in acest mediu, nu vor avea vizibilitatea celor din media traditionala.

W-S.ro: Ai remarcat bloguri noi, de succes, in blogosfera romaneasca, sau tot „cei vechi”?
CM: Nu zic ca nu sunt, dar mi-este greu sa numesc. Sunt in general pe nise, specializate. Sunt vreo doua pe economic, s-au remarcat si cativa pe tehnologie. In general insa eu ii citesc pe cei vechi, este si o modalitate de a tine legatura cu ei. De fapt lecturarea de bloguri este pentru mine si nu numai o modalitate de socializare, de discutie, nu doar „a citi”.

Va creste cererea de job-uri pe social media – ce vor angajatorii?

W-S.ro: Ce parere ai de job-urile pe social media? Creste cererea?
CM: Este un subiect interesant. Este foarte posibil sa organizam un workshop pe tema aceasta, in toamna, la care sa participe cei ce vor sa invete, de la A la Z, ce este acela digital PR. In urmatorii doi ani o sa fie cerere din ce in ce mai mare pentru social media manageri sau activisti sau cum o sa se numeasca. Am citit si eu multe CV-uri trimise pentru astfel de posturi din diferite companii si m-a surprins ca, pentru a ocupa un astfel de post, ai nevoie de abilitati tehnice deseori destul de ridicate. Nu este de ajuns sa fii un bun comunicator, trebuie sa fii si bun in IT, programare chiar. Daca te uiti la blogerii mari de la noi, o sa vezi ca multi sunt buni si pe acest segment.



W-S.ro:
Ce ai remarcat in mod special anul acesta, in mediul online si in special pe segmentul de social media?
CM: Cresterea Facebook, cum a devenit cea mai folosita retea sociala din tara. Cel mai probabil va atinge, in Romania, 4 milioane de useri pana la final de an. De asemenea si felul in care a crescut platforma TPU.ro.

W-S.ro: Si restul retelelor? Ce se va intampla, de exemplu, cu Hi5.com in Romania?
CM: Cred ca vor trebui sa se reinventeze, intrucat acum concureaza direct cu Facebook, spre deosebire de TPU.ro care isi propune sa raspunda la intrebari.

„Nu mai cred in ziua de munca clasica”

W-S.ro: Cat de mult stai la birou, zilnic?
CM: E cam greu cu biroul, dar eu nu mai cred in ziua de munca clasica. Programul meu e facut in functie de prioritati, de deadline-uri. Uneori pot lucra mai putin, uneori de la 6 dimineata la 12 seara.

W-S.ro: Fiind „mobil”, presupun ca folosesti telefon, tableta PC, laptop. Ce „ai in buzunar” acum?
CM: Folosesc laptopul si apoi telefonul. Tableta mai putin, am nevoie de laptop pentru a deschide mai usor mai multe programe, a avea acces mai rapid si mai usor in anumite aplicatii. Intr-un timp foloseam tableta ca si „notepad” dar dupa aceea am realizat ca arat cam „fitos” si am trecut pe pix si foaie, din nou.

W-S.ro: Si cum iti explici faptul ca in SUA deja companiile dau angajatilor tablete, sa le foloseasca pentru munca?
CM: Da, asa este, le ofera insa ca un fel de „bonus” si, daca tot o fac, instaleaza si o aplicatie buna, pentru munca.

W-S.ro: In timpul liber ce citesti?
CM: Aproape exclusiv carti din industria in care activez, adica online, precum si bloguri, cateva romanesti, mai multe internationale.

Este randul tau. Ce parere ai de evolutia Facebook si de implicarea companiilor pe aceasta retea sociala? Dar de piata de evenimente tehnologice? Comenteaza mai jos.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri