11 Iulie 2011

Novac, Metropotam: Online-ul este inca in criza, nici vorba de revenire



Piata de online din Romania se afla inca in plina criza economica si aceasta nu se va termina prea curand, dovezi fiind banii putini dar si lipsa de proiecte majore din ultimii doi ani. Vezi ce parere are Dragos Novac, seful Metropotam, despre jucatorii si proiectele din Internetul romanesc, ce planuri are cu Metropotam si daca are in plan un exit din companie.

Dragos Novac este unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul romanesc, managing director la Metropotam.ro si co-fondator la Krogos Software, inca din 2003. El are experienta in mai multe domenii, fiind masterand in economie.

Wall-Street.ro: Pe ce proiecte ai ales sa te axezi in perioada de criza, dintre Metropotam, Urbee, Coolio si altele pe care le ai in portofoliu?
Dragos Novac: De doi ani ne axam exclusiv pe Metropotam si Urbee. Am realizat ca nu merita sa ne raspandim eforturile financiare si pe celelalte proiecte asa ca pe acelea le-am pus la conservare.

W-S.ro:
Cum merge partea de mobil, cati utilizatori atrageti?
DN: Nu conteaza cati utilizatori sunt, conteaza cati bani vin. Si sunt la fel de putini ca atunci cand noi ne-am apucat sa facem pionierat - am fost primii din Romania care au scos o astfel de aplicatie pentru mobil, pentru consumatori. Daca Internetul merge atat de prost, de ce ar merge mobilul mai bine? Mobilul este cum era Internetul in anul 2000. Tu ai auzit de vreo campanie pe terminale mobile?

W-S.ro: Sunt cateva.
DN: Nu sunt campanii notabile, sunt componente ale campaniilor mari, de pe alte medii. Sunt mici cifrele si pana nu creste Internetul la o suma semnificativa nu ma astept sa creasca, desi folosirea la nivel de consumator evolueaza. Agentiile de media nu sunt interesate sa faca astfel de campanii pentru ca nu este eficient si pe ele asta le intereseaza, intr-un final.

W-S.ro: Ce pondere din informatiile pe care “le disecati” pe Metropotam le aflati voi, direct, si cam cate ponturi vin de la cititori?
DN: Job-ul nostru este sa stim noi tot ce misca. Daca angajatii mei nu afla, e o problema, inseamna ca nu au ce cauta in business-ul acesta. Dar primim si destule ponturi de la cititori, pe care le apreciem si le folosim deseori. Metropotam e un brand iubit si foarte multi il sustin. 90% din vizitatori au varste intre 18-35 de ani, este un produs de nisa.

W-S.ro: Unde vezi Metropotam peste doi ani? Te gandesti la un exit sau o sa vrei sa cresti proiectul in continuare?
DN: Anul trecut ma gandeam la un exit, anul acesta ma intereseaza sa construiesc un business in continuare. In urmatorii trei ani nu cred ca o sa fie exit-uri interesante, si nu vorbesc de cele marunte ci de bani adevarati, nu “doi euro pe trei orgolii”. Ma astept ca in urmatorii trei ani sa se creeze o piata interesanta, pentru ca in prezent nu prea este. Pentru fonduri internationale care stau pe un miliard, un miliard jumatate, o piata care se apropie de 20 milioane de euro e neinteresanta.

W-S.ro:
Daca ti s-ar oferi acum 1 mil. de euro, ai vinde?
DN: Astea sunt cifre mici. Nu as vinde, nu ne gandim la exit, nu e deloc un moment bun.

W-S.ro: Care sunt concurentii tai directi, mari, in prezent?
DN: Port.ro si Cinemagia.ro. Sunt foarte sus ca nivel de trafic si ofera cam aceleasi servicii. Cinemagia mi se pare unul dintre cele mai bune site-uri din Romania, fac o treaba foarte buna oamenii aceia.

W-S.ro: Cati oameni sunt acum la Metropotam si cum a fluctuat si va fluctua numarul acestora?
DN: Acum suntem cam 10 oameni, colaboratori si full time. Anul trecut am concediat cativa, vreo 5-6, si in prezent nu avem in plan sa mai angajam.

Publisherii produc continut slab, dar bun pentru motoarele de cautare

W-S.ro: Ce ai remarcat pe piata de online, de publishing, in ultimii ani?
DN: E o chestiune de sistem. Multi se axeaza pe producerea de continut slab, doar pentru motoarele de cautare, si foarte putini creeaza valoare pentru utilizatori. Si asta este in concordanta cu mersul pietei.

W-S.ro: Si voi nu faceti acelasi lucru?
DN: Noi nu scriem pentru motoarele de cautare. Noi scriem in principiu pentru utilizatorii nostri. Este chiar un punct slab al nostru. De ceva timp a inceput sa ne preocupe factorul asta, am observat ca multe agregatoare ne copiaza si sunt peste noi in motoarele de cautare, asa ca am inceput si noi sa ne punem problema. Scopul nostru ramane insa sa avem o comunitate umana, nu niste “boti” de la Google.

W-S.ro: Ce proiecte ti-au atras atentia in ultimul timp pe online, in Romania?
DN: Nu s-au lansat proiecte interesante, mari, in ultimii doi ani. Daca nu sunt bani in piata, de ce ar aparea? Este un cerc vicios, economia proasta, industria e de doi lei, de unde sa faci bani? Si piata o spune – daca in ultimii doi ani nu e niciun proiect nou lansat, de amploare, de ce ar fi interesanta piata aceasta pentru fondurile de investitii?

W-S.ro: Dar oamenii din online cum ti se par, fata de acum ceva ani?
DN: Pai sunt cam aceleasi nume. Au mai invatat online in ultimul timp. Daca tot se confrunta cu aceleasi probleme de acelasi timp, s-au mai obisnuit cu mediul acesta. Din pacate in mediul online, nu sunt bani. Toata lumea isi doreste sa creasca piata, este insa “wishfull thinking” (gandire pozitiva/dorinte – n.r.).

Creste gradul de educatie al internautilor romani

W-S.ro: Sa vorbim si de lucruri pozitive. Spune-mi care sunt, in opinia ta, doua lucruri bune pe care le-ai remarcat in online-ul romanesc in ultimii doi ani.
DN: (dupa cateva secunde de gandire) Utilizatorii cunosc mult mai bine Internetul, filtreaza mai bine informatiile si deosebesc mai rapid un continut de valoare de unul slab, apreciaza branduri. Au un grad de educatie mult mai buna pentru ca, la fel ca antreprenorii din online, si ei au ceva ani in spate, de experimentat si de browsing. Acest lucru ar putea impinge dezvoltarea pietei si implicit sa aduca bani pe acest segment.

W-S.ro: Ce segment merge bine pe online-ul romanesc, in prezent, din punctul tau de vedere?
DN: Cupoanele. Am pierdut numarul site-urilor pe la 30-40. Publishing-ul merge, atata timp cat tii costul CPM-ului foarte jos. De aia nu se mai creeaza valoare, toata lumea face push pe afisari – oameni platiti putin care sa scrie cat mai multe articole si cat mai vizualizate. In business-ul asta castiga cine are CPM-ul cel mai ieftin. Este o piata de supravietuire astazi, cunosc foarte multe site-uri cu probleme. De fapt, daca ma gandesc mai bine, nu stiu de un site care sa o duca foarte bine.

W-S.ro: Ce proiecte internationale urmaresti?
DN: In ultima vreme nu prea mai urmaresc ce-i drept, sunt prea ocupat cu ce fac pe aici. Mai citesc blog-uri, am vreo 600 de feed-uri. Nu prea citesc din Romania, mi se pare mai interesant sa accesez stiri din afara.

W-S.ro: Cum arata o zi din viata ta, din timpul celor cinci zile lucratoare?
DN: Muncesc de cand ma trezesc, pana cand ma culc. Din 2003 nu am mai avut o zi de munca “clasica”. Ma intalnesc cu multi oameni, calatoresc mult si in afara, la conferinta, cu parteneri. Sunt bune conferintele, pentru networking mai ales. Folosesc des smartphone-ul si laptop-ul, am si tableta dar mi se pare mai mult o jucarie.

Este randul tau. Crezi ca piata de online iese din criza sau este inca influentata negativ de fluctuatiile economice? De ce (nu)? Comenteaza mai jos.



Citeste si