Clientii romani ai companiilor de advertising si creatie vad in continuare online-ul ca pe un soi de “Cenusareasa” - daca nu au foarte multi bani, se gandesc sa faca ceva online intrucat li se pare ca este mai ieftin. Vasile Alboiu, director de creatie al agentiei SeniorHyper, analizeaza comportamentul clientilor romani si ofera sfaturi acestora, din spatele a peste 16 ani de experienta.

Wall-Street.ro: Ce s-a schimbat in cerintele clientilor in ultima perioada, in ceea ce priveste partea de creatie?
Vasile Alboiu: In ultima vreme clientii vor foarte, foarte mult Facebook. Exagerat de mult chiar. Este ca un bulgare – la inceput cereau doar cativa, apoi din ce in ce mai multi, pana cand in prezent peste 90% dintre clienti vor neaparat sa fie prezenti pe retea, chiar daca uneori nu inteleg exact de ce. Mai exact, inteleg doar partial.

W-S.ro: Ce inteleg si ce NU inteleg despre Facebook?
VA: Nu inteleg ca Facebook-ul nu este al lor. Este o platforma terta si noi suntem doar vizitatori, lasati sa o folosim, insa in termenii lor, nu asa cum am dori noi. Si fiecare modificare facuta trebuie acceptata ca atare, nu avem nicio putere asupra lor. Unii clienti de multe ori nu inteleg acest lucru. Au fost destul de multe modificari in ultima vreme si clientii nu inteleg de ce se intampla asta.

Incercam in ultima vreme sa le spunem clientilor ca ar fi bine sa dezvolte si proprietati independente, platforme, canale de comunicare, care sa le apartina in totalitate, nu sa depinda de Facebook, Instagram sau alta retea sociala.

W-S.ro: Se cauta Instagram in Romania?
VA: Da, a inceput sa se ceara, mai ales in cazul companiilor care pun accent pe vizual. Este si situatia Pinterest, pe care facem de asemenea campanii. Se preteaza foarte mult pentru clientii de food – e plina reteaua de fotografii cu mancare.

W-S.ro: Si Facebook este, din pacate…
VA: Da, diferenta este insa ca am fost surprins cat de detaliate si bine realizate sunt fotografiile pe Pinterest! Sunt tot felul de platouri cu mancare, fotografiate din unghiuri diferite, iti lasa gura apa, pe bune! (zambeste) Deci au inceput si la noi “sa prinda” campaniile pe retele sociale alternative si, usor-usor, previzionez ca Facebook va intra intr-un con de umbra.

W-S.ro: Da-mi exemplu de companii care nu s-ar potrivi pe Facebook.
VA: Companiile farmaceutice, daca vand medicamente pentru care este nevoie sfatul medicului, prescriptii si asa mai departe. Ar intampina chiar probleme legale daca ar incerca asta.

W-S.ro: Cum se misca creatia in zona de mobile?
VA: Aceasta este o tendinta bine si clientii au inceput sa inteleaga importanta mobile-ului. De altfel si la Cannes s-a discutat foarte mult despre aceasta zona si este clar ca face parte din viitor. Este bine ca se merge in directia aceasta.

Mobile, piata de creatie si online-ul vazut ca “Cenusareasa”

W-S.ro: Cam ce pondere din clienti cer si mobile in campaniile lor publicitare?
VA: Este interesant – ponderea este cam direct proportionala cu penetrarea smartphone-urilor in randul populatiei. Deci circa 30% dintre clientii nostri cer si componenta mobila si estimam ca va creste spre 50% in 2015, tot in tandem cu penetrarea smartphone-urilor. Nu suntem inca la nivelul din afara, dar ne apropiem, mai ales ca marii operatori telecom, Orange, Vodafone si Cosmote, au inceput sa investeasca foarte mult in zona aceasta. Iesi afara si vezi o multime de oferte, tablete si smartphone-uri gratis, preturi foarte bune.

W-S.ro: La cat se va ridica piata de creatie si productie anul acesta?
VA: Anul trecut a fost de circa 7-8 milioane de euro si anul acesta ar putea creste cu circa 8%, fata de evolutie de 12% in 2013.

W-S.ro: De ce incetineste evolutia? Si-asa suntem in spatele tarilor UE in ceea ce priveste valoarea pietei de publicitate online.
VA: Intr-adevar, este o crestere mai mica, dar probabil spre final vom vedea o evolutie similara. Suntem doar la jumatatea anului, lucrurile se vad poate mai pesimist in primul semestru.

W-S.ro: Ce ar trebui totusi sa se intample pentru a nu mai ramane la coada plutonului in online advertising?
VA: Din pacate, clientii romani vad in continuare online-ul ca pe un soi de “Cenusareasa”; adica daca nu au foarte multi bani, se gandesc sa faca ceva online intrucat li se pare ca este mai ieftin. Ei considera ca un spot este mai ieftin in online decat unul TV, ceea ce NU este adevarat! In afara tarii, in regiunile dezvoltate, un spot care si devine viral pe Internet, se compara si depaseste uneori bugetele pe TV. Si este si firesc – pana la urma este acelasi spot publicitar si trebuie sa folosesti regizor bun, actori buni, tehnologie buna si asa mai departe.

W-S.ro: Deci persista ideea ca online-ul este ieftin.
VA: Da, ca poti face lucruri extraordinare cu bugete foarte mici. Nu trebuie sa continuam sa gandim ca online-ul este mai ieftin.

La nivelul executiei, suntem inca destul de “in urma”

W-S.ro: Dar la nivel de creatie, calitate, cum stam?
VA: As imparti in doua – la nivel de concept “suntem acolo”, ne comparam cu ce se face afara. La nivel de executie insa, de cum implementam creatia, suntem destul de in urma. Si asta din mai multe motive – bugetele sunt reduse, clientii ar dori ca proiectul sa se finalizeze… ieri si mai exista si partea de intelegere. Despre bugete am amintit, ca timp de finalizare trebuie si clientii sa inteleaga ca nu se pot face lucruri peste noapte.

Am vazut la Cannes un proiect care nu avea o idee super inovatoare dar era executat perfect. Era un magazin de ochelari si clientii puteau proba, online, perechile de ochelari, prin augmented reality. Nu este ceva nou, nemaivazut, insa executia era de exceptie.

W-S.ro: Ai peste 16 ani de experienta deci poti estima presupun, “ochiometric”, cam cat ar costa acel magazin de ochelari?
VA: Cred ca un site ca acela ar trebui sa se duca spre 20.000 de euro.

W-S.ro: Si romanii cat ar fi dispusi sa ofere? Care este bugetul pe care il aloca pentru asa ceva?
VA: Maxim, dar maxim 10.000 de euro. Si vorbim de companii deschise la minte. Or, daca dai 8-10.000 de euro, faci ceva de banii astia. Nu este rau, adica am vazut proiecte foarte bune realizate de romani, dar erau facute pentru companii de afara. Si cei de acolo inteleg nevoia de timp si de bugete pentru o prezenta online solida.

W-S.ro: Si spuneai ca nu exista partea de intelegere. La ce te referi?
VA: Da, clientii romani sunt deschisi catre a testa lucruri noi, ceea ce este un lucru bun. Din pacate, si este normal, mai “scapa” anumite lucruri, nu totul se potriveste cum dorim, si atunci clientul nu este deloc flexibil, nu da dovada de intelegere.

Diferenta fata de ce se intampla in afara este faptul ca acolo exista o cultura a erorilor. Atunci cand faci ceva cu totul nou, ei se asteapta sa dea si rateuri! Chiar si Apple, Microsoft, admit ca fac greseli si nimeni nu da jumatate de companie afara, pur si simplu se intampla sa nu mearga lucrurile exact cum iti propui, mai ales daca esti pe un teritoriu aproape nou. Este normal sa nu functioneze perfect si este normal sa vrei sa inveti din asta. Foarte important este sa existe comunicare si intelegere intre agentie si client, nu clientul sa devina inchizitor. Circa 30% dintre clientii nostri sunt de pe plan international.

Suntem tot timpul interesati sa angajam oameni foarte buni

W-S.ro: Cati angajati aveti acum, la nivel SeniorHyper, si cati exclusiv pentru creatie?
VA: Per total suntem circa 55 de oameni, pe partea de creatie sunt 14. Cautam in permanenta oameni foarte buni.

W-S.ro: Defineste un om “foarte bun”.
VA: (ezita) Este destul de greu de descris. Nu tin sa aiba experienta foarte multa, intrucat aceasta te-ar putea face sa ai preconceptii. Caut insa oameni foarte talentati, deschisi la minte si care sa fie foarte interesati de tehnologie. Mare parte din ceea ce facem noi se bazeaza pe tehnologie creativa, deci ai nevoie de apetit pentru asa ceva, sa le placa ce apare nou.

W-S.ro: Care vor fi principalele provocari pentru urmatorul an, pentru agentie?
VA: Vorbim de partea de mobile, sa incercam sa integram natural si cat mai bine segmentul acesta. Chiar si clientii mai putin digitalizati trebuie sa gandeasca o prezenta cel putin minimala pe terminale mobile, macar site-ul principal sa fie optimizat.

O alta provocare este cea legata de tehnologie. Anul 2015 va fi un an al publicitatii/advertising-ului tehnologic; aceasta ocupa un rol din ce in ce mai important. Sunt o multime de semnale cum ca lucrurile se duc intr-o zona destul de tehnologica. Vezi achizitia Oculus Rift de catre Facebook, apar tot felul de gadget-uri ce pot fi purtate – ceasuri inteligente, bratari care iti masoara pulsul si asa mai departe. Toate acestea vor putea fi implementate in campanii publicitare digitale creative. Consumatorul trebuie surprins, trebuie sa faci ceva complet diferit de concurenta.

W-S.ro: Cand functioneaza investitiile in Google AdWords, cand publishing local?
VA: Am realizat campanii cu zona de blog si a mers bine. De asemenea, avem campanii foarte bune cu Google AdWords. Acesta din urma este un instrument foarte precis si mai ales nu poti da vina pe platforma din spate, ca nu merge bine, “crapa” sau asa mai departe, tine doar de strategie.

W-S.ro: Cati dintre clienti vin si va spun ca vor o componenta AdWords, cati publishing local?
VA: Majoritatea clientilor vin si spun ca au anumite obiective de atins si nu ii intereseaza neaparat ce canale folosim, daca atingem acele obiective. Sunt putini care spun direct ce vor. Cred ca doar 20-30% vin si spun asta.

Cat despre publishing-ul local…n-as zice ca recomandam foarte des, din pacate.

W-S.ro: Si nu e pacat sa dam mare parte din bani catre companii internationale, in loc sa-I tinem aici, in Romania?
VA: Ba da, este. Dar publishing-ul local ar trebui sa fie mai relevant. Nu prea atrage, din pacate, consumatorii, nu-i vad pe oameni vorbind despre un site sau o platforma X! Nu poti compara cu ce se intampla pe Facebook, de exemplu, in Romania. Cred ca publisherii trebuie sa incerce sa se diferentieze, sa fie mai relevanti. Uite, de exemplu, in Rusia, au platforma lor, proprie, si nu prea folosesc Facebook.

W-S.ro: Ce ai dori sa transmiti concurentilor de pe piata?
VA: M-am intalnit cu CEO de la companii mari din Romania si partea faina este ca gandim in general la fel, chiar daca este concurenta intre noi. Adica si directori ai iLeo, Starcom sau Webstyler sunt foarte deschisi la minte si incearca sa faca intreaga piata sa functioneze. Nu ii intereseaza sa aiba doar ei clienti ci mai degraba ca nivelul de intelegere al online-ului sa fie ridicat la nivel general. Este un semn de sanatate foarte foarte bun.

Cum consideri ca evolueaza piata de creatie in Romania? Ce ar trebui modificat/schimbat? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri