23 Ianuarie 2014

Tendintele anului 2014 in consum: mancam mai sanatos, vrem mai mult lux, dar devenim frustrati



In 2014, consumatorii vor lua decizii din ce in ce mai contradictorii. Arata dorinta de a trai luxos si a se gratifica imediat, exprimand aceste lucruri prin telefoane mai performante, pasiune pentru aplicatii, o ruta mai rapida pentru achizitii si dorinte vizuale. De cealalta parte, insa, se lupta pentru un balans munca/viata personala cat mai bun, doresc autenticul si o viata placuta acasa si in comunitate, rezulta dintr-un studiu amanuntit al Euromonitor.

Distantele intre interes si achizitie se micsoreaza

Daca ai un magazin online, esti furnizor de servicii pentru online sau esti interesat(a) de marketing, participa la ecomTEAM, cel mai important eveniment regional de e-commerce si marketing digital.Afla mai multe detalii pe site-ul: www.ecomTEAM.ro.

In 2014, consumatorii cumpara din ce in ce mai repede, pe masura ce timpul dintre interesul aratat fata de un produs sau serviciu si achizitie se contracta. Brandurile, evident, abia asteapta sa profite de aceasta “graba” a consumatorilor, prezentand produsele din ce in ce mai apetisant prin intermediul retelelor precum Pinterest, punand accent pe vizual si servicii de plata comode si rapide.

Brandurile incearca sa incurajeze impulsivitatea cumparatorilor, permitand acestora sa cumpere pe loc, imediat, chiar de pe telefoanele mobile. In octombrie 2013, de exemplu, Mastercard a anuntat un parteneriat cu publisherul Conde Nast printr-o aplicatie numita ShopThis, permitand consumatorilor sa cumpere instantaneu obiecte pe care le vad intr-o revista/pliant.

Curand, aplicatia va putea fi folosita si pentru a cumpara haine purtate de actori in filme – pui pe pauza filmul, “scanezi” haina si o poti cumpara de pe telefonul mobil.

Dezvoltarea aceasta pare fireasca, intr-o societate care are acces imediat la informatie. Mai mult, razboiul companiilor de curierat se va intensifica, fiecare incercand sa ajunga la client mai repede.

Brand-urile incearca sa conecteze potentialii clienti pe retele sociale, in incercarea de a-i transforma in consumatori. Cercetarile arata ca interactiunea clientilor cu brandurile pe retele sociale influenteaza pozitiv atitudinea primilor in ceea ce priveste intentia de achizitie. Brandurile abia asteapta sa “atinga” consumatorii intr-un spatiu care imbina senzatia de prietenie cu eCommerce-ul.

Mai mult, companii deja considerate batrane, incearca sa isi schimbe identitatea pentru a se apropia de social media, Internet, mobilitate, viteza. Un exemplu este gigantul producator de cereala Kellogg’s care isi schimba brandul. Aceste modificari implica investitii in campanii social media, aplicatii mobile si parteneriate cu bloggeri. Kellogg’s incearca astfel sa rezoneze la nivel emotional.


Interesul in a manca sanatos, din ce in ce mai "la moda"

Pe fondul obezitatii crescute in anumite parti ale Pamantului si cu un numar din ce in ce mai mare de consumatori care se simt obligati sa tinda catre perfectiunea afisata in reviste si pe Internet, industria “mancarii eco” se extinde in tari dezvoltate si in tari emergente, precum Romania.

Un numar din ce in ce mai mare de consumatori investeste sume importante de bani pentru a-si regla obiceiurile de mancare. Restaurantele si serviciile de catering pun din ce in ce mai mult accent in prezentare pe faptul ca mancarea servita de ei este sanatoasa, dietetica, chiar revolutionara – vezi The Pure Package, din Londra.

Mai mult, si turismul va avea de castigat datorita acestei tendinte, aparand “turistul de mancare”, care vaneaza restaurante diverse si cu mancare diferita, sanatoasa.

Chiar si lantul de restaurante McDonald’s incearca sa tina pasul cu aceasta tendinta, incercand in anumite tari sa isi tenteze clientii sa manance vegetale in loc de cartofi prajiti, in incercarea de a concura cu alte restaurante considerate mai sanatoase, precum Chiptole.

In 2014 oamenii se vor uita cu mai mare atentie pe etichete, cautand bauturi cu cantitati mai mici de zahar si produse fara grasimi. Euromonitor International subliniaza ca vanzarea acestor produse va creste cu 7,1% in Orientul Mijlociu si Africa, 6,9% in America Latina si 4,2% in regiunea Asia Pacifica.


Case inteligente si Internetul peste si in toate

Automatizarea si tehnologia au intrat in casele noastre, in frunte cu Internetul Wireless si smartphone-urile. Tehnologia ajuta consumatorii sa economiseasca – cu ajutorul unei tablete sau telefon, consumatorii pot controla sistemele de securitate, lumina, caldura sau chiar programe de irigare si udare a gradinii.

Elemente ale automatizarii locuintelor devin din ce in ce mai evidente. Mai mult, s-au lansat aplicatii care permit parintilor sa monitorizeze activitatea copiilor mai eficient – sisteme prin care, de exemplu, pot intrerupe accesul la Internet dupa o anumita ora, printr-o simpla apasare de buton, de pe mobil.

Casele devin de asemenea mai prietenoase pentru persoanele cu dizabilitati.


Frustrare privind balansul munca/viata personala

In 2014 vor creste frustrarile privind balansul dintre munca si viata personala. Exista discutii in contradictoriu privind felul in care tehnologia uneste familiile, prin posibilitatea de a comunica in multiple feluri, de la distanta, sau, din contra, le divide. Evident, producatorii de smartphone-uri spun ca tehnologia te apropie – producatorul Samsung spune ca terminalul S4 “iti face viata mai bogata, mai placuta si mai distractiva”.

Jumatate dintre respondentii studiului Euromonitor au plasat bariere stricte intre munca si vietile personale. Cu toate acestea, bariere de acest fel sunt mai putin intalnite in state precum China, Marea Britanie si SUA.


Putin lux pentru mine, te rog

Vanzarile obiectelor de lux continua sa creasca. Si nu vorbim aici exclusiv de cei cu bani, care oricum “se scaldau” si inainte in lux, ci de consumatori cu venituri medii care insa doresc sa fie “la moda” – sa aiba telefoane scumpe, tablete.

Un sondaj realizat in Japonia in august 2013 a scos in evidenta faptul ca peste 50% dintre femeile cu varste intre 18-34 de ani si-au exprimat preferinta fata de brand-uri de lux.

Urmarirea luxului are insa tais dublu, putand deveni rapid o povara. Conform unui studiu realizat in mai 2013 in Coreea de Sud, printre tinerii de peste 20 de ani care si-au achizitionat recent cel putin un bun de lux, aproape 30% dintre ei au intampinat dificultati in a plati la timp creditele, 25% spunand chiar ca ar prefera, pe viitor, sa cumpere bunuri contrafacute sau second-hand pentru a economisi.


Review-urile online castiga din ce in ce mai mult teren

In 2014 va creste interactiunea pe marginea review-urilor, in special cele generate de consumatori. Conform Euromonitor International, 23% dintre internauti citesc review-uri ale produselor sau serviciilor pe Internet, cel putin o data pe saptamana.

12% dintre respondenti scriu ei insisi un review pentru un produs sau serviciu, cel putin o data pe saptamana.

13% dintre respondentii din Brazilia scriu un review o data pe zi, in timp ce 29% dintre respondentii chinezi scriu review-uri de 1-2 ori pe saptamana sau mai mult.

De alta parte insa, brand-urile care platesc bloggeri in cash pentru a promova produsele, sau celebritati care sa isi faca poze cu anumite haine, risca sa loveasca in credibilitaea brandurilor.

Purtatorul de cuvant al Amazon, Julie Law, a subliniat chiar ca si produsele care au preponderent review-uri negative se vinde in general mai bine decat cele care nu au deloc recenzii.

Intr-un mediu post-recesiune, unde consumatorii ii influenteaza pe altii prin intermediul comentariilor/review-urilor, brand-urile trebuie sa munceasca mult mai mult pentru a influenta si a castiga loialitatea clientilor. Companiile trebuie sa monitorizeze mult mai atent review-urile si, totodata, sa fie transparente si sa isi ceara scuze cu sinceritate cand este cazul.


Exista o aplicatie pentru asta

“Her” (Ea – n.r.), film lansat in 2014 despre un om care se indragosteste de o voce computerizata, ar putea deveni simbolul legaturilor din ce in ce mai profunde intre om si masina. In prezent, aplicatiile bune sunt la mare cautare.

Cresterea vanzarilor de aplicatii este in concordanta cu penetrarea smartphone-urilor. Devine relevant sa vorbim deja de o cultura a aplicatiilor. Prin magazinul de aplicatii Apple s-au downloadat 50 de miliarde de aplicatii, pana in mai 2013, peste 7 aplicatii/om de pe Terra.

Gaming-ul este cea mai populara categorie, entertainment-ul fiind pe locul secund, dar sunt aplicatii potrivite pentru oricine. Aplicatii de social networking, de chat, aplicatii pentru animale, sanatate, ecologice, de reducere a stresului, de crestere a creativitatii si asa mai departe. In turism exista aplicatii prin care iti poti rezerva scaunele cele mai comode sau afla cele mai convenabile rute.

Generatia Z, sau nativii digitali, nascuti dupa 1990, sunt aproape nedespartiti de telefoanele mobile. Aplicatii de chat precum WhatsApp aproape ca a inlocuit “invechitul” SMS, ca mijloc de comunicare printre adolescenti. Atentie insa – pe masura ce tinerii devin din ce in ce mai absorbiti de Instagram, WhatsApp sau Snapchat, ei pot pierde directii in “viata reala”.




Citeste si