Daca anul trecut doar 31% dintre romani au cumparat cu ocazia Black Friday, in acest an procentul acestora a depasit 50%. Cele mai cumparate produse au fost electrocasnicele (24%), calculatoarele & accesoriile PC (18%) si electronicele (13%).
Pentru Emag au optat 38% dintre cei care au facut cumparaturi cu ocazia Black Friday, locurile 2 si 3 fiind ocupate de Altex si Flanco, insa la mare distanta de primul clasat, cu 12% si, respectiv, 11%.
Numarul mediu de produse cumparate cu ocazia Black Friday a fost de 2.3, la fel ca si in anul anterior (cand s-a inregistrat un numar mediu de produse cumparate de 2,4), insa suma medie cheltuita in acest an a fost de 935 lei, in crestere semnificativa comparativ cu anul 2012, cand aceasta se situa la un nivel de 690 lei. Un procent de 27% dintre cei care au facut cumparaturi anul acesta cu ocazia reducerilor, au optat pentru produse cu preturi cuprinse intre 100-300 lei, in timp ce 16% au cumparat produse al caror cost se incadreaza in categoria 300-500 lei. La randul lor, 11% dintre cumparatori au achizitionat produse cu preturi cuprinse intre 700-1000 lei, acest procent fiind similar si in cazul celor care au beneficiat de un buget mai mare, de peste 2000 lei.
Citeste si:
Cat de multumiti au fost romanii de reducerile aplicate cu ocazia Black Friday 2013?
In ceea ce priveste procentul de reducere practicat de Black Friday, 74% dintre cumparatori s-au declarat nemultumiti. Peste 27% dintre cei care au facut cumparaturi cu aceasta ocazie considera ca au beneficiat de o reducere cuprinsa intre 10% - 20%, iar 25% de un discount de 5% - 10%. Un procent de 40% dintre romanii care au ales sa faca cumparaturi cu ocazia Black Friday se asteptau insa ca reducerile aplicate sa fie mai mari, de circa 40% - 50%.
Un procent de 86% dintre cei care au facut cumparaturi in intervalul 22 – 30 noiembrie au afirmat ca si-ar fi dorit sa cumpere mai multe produse cu ocazia reducerilor, insa nu au facut-o deoarece reducerea fie nu li s-a parut atractiva (52%), fie nu au gasit in lista reducerilor produsul dorit (31%). Din categoria produselor dorite insa neachizitionate cu ocazia Black Friday, fac parte telefoanele mobile & accesoriile (39%) si computerele – laptopuri, tablete, sisteme PC (36%).
Citeste si:
Produsele scumpe achizitionate de Back Friday
Suma medie cheltuita pentru achizitionarea unui produs scump a fost de 665 lei, cu 115 lei mai mare comparativ cu anul anterior, cand aceasta a fost de 550 lei. Reducerea de care cumparatorii au beneficiat la achizitionarea produsului scump s-a situat intre 20% - 30%. Desi 42% dintre cei care au cumparat un produs scump de Black Friday au fost multumiti de reducerea de care au beneficiat, ei s-au asteptat ca valoarea reducerii sa fie de 50%.
Tinand cont de faptul ca in acest an magazinele au ales sa aplice reducerile cu ocazia Black Friday in zile diferite, se constata o orientare a cumparatorilor in ceea ce priveste data de 22 noiembrie – 48,5%. Pentru ziua de 29 noiembrie au optat doar 20% dintre romanii dornici de achizitii la pret redus. Din totalul celor care au facut cumparaturi cu ocazia Black Friday, 65% dintre acestia au optat pentru cumparaturi online, in timp ce 35% au cumparat direct din magazin. Important de semnalat este faptul ca 50% dintre respondenti au declarat ca au asteptat special perioada reducerilor pentru a face achizitiile dorite.
Dintre romanii care au facut cumparaturi de Black Friday (50%), o treime considera ca reducerile aplicate de Black Friday au fost cele mai mari din an, in timp ce 58% sunt de parere ca acest fenomen reprezinta doar o promovare agresiva in vederea cresterii vanzarilor. De asemenea, 42% sunt de parere ca reducerile au fost mici, nesemnificative, iar 51% ca reducerile au fost aplicate la produsele care nu se vand pe parcursul anului.
Citeste si:
Procesul de cumparare
Analizand intregul proces de cumparare, 3 din 5 romani s-au declarat multumiti de modalitatea in care a decurs procesul de achizitie al produsului cumparat, timpul de livrare fiind de asemenea apreciat de 70% dintre cumparatori.
Cine a cumparat de Black Friday?
Deopotriva barbati si femei, cei care au cumparat cu ocazia Black Friday sunt preponderent tinerii cu varste cuprinse intre 25 i 34 de ani (28%), casatoriti (49%), cu educatie medie (54%) i un venit personal intre 800 - 1400 de RON (29%).
Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formata din: Monica Ungureanu – Quantitative Research Manager, Oana Constantin - Project Manager si Florin Blanariu – Senior Data Analyst.
Metodologie
Universul cercetarii a fost reprezentat de persoane cu varste cuprinse intre 16 si 70 de ani, rezidente in localitatile urbane din Romania, utilizatoare frecvente de internet. Volumul esantionului a fost de 724 respondenti, care au raspuns la chestionarul Exact Cercetare si Consultanta, administrat via internet. Culegerea datelor a fost realizata in intervalul 30 noiembrie – 3 decembrie 2013.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: