Presa din Romania si-a pierdut credibilitatea, lupta dintre jurnalisti si dintre patronii de trusturi rasfrangandu-se negativ asupra cititorilor, a populatiei. Politicul scindeaza si prioritar pentru mass-media ar fi sa incerce sa recastige increderea. Despre aceasta si publicitate, piata de online si “sanatatea” printului, citeste in interviul wall-street.ro cu Petrisor Obae.

Obae este unul dintre cei mai cunoscuti jurnalisti media din Romania. Dupa mai multi ani in presa, in ultimii trei ani si jumatate Petrisor Obae s-a ocupat exclusiv de proiectul propriu, PaginaDeMedia.ro.

W-S.ro: Am vazut ca ati realansat site-ul. Cam cat ai investit si ce aduce nou?
PO: Relansarea site-ului a implicat cateva luni de munca. Facand o cuantificare a efortului celor de la Infinit Solutions, valoarea muncii lor s-ar duce spre 10.000 de euro. In primul rand vorbim de un nou design al site-ului, schimbat radical. Foarte important, la acest design ramane insa acelasi tip de citire si navigare. Este pusa mai bine in valoare partea de TV si continut video, chiar in homepage.

W-S.ro: Deci o sa mizezi mai mult pe materiale filmate?
PO: Nu neaparat, dar am vrut sa scot in evidenta si segmentul acesta. Continutul ramane acelasi, conceptul nu se schimba. Va ramane acelasi site de comunicare, media, tot ce inseamna zona de TV, radio, presa, PR, publicitate, reclame. Am adaugat de asemenea noi rubrici – Presa de Azi (cum arata prima pagina a ziarelor tiparite central), facuta in colaborare cu MediaImage, Pagina Ta de Media, o rubrica interactiva unde invitam cititorii sa impartaseasca ce vad ei in media. De asemenea, am implementat si rubrica IT&Gadget, o zona care noua ne lipsea din site, zona de multimedia. Aici l-am luat ca si colaborator pe George Hari Popescu si vom incerca sa facem o legatura intre gadget-uri si cum pot fi folosite acestea in media, deci pentru publicul nostru.

Din punct de vedere a volumului de stiri, targetul este sa avem nu mai putin de zece stiri pe zi si sa mergem foarte mult, cum am facut-o si pana acum, pe informatie proprie si exclusiva.

W-S.ro: Cati sunteti acum, per total?
PO: Suntem patru angajati permanenti si un colaborator – George Popescu. Director executiv a intrat Melania Ulici. Ea vine cu o experienta de vreo 13 ani in marketing, din care 10 ani ca director de marketing la Edipresse. Ca actionariat, firma este detinuta 100% de mine.

W-S.ro: Versiune de mobil si tableta?
PO: Am lansat o versiune de mobil complet noua, pentru mai multe sisteme de operare. Pentru tableta lasam deocamdata site-ul, se vede foarte bine asa. Deocamdata nu vrem o aplicatie speciala, este suficient. Este insa o directie de dezvoltare viabila si o aplicatie speciala. Aplicatiile mobile pot avea o functie utilitara dar si comerciala – daca ceri cat de putin pentru acea aplicatie, daca esti un trust mare, din putin cate putin, se aduna. Oricum, zona de multimedia iti permite sa te joci foarte mult, sa incerci foarte multe.

0,5 milioane afisari, 20.000 euro in 2011

W-S.ro: Cam ce trafic atrage, lunar, PaginaDeMedia? Ce venituri ai generat anul trecut si cat estimezi pentru anul acesta?
PO: Lunar, conform SATI, ne invartim in jurul a 500.000 de afisari si circa 70.000 de unici. Relansarea va duce la cresterea numarul de afisari, dar nu vreau sa ma hazardez sa zic cu cat. Anul trecut am generat circa 20.000 de euro, estimez pe anul acesta o crestere cu 20%.Acestea sunt cifrele. Eu sunt adeptul transparentei.

W-S.ro: Optimista cresterea, avand in vedere ca piata nu este tocmai “sanatoasa”, din ce se vede.
PO: Depinde cum privim lucrurile. PaginaDeMedia.ro este un produs in crestere, drept pentru care, comparativ cu primele luni ale anului trecut, cresterea este vizibila. Ma inscriu in procentul estimat. Piata de online este o piata foarte interesanta. S-au incercat si monitorizari de publicitate insa, in prezent, nu exista nicio monitorizare care sa fie nu perfecta, ci apropiata de realitate. Piata de online are doua componente mari – partea financiara si partea de continut. Este o disproportie intre oferta de content si publicitate. Exista mult prea multe site-uri, la mult prea putini bani. Plus ca exista o lupta a preturilor foarte foarte acerba!

W-S.ro: Ca de exemplu?
PO: S-a ajuns in online, daca vorbim de rebate-uri, la procente la care nu ne gandeam acum ceva ani. 30-40% rebate, bani care se intorc la agentie. Suma este extrem de mare si defavorizeaza publisherul. Cred ca posibila crestere, si in cazul PaginaDeMedia, va veni dinspre clientii directi. Clienti care nu lucreaza cu agentii de publicitate, cei ce nu fac parte din randul multinationalelor sau corporatiilor, dar sunt clienti care isi vad foarte bine interesul. Vin direct catre publisher, stiu exact care sunt avantajele de a aparea undeva anume si asta este mult mai sanatos, pentru ambele parti. Deocamdata, in cazul meu, unica sursa de venituri este publicitatea. Inca nu iau in calcul introducerea de continut platit.

W-S.ro: Crezi ca romanii sunt dispusi sa plateasca pentru continut?
PO: Depinde de marimea publisher-ului si de piata. Noi suntem obisnuiti sa primim informatie gratuit. Este foarte greu sa dezobisnuiesti oamenii sa dea bani, chiar daca este o suma derizorie. Apoi, ca sa introduci continutul pe plata, ar trebui sa ai un bazin extrem de mare de cititori, astfel incat, indiferent de scaderea pe care o ai, sa ramai cu venituri ce sa iti asigure finantarea proiectului.

Am primit oferte de achizitie


W-S.ro: Ai primit oferte de achizitie?
PO: Da, au fost cateva – unele mai serioase, altele doar o vorba. Totodata am primit oferte de asociere cu publisherii. Le-am refuzat pe toate intrucat cred ca nu este momentul acum pentru a face o astfel de mutare. Site-ul are 3 ani si jumatate si acest timp a coincis cu criza. Intr-o perioada de criza, e greu spre imposibil sa aplici criterii predictibile. E greu sa prevezi astazi ce se va intampla peste un an, din punct de vedere al business-ului, si din cauza asta este foarte greu de evaluat.

W-S.ro: Dar daca ar fi sa vinzi PaginaDeMedia, cat ai cere?
PO: Nu mi-am pus problema sa gandesc un pret. Nu-mi pun problema acum.

W-S.ro: Moderati in continuare comentariile sau mai lasi si “la liber”?
PO: Clar moderam. Si cred ca toate publicatiile ar trebui sa faca asta. Cele care nu fac asta o sa aiba de suferit in ceea ce priveste imaginea in piata. Nu este o “cenzura” a comentariilor ci de aplicarea unor reguli de bun simt ca in comunicarea normala – sa nu jignesti, sa nu injuri, sa nu calomniezi.

W-S.ro: Cum privesti comentariile exclusiv pe Facebook? (Wall-Street.ro este una dintre primele publicatii majore de pe piata care a implementat aceasta modalitate de a comenta – n.r.)
PO: Voi incerca si eu in urmatoarea perioada, ca experiment cel putin, varianta comentariilor pe Facebook. Mi se pare o idee interesanta, si nu pentru a controla comentariile ci pentru a-i obliga pe cei care comenteaza sa-si asume responsabilitatea. In momentul in care acolo apare numele tau, tinzi sa te comporti “ca un om normal”.

Nu as mai putea sa ma reintegrez intr-un trust media. Mi-ar lipsi libertatea


W-S.ro: Te-ai reangaja la un trust media in prezent?
PO: Nu, dupa trei ani si ceva de antreprenoriat si jurnalism independent mi-ar fi foarte foarte greu sa ma readaptez intr-o formula in care eu as fi parte a unui sistem. Si partea de antreprenoriat si de jurnalism independent iti ofera satisfactii pe care nu le poti avea, ca angajat, in contextul actual. Acum, presa trece, cred ca stii foarte bine, printr-o perioada de criza nu numai economica ci si de imagine. Jurnalismul de (new) media, cel pe care il facem noi, este o specie aparte. Sunt foarte multe interese in joc. E foarte greu, ca parte a unui trust, sa faci jurnalism de media independent. Este aproape imposibil, deoarece intotdeauna te lovesti de interesele trustului.

W-S.ro: Adica?
PO: Cum poti scrie, de exemplu, ca un trust concurent a facut ceva remarcabil? Nu poti! Eu insa pot spune, si ca Intact, si ca Ringier, si ca Pro si ca Adevarul au facut ceva bine. La fel cum pot spune si ca au facut ceva gresit, care merita “amendat”. Din pacate, mai ales in conditii de criza, mai ales acum cand presa este macinata de orgolii, este aproape imposibil sa iti pastrezi verticalitatea.

W-S.ro: De unde au pornit, oare, aceste orgolii?
PO: Mi-as dori sa gasesc o explicatie, sa stiu de ce presa a derapat in halul asta. S-a ajuns la batalii de orgolii cum nu s-au intamplat niciodata. Ce-i mai grav este ca multi o iau personal.

W-S.ro: Dar cititorii “de rand”, pe care nu ii intereseaza orgoliile sefilor, simt aceste lucruri? Poate ca nu…
PO: Din afara se vede foarte rau. Ne-am pierdut publicul. Ei vad, simt, doi ziaristi care se cearta. Imaginea formata este profund negativa. Treaba publicului ar trebui sa fie sa asiste la o buna informare, corecta, verticala, obiectiva, nu la un razboi, politic sau nu, intre trusturi, sau pur si simplu la animozitati personale intre doi sau mai multi jurnalisti. Stii cum este…daca ti-ai pierdut credibilitatea iti pierzi publicul, daca iti pierzi publicul, nu te mai ridica nimeni. Pot ei sa te atace competitorii, partide politice, daca ai insa publicul general de partea ta, esti “pe pozitii”. Din pacate, in prezent, presa din Romania isi pierde publicul.

W-S.ro: Ce parere ai de evolutia Intact?
PO: Toate trusturile pun accent pe online, asta este sigur, atat intact cat si Pro - acestia din urma pun accent si pe platforme precum Voyo. Pe televiziune s-a constatat ca publicul este in varsta, asa ca trusturile vor sa targeteze cat mai bine pe tineri, cei ce stau pe Internet. Intact este oricum un caz separat, mai ales acum, in prisma conflictului cu RCS&RDS.

W-S.ro: De unde a pornit oare acest conflict?
PO: Povestea dintre Intact si RCS&RDS este veche, tine de vreo patru ani. Adevarul il stiu ei. Tot ce este clar si palpabil este ca s-au tot batut timp de ani intregi. Este absolut treaba lor, sunt liberi sa se bata! Problema este ca in acest conflict a fost implicat publicul. Acum, de exemplu, sunt campanii ale Intact prin care publicul este indemnat sa renunte la RCS! Acestea nu au relevanta pentru public pentru ca, la urma urmei, este un diferent comercial intre Intact si operatorul de cablu. Intact a cerut o suma pentru unele posturi, sapte milioane de euro, RCS nu a dat. Simplu!

W-S.ro: Si eu, ca simplu consumator, pot sa-i dau in judecata?
PO: Din cate stiu, nu exista in contract ca ai semnat special pentru Antena 1 sau Antena 3 sau astfel de canale. Ai semnat pentru un numar de posturi. Cat despre abonatii UPC, din ce se vede, si ei vor ramane fara posturile respective ale Intact. Si acolo este o situatie similara. Antena a cerut de opt ori mai multi bani, Focus Sat a spus “noi nu avem”, Antena a replicat “daca nu aveti, scoateti-ne de acolo”, si asta e. Antena vrea sa obtina venituri din asta, este o chestiune comerciala, vor sa impuna un model de business cu care operatorii nu sunt de acord. Dar nu este treaba mea, ca public.

Presa din Romania, probleme majore de incredere


W-S.ro: Ce ti-ar placea sa se intample cu si la presa autohtona?
PO: Mi-ar placea sa se faca, intr-adevar, presa! Eu unul nu m-as concentra pe problemele tehnice ci, in primul rand, pe problema de fond “a breslei” pe care toata lumea o spune la TV, in presa, dar nu prea se face nimic. Presa are o problema de credibilitate. Principala tinta a presei acum ar fi recastigarea publicului.

W-S.ro: Si cum consideri ca ar trebui inceput?
PO: Scriind pentru public! Este simplu, nu trebuie decat sa scrii pentru publicul tau, indiferent daca este site generalist sau de nisa. Daca tu reusesti sa identifici nevoile lui si sa scrii pentru el, atunci se va vedea asta si in ceea ce faci. Este o oarecare debusolare in presa, si asta din mai multe cauze: probleme economice, probleme ale pietei de publicitate, s-a dezvoltat piata disproportionat cu veniturile, au fost probleme de politica, de orientare sau afiliere politica a unor trusturi sau de simpatii politice ale unor directori de trusturi si lista ar putea continua. Toate acestea au lovit in presa si in jurnalist. Publicatiile cedeaza presiunilor economice si sunt fortate la compromisuri. Ce putem noi rezolva? Cu banii, mai greu, ce tine de noi este orientarea catre public. Acum 15 ani daca spuneai ca esti ziarist, ti se deschideau usile, lumea isi spunea “oful”, isi spunea pasul, si stia ca tu, jurnalistul, esti vocea lui, mai departe. Acum, daca spui ca esti ziarist, se uita cu dispret si nu mai are niciun fel de respect.

W-S.ro: Ce parere ai de publicatiile print, cum au evoluat?
PO: Cred ca presa scrisa va continua sa existe. Depinde de el CUM. Sunt pe piata centrala patru ziare quality, trei tabloide, doua sportive si un ziar print financiar. La ziarele quality, doua dintre ele au o linie politica clara –una pro PDL - Evenimentul zilei, cealalta pro USL - Jurnalul national. Un altul are probleme economice, Adevarul.

W-S.ro: Si nu este in regula sa sustii, fatis, o factiune politica? Pana la urma este o forma de targetare specifica a audientei, intalnita in toate statele.
PO: Este riscant sa-ti imparti astfel politica editoriala. Intr-adevar, in toata lumea sunt ziare de stanga sau de dreapta, de-acord, dar in momentul in care sustii o linie, o faci cu argumente. La noi, ziarele care sustin o parte sau alta, o fac foarte agresiv. O fac, daca vrei, aproape propagandistic! Este o diferenta intre a sustine idei de stanga si de dreapta si de a fi pro sau contra cuiva pur si simplu, din principiu – din convingere proprie sau a patronului tau. Se pierde obiectivitatea, partea de presa argumentata, verticala.

Tabloidele in continuare se vand bine, in general, tocmai pentru ca ofera o informatie usor digerabila, merg pe o reteta verificata si dovedita si in afara. Problema este ca pe langa tabloide nu avem si altceva consistent.

W-S.ro: Exceptand recastigarea increderii cititorilor, ce ai mai schimba la media din Romania?
PO: As incerca sa fac proiectele mai ofertante pentru investitorii straini. Un investitor strain, si este dovedit, iti poate asigura un confort nu atat financiar cat al profesiei. S-a vazut in cazul Ringier. De ce? Pentru ca investitorul strain, in presa, are ca business exclusiv publishingul. La noi, patronii au si alte business-uri si este greu sa nu cada prada tentatiei de a influenta jurnalistul, sa nu ii dicteze, mai mult sau mai putin, directia editoriala. Investitorul strain

De asemenea, as incuraja jurnalistii sa nu-si mai paraseasca meseria. Multi jurnalisti de valoare au plecat in ultimul timp, de la inceputul crizei incoace, in special in zone de comunicare. Totodata nu exista in Romania o institutie puternica care sa reprezinte jurnalistii, sa le sustina interesele, sa realizeze o coagulare a breslei.

Consideri ca presa din Romania este pe un trend ascendent sau descendent? Ce parere ai de ziarele quality, tabloide si cele financiare, din tara? wall-street.ro te incurajeaza sa iti spui opiniile.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri