Modelul de business Uber este deja cunoscut – pe de o parte, datorita eficientei sale, aproape matematice, pe de alta parte, din cauza protestelor pe care le-a starnit in anumite tari si regiuni ale lumii, mai ales in randul taximetristilor, dar si la nivel guvernamental. Intalnirea cu Rob Khazzam, international launcher Uber, a fost revelatoare din mai multe puncte de vedere.

In primul rand, ce este Uber?

UberX este o platforma de tehnologie, construita "in retea", ce conecteaza in timp real pasagerii cu soferii, oferindu-le posibilitatea sa calatoreasca, in siguranta – tin sa specifice oficialii companiei, la un cost similar cu al companiilor de taximetrie – totul printr-o singura aplicatie. Aplicatia Uber este disponibila pentru smartphone (iOS si Android). Pasagerii trebuie doar sa isi descarce aplicatia, sa isi creeze un cont si apoi, apasand un singur buton, sa porneasca la drum.

De cealalta parte, se situeaza soferii. Cei care doresc sa aplice sunt testati de reprezentanti ai Uber, fata in fata, fac dovada vechimii ca soferi, a masinii pe care o conduc (trebuie sa fie relativ noua), dar trebuie sa prezinte si cazierul, pentru ca cetatenii care apeleaza la Uberx sa poata fi cat mai siguri ca acestia sunt de incredere.

Se construieste astfel un ecosistem similar cu cel al companiilor de taximetrie, daca nu chiar mai sigur.

“Monitorizam continuu rating-urile primite de soferii independenti si daca vedem ca primeste «note» proaste, ii contactam si le oferim sfaturi. Clientii pot scrie, de asemenea, ce anume le-a placut si, in functie de aceste notite, contactam soferii. De exemplu, daca a primit o nota proasta deoarece masina este murdara, contactam soferul si il sfatuim sa rezolve problema”, subliniaza Khazzam.

De ce ar vrea soferii independenti sa se inscrie in Uber?

In Romania, din pacate, media numarului de oameni care merg intr-o masina este extrem de redusa – doar 1,3 oameni/masina. Acest lucru inseamna ca, daca te-ai inscrie in cadrul proiectului de ridesharing, ai putea imparti masina cu altii, decongestiona traficul dar si economisi bani. In Bucuresti se estimeaza ca sunt in prezent peste 1 milion de masini, populatia, neoficial, atingand circa 3 milioane.

Practic, odata inscris pe platforma, iti introduci datele cardului bancar, te urci intr-o masina aleasa de tine (sofer independent partener) si, la finalul calatoriei, aplicatia calculeaza distanta parcursa, durata calatoriei, si banii sunt automat retrasi din cont si trimisi catre sofer si respectiv Uberx.

Ponderea primita de sofer este de 80%, in timp ce Uber primeste 20%. Costul este identic cu cel al companiilor de taximetrie – 1,39 lei pornirea, 1,39 lei/kilometru si 13,90 lei/ora. In traducere libera, platforma Uberx permite aproape oricarui sofer amator sa devina taximetrist part-time.

Sursa foto: Shutterstock - trafic

“Acest tarif a fost gandit astfel incat sa prezinte o suma buna pentru soferi, dar si acceptabila pentru pasager”, subliniaza oficialul Uber. Oricat de mult am incercat sa aduc in discutie “coincidenta” cu tarifele practicate de companiile de taximetrie, Rob Khazzam a evitat, rapid si eficient, subiectul.

“Tariful va fi stabilit si modificat in functie de evolutia proiectului, acesta fiind tariful promotional”, mai spune el, adaugand ca incurajeaza bucurestenii sa incerce produsul – nu vor regreta.

Soferii sunt obligati, odata ce au deschis aplicatia si devin “disponibili”, sa duca clientii la destinatia dorita, in oras. Cu alte cuvinte, actioneaza identic cu un taxi, neputand dicta clientilor directia in care sa mearga sau traseul ales.

Si cate masini s-au inscris?

Desi abia intrat pe piata locala, mai exact in Bucuresti, Uber are deja masini partenere. Intrebat, mai exact, cate, oficialul companiei a refuzat sa spuna. “Nu conteaza atat de mult numarul de masini, noi nu asa calculam; conteaza insa timpul de asteptare al clientului pentru o masina, indiferent de perioada zilei sau a saptamanii. Astfel, acum, daca comanzi din centrul orasului, astepti intre 5 si 10 minute, similar cu alte tari la lansare. In timp insa, timpul de asteptare va scadea rapid. De exemplu, in anumite tari regionale am scazut acest TDA de la 7 minute la 3-4 minute, in doar cateva luni”.

Similar, extinderea in afara Bucurestiului se va realiza treptat, in functie de rezultatele din Capitala.

Cu alte cuvinte, Uber construieste o alta piata care concureaza cu cea a companiilor de taximetrie. Intrebat daca, inainte de a intra oficial in tara, compania americana a discutat cu autoritatile locale si reprezentanti ai companiilor de taximetrie, Rob nu a oferit un raspuns clar.

“Acest lucru (aplicatia – n.r.) este mai mare si mai importanta decat ce se afla, in prezent, pe piata. Viziunea noastra este de a reduce numarul de masini din piata pe urmatorii 5-10 ani, lumea sa gaseasca oriunde si usor mijlocul de a se deplasa. Ridesharing-ul este cel mai bun mod de a face asta. In ceea ce priveste intrebarea ta – nu putem sa facem publice discutiile pe care le-am avut inainte de lansarea din Romania, dar pot spune ca atunci cand intram intr-un oras suntem foarte deschisi, discutam cu agentiile guvernamentale”, raspunde, vag, Rob.

Cum se compara Bucurestiul cu alte capitale?

Bucurestiul se aseamana cu mai multe capitale din Europa Centrala si de Est la nivelul numarului de ocupanti per masina; doar 1,3 pasageri intr-o masina este deci un lucru des intalnit in regiune. Acest lucru reprezinta o oportunitate buna pentru Uber, desi oficialul companiei neaga acest lucru. “Nu vad in acest lucru ceva bun pentru nimeni! Avem insa un sistem bun pentru a combate acest fapt si a oferi cetatenilor un mijloc alternativ de transport”.

Pe de alta parte, o astfel de aplicatie ar putea rezolva, cel putin in timp si daca va avea succes, aglomeratia infernala (deseori) de pe strazile Bucurestiului dar si din alte orase.

Echipa din Romania este formata din doi oameni – unul dintre ei se ocupa de interviurile viitorilor soferi, in timp ce al doilea este operations manager, se ocupa de interactiunea efectiva cu soferii. Totodata, Uber a angajat un roman care va fi general manager la nivel national, insa Rob nu a dorit sa ofere amanunte despre cine ar putea fi. wall-street.ro va reveni cu aceasta informatie in urmatoarele 10 zile. “In functie de evolutia Uberx in Romania, vom mai angaja oameni”.

Oficialul companiei se asteapta ca zeci de mii, daca nu chiar sute de mii de romani sa foloseasca aplicatia in urmatoarele luni.

Ultima intrebare pe care i-am adresat-o lui Rob a fost daca sunt pregatiti, similar cu ceea ce s-a intamplat in alte tari, la o “mica revolta” a taximetristilor carora, practic, le “ataca” painea de pe masa. Raspunsul a fost unul diplomatic – “Nu anticipam ca acest lucru se va intampla in Romania si, din nou, viziunea acestui produs ar trebui sa intereseze pe toti oamenii. Serviciul este un mod de a imbunatati mijloacele de transport – nu doar astazi ci peste ani si ani”.

Cum ti se pare proiectul Uber? Consideri ca ar putea “prinde”, intr-o capitala cu extrem de multe taxi-uri si aglomeratie? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Ubervu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri