20 de ani de la aparitia mIRC: primii pasi in comunicarea online de azi

20 de ani de la aparitia mIRC: primii pasi in comunicarea online de azi

28 februarie 1995 este data la care era lansata prima versiune a sistemului de mesagerie online mIRC, cel mai popular client de IRC (Internet Relay Chat) de la aparitia si dezvoltarea serviciului de comunicare online.

mIRC este creatia programatorului britanic de origine palestiniano-siriana Khaled Mardam-Bey, acum in varsta de 46 de ani, care a inceput dezvoltarea programului la finalul anului 1994, pentru ca numai cateva luni mai tarziu sa lanseze si versiunea disponibila pentru publicul larg. Programatorul britanic a decis sa lanseze
In Romania, aparitia mIRC a coincis si cu dezvoltarea fenomenului de Internet Café-uri din intreaga tara, un business care s-a dezvoltat rapid, oferind atat un mod de interactiune cu cei din jur, dar mai ales care facilita accesul utilizatorilor, contra unei sume modice, la Internet. Era totodata vremea cand in Romania facea primii pasi in ceea ce priveste Internetul in casele utilizatorilor prin modem si dial-up, seriviciu care la vremea respectiva era extrem de piperat, taxarea fiind la minut. Ca sa nu mai vorbim de cat de greu functiona.

Serviciul de mesagerie s-a impus rapid si a fost si momentul in care limbajul online sa ajunga si la urechile utilizatorilor romani. Binecunoscutul “ASL PLS” (AgeSexLocation, please) a facut furori la inceputul anilor 2000, cand amploarea mIRC a fost si mai mare. Internet Café-urile erau aproape pline, fie de utilizatori care erau in cautare de un partener de discutie, fie de cei care se jucau online sau “in retea” – Counter – Strike sau StarCraft ori alte jocuri ale vremii.

La nivelul anului 2003, cand serviciul de mesagerie si-a atins un varf istoric de utilizare si de popularitate, compania de cercetare Nielsen si serviciul Net Ranking al acesteia a clasat mIRC in top 10 al celor mai populare aplicatii pe Internet, doar pe platforma CNET Download.com fiind descarcat de circa 40 de milioane de ori.

mIRC 2.1a a fost prima versiune de serviciu de mesagerie, program care la vremea respectiva ocupa circa 100 kb. Ultima versiune a programului este 7.38, ocupa 2,35 MB si a fost lansata la finalul anului trecut.

Aparitia Windows Live Messenger si Yahoo Messenger, programele care au modernizat si au revolutionat chat-ul online

Aparitia Windows Live Messenger si Yahoo Messenger, programele care au modernizat si au revolutionat chat-ul online

Unul dintre primii pasi spre evolutia sistemului de mesagerie online a fost facut de Microsoft, prin lansarea Windows Live Messnger, serviciu care a prins foarte bine in randul utilizatorilor din SUA, dar care nu a avut un impact atat de mare pe piata europeana, cu atat mai putin in Romania.

Pe 9 martie 1998 aparea insa programul Yahoo Messenger, care insa a devenit mai popular abia in perioada anilor 2002 – 2005. Serviciul de mesagerie online a luat treptat locul mIRC, mai ales datorita interfatei moderne pe care o afisa, dar si a aparitiei “emoticoanelor” care au revolutionat industria de profil.

Este practic momentul in care intregul sistem de comunicare online s-a schimbat, iar treptat si obiceiul de comunicare al tinerilor, mai ales, a capatat noi obiceiuri. Au urmat ore in sir de sedere in fata calculatorului, in contextul in care serviciile de Internet isi faceau loc in casele a tot mai multor romani.

Este si momentul in care apar retelele de cartier in tara noastra, cu servicii de Internet mai accesibile si foarte rapide pentru acea perioada, ceea ce a incurajat trendul pozitiv al serviciului de comunicare.

Aparitia Skype, momentul in care comunicarea video atinge noi standarde

Aparitia Skype, momentul in care comunicarea video atinge noi standarde

Desi Yahoo a incercat implementarea unui serviciu de comunicare video prin intermediul webcamului, in perioada anilor 2005 – 2008 exista o alternativa foarte buna la acest program a fost Skype, care a rezolvat mare parte din problemele utilizatorilor care comunicau la distanta.

Skype a fost creat in anul 2003, fiind ideea unor programatori de origine daneza si suedeza. Business-ul a prins, iar in 2005 a fost achizitionat de catre eBay cu 2,5 miliarde de dolari.

O data cu declinul Yahoo Messenger in randul utilizatorilor, Skype a profitat de val, iar in 2011, Microsoft, proprietarul “defunctului” Windows Live Messenger a achizitionat serviciul de comunicare online in schimbul a 8,5 miliarde de dolari, integrand solutiile oferite atat pe noile sisteme de operare lansate, dar si pe viitoarele smartphone-uri si tablete.

Skype a devenit in ultimii ani mai folosit pe platformele mobile decat PC-uri, tocmai datorita conexiunii si facilitatii pe care o ofera smartphone-urile si tabletele.

WhatsApp si Facebook: schimbarea la fata a chat-ului online. Cum arata azi comunicarea virtuala

WhatsApp si Facebook: schimbarea la fata a chat-ului online. Cum arata azi comunicarea virtuala

Aparut pentru prima data in anul 2009, din ideea a doi fosti angajati ai Yahoo!, WhatsApp a profitat de valul cresterii numarului de utilizatori de smartphone-uri la nivel global, devenind intr-un timp record cel mai popular serviciu de chat online.

WhatsApp a fost vazut deopotriva cu ochi buni, dar a atras si multe critici de-a lungul timpului – cert este ca succesul WhatsApp a avut rasunet mai ales in randul gigantilor Internetului care au “curtat” compania cu numai 50 de angajati vreme de mai multi ani. Google a fost poate una dintre cele mai interesate companii de achizitionarea serviciului WhatsApp, insa in luna februarie a anului trecut Facebook, cea mai mare retea de socializare din lume, a cumparat serviciul WhatsApp, in schimbul uriasei sume de 19 miliarde de dolari, un pret mult mai mare decat cel oferit de catre concurentii de la Google.

Conform informatiilor disponibile pentru finalul anului trecut, aplicatia WhatsApp pentru terminalele mobile era folosita de peste 600 de milioane de utilizatori, urmat de serviciul chinezesc de comunicare WeChat, cu peste 450 de milioane, Viber (cu peste 200 de milioane de utilizatori) sau LINE, serviciu japonez de comunicare, cu peste 170 de milioane de utilizatori activi.

O data cu achizitia WhatsApp de catre Facebook a inceput si o tranzitie a retelei de socializare si o integrare mai buna cu propria aplicatie de comunicare Facebook Messenger, iar WhatsApp a adus, in premiera, posibilitatea utilizatorilor de a accesa serviciul de comunicare chiar din fata calculatorului, transpunand astfel posibilitatea celor care folosesc des serviciul WhatsApp sa il acceseze si din fata calculatorului si sa beneficieze de facilitati similare.

Intrebarea fireasca ce urmeaza sa se puna este: incotro merge si unde va ajunge comunicarea online? Cine sau ce va aduce viitorul in comunicarea pe Internet?