Romanii sunt talentati, ambitiosi si inventivi, iar cand vine vorba de industria IT si tehnologie totul devine un lucru firesc. Este si cazul clujenilor de la Evozon, companie care din 2011 a inceput sa creeze jocuri pentru platformele mobile, iar cat de curand se pregatesc sa lanseze pe piata doua noi titluri in care isi pun mari sperante ca vor revolutiona industria de profil.

Compania clujeaza Evozon a aparut pe piata in anul 2005, fiind specializata de atunci si pana in prezent in servicii de outsourcing. Treptat, insa, trendul s-a schimbat, iar din 2011 au inceput sa isi indrepte tot mai mult atentia catre mobile si oportunitatile pe zona de social gaming.

Pe clujenii de la Evozon i-am intalnit zilele trecute la Mobile World Congress din Barcelona, cel mai mare targ dedicat dispozitivelor mobile, chiar la standul Romaniei, alaturi de alte 14 companii specializate in hardware si software. Evozon numara in prezent mai bine de 400 de angajati, iar planurile pentru perioada urmatoare vizeaza dezvoltarea de aplicatii mobile si de jocuri.

“Jocurile au devenit o ambitie recenta. In anul 2011 am lansat pe piata, in parteneriat cu Microsoft, jocul Chickens Can’t Fly. Fiind limitat doar in ecosistemul Microsoft, dar vazand ca atrage interes, am decis ca acest test sa-l extindem si sa ne canalizam o parte din activitate si pe aceasta industrie cu potential, motiv pentru care am decis sa dezvoltam noi titluri in piata. (…) Avem nevoie de mai multe titluri care sa ajunga mai usor la public”, a declarat Adrian Rusu, marketing specialist, in cadrul Evozon Game Studio.

Cow Kapow! si Asgard Watch – Gatefall, pariul Evozon pe piata de gaming

Evozon planuieste sa lanseze cele doua titluri in a doua jumatate a lunii martie, respectiv in a doua parte a lunii aprilie. “Cresterea cea mai mare va fi generata in perioada urmatoare de jocurile pe mobile. In momentul de fata ne canalizam activitatea pe doua linii de business – jocuri (ca producator) si outsourcing pentru jocuri. Este o nisa pe care o vedem drept una castigatoare. Avem asteptari mari in privinta celor doua titluri si ne asteptam ca si rezultatele sa fie pe masura”, au mai spus reprezentantii Evozon.

Clujenii se pregatesc zilele acestea de lansarea pe platformele mobile a jocului Cow Kapow!, un titlu asemanator ca si grafica cu Plants & Zombies, dar cu o strategie diferita si cu un gameplay mult mai diferit, iar luna viitoare promit ca vor da drumul Asgard Watch – Gatefall, un joc similar cu titluri care au prins foarte bine publicului larg.

Piata de gaming din Romania: de la potential la oportunitate

Potrivit Evozon, piata de gaming din Romania nu este moment una castigatoare, tocmai de aceea platforma online a magazinelor virtuale ofera posibilitatea utilizatorilor sa testeze aplicatiile in intreaga lume, locul de unde vin si cei mai multi ani. “Cu cat apar mai multe titluri, cu atat se pot face mai multi bani. Daca ne uitam la exemplul Rovio (dezvoltatorul Angry Birds – n.red) putem intelege mecanismul din spatele unui joc de succes. Angry Birds a fost al 51-52-lea titlu pana cand compania a cunoscut succesul. (…) Este foarte greu sa creezi un titlu care sa ajunga in top. (…) Momentan investitiile noastre in dezvoltarea unui astfel de titlu bat spre 100.000 de euro”, a mai spus reprezentantul Evozon.

"Piata de dezvoltatori de jocuri din Romania este intr-o crestere puternica. Suntem impresionati constant de numarul de programatori si artisti pasionati pe care ii intalnim in cercurile locale. Multi tineri isi doresc sa intre in industrie si reusesc ori prin a incepe dezvoltarea in echipe mici independente, sau angajandu-se la companii de dimensiuni medii, aflate in crestere, sau la companiile consacrate aflate de mai multi ani pe piata", au mai aratat reprezentantii Evozon.

Potrivit acestora, pe pietele traditionale (PC si console) diferenta intre enduserii romani si cei din strainatate scade constant. "Audienta a devenit foarte matura si educata in ultimii ani, si exista un numar mare de persoane care cumpara si joaca jocuri tot timpul. Daca acum cativa ani pirateria era un fenomen foarte raspandit la noi, o data cu dezvoltarea reletelor digitale de distributie (Steam, Gog.com etc.) toata lumea poate acum sa cumpere variante legitime a jocurilor indiferent de buget. Chiar daca un joc este mai scump la lansare, jucatorii sunt dispusi sa astepte cateva luni pentru a cumpara jocul la un discount semnificativ in campaniile de promotii derulate de acesti distribuitori de cateva ori pe an", au mai spus acestia.

Pe partea de mobile, utilizatorul mediu in Romania nu este inca obisnuit sa cheltuiasca multi bani pe jocuri mobile (cel putin comparativ cu alte tari), dar ne inscriem pe un trend ascendent. "Cel putin pe partea de jocuri, un produs dedicat exclusiv pietei locale nu este si nu va fi prea curand o optiune viabila. Frumusetea pietelor digitale este ca putem cu orice produs sa ne adresam unei audiente globale. Pentru proiectele viitoare, vom continua cu jocuri pentru dispozitive mobile, in principal iOS si Android; dar incercam sa patrundem si pe piata de jocuri pentru PC cu cel putin un joc aflat in faza de planificare si pre-productie. Scopul nostru este sa facem jocuri de care sa se bucure audienta noastra, indiferent care este platforma lor preferata".

Conform datelor oficiale, afacerile Evozon, companie care a lucrat destul de mult cu clienti din strainatate, s-au ridicat la nivelul lui 2013 la 8,6 milioane de lei, echivalentul a putin peste 2 milioane de euro.

Un alt exemplu de succes: Atypical Games, companie care a aparut pe piata tot in 2005

O poveste de succes si un exemplu in piata este si cea a Atypical Games (anterior Revo Solutions), companie care a aparut efectiv pe piata in anul 2005, cand se ocupa in principal de partea de testare. Mai tarziu, in 2009, patru tineri pasionati de programare si de grafica au decis sa puna bazele unei companii care sa creeze “continut de entertainment”, asa cum chiar ei descriu domeniul de activitate. Desi nisa jocurilor, si mai ales cea a jocurilor pe echipamente mobile este foarte mica in ceea ce priveste piata locala, cei patru au dezvoltat compania devenind unul dintre cele mai importante repere globale ale jocurilor cu plata in magazinele virtuale ale Apple, Google sau Microsoft.

Atypical Games (Revo Solutions) a dezvoltat pana in prezent 14 titluri, cel mai de succes de pana acum fiind Sky Gamblers: Storm Riders, joc care a reusit sa fie descarcat de peste 5 milioane de ori din magazinul virtual al Apple, asta in conditiile in care pretul sau este de 4,99 dolari / descarcare. “Am creat jocul Storm Riders in urma cu mai mult de doi ani de zile, iar pana astazi este cel mai de succes titlu din portofoliu, fiind descarcat de nu mai putin de 5 milioane de ori, practic 5 milioane de platitori in doi ani de zile. Este un rezultat fantastic, asta in conditiile in care totul s-a intamplat pe o platforma cu plata, unde testarea initiala nu a fost posibila si in care nu am dezvoltat continut de jocuri Free to Play”, a declarat Andrei Lopata (foto cover | al treilea de la stanga la dreapta), omul care a pus bazele companiei.

Aypical Games si-a propus in acest an o dublare a vanzarilor, la peste 4 milioane de dolari, iar intreaga poveste a companiei o poti citi intr-un articol mai amplu publicat pe wall-street.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri