Se intampla ca la inceputul anului acesta sa am mai mult timp liber, ideal pentru a rula niste experimente in paralel cu munca mea de zi cu zi. Asa ca m-am gandit sa testez putin piata de project management din Romania, chiar daca marea majoritate a clientilor nostri tinta se afla in SUA si Europa de Vest. Cine stie, poate ne scapa ceva.

Scopul testului a fost acela de a determina nivelul de utilizare al platformelor dedicate managementului proiectelor. Prin urmare, am creat o lista cu 550 de agentii de marketing si publicitate, precum si companii de dezvoltare de software care, fie au recenzii de 4 sau mai multe stele pe Google, fie mi-au fost recomandate, din urmatoarele orase: Bucuresti, Cluj, Timisoara, Sibiu, Brasov si Iasi. Apoi am luat contact cu fiecare fondator sau project manager principal pentru a afla mai multe informatii despre:

  • Tipologia proiectelor
  • Modul de facturare al clientilor: per proiect, per client, sau mixt
  • Felul in care se mentine contactul cu clientii pe intreaga durata a proiectului
  • Numele platformei de project management utilizate

Spre surprinderea mea, initiativa a fost bine primita, reusind sa intru in vorba cu 27.8% dintre cele 550 de agentii contactate. Din acestea, doar 5.9% nu folosesc nicio platforma de gestionare a proiectelor, bazandu-se in principal pe o combinatie improvizata de email, Excel si WhatsApp. In cazul celorlalte, rezultatele s-au prezentat in felul urmator:

ActiveCollab -18 (11.8%)

Asana - 27 (17.6%)

Basecamp - 9 (5.9%)

Bitrix - 3 (2%)

Microsoft Project - 2 (1.3%)

Redmine - 4 (2.6%)

Resource Guru - 2 (1.3%)

Teamwork Projects - 6 (4%)

Trello (free) - 36 (23.5%)

Aplicatie proprie/Open source (free) - 37 (24.1%)

Dupa cum se poate observa, majoritatea companiilor prefera sa-si dezvolte propria solutie sau sa foloseasca o varianta gratuita sau foarte ieftina a unor aplicatii populare. In primul caz motivul este unul simplu: companiile isi doresc o aplicatie care sa se plieze 100% pe procesele lor, situata preferabil pe serverul lor pentru o protectie sporita a datelor. In cel de-al doilea caz insa, se face rabat la calitate in favoarea pretului, fiind alese platforme gratuite incomplete ce nu ofera o gama larga de solutii pentru gestionarea proiectelor de la cap la coada. Merge si asa… insa pana cand?

In ce priveste facturarea clientilor, doar 5.2% dintre companii factureaza pe timpul pontat, 27.4% pe costul prestabilit al proiectului, 17% combinat in functie de client (pe timp pentru clientii din strainatate si pe proiect pentru cei din tara). Restul de 50.4% nu au dorit sa ne impartaseasca acest detaliu.

Prezenta mare a facturarii pe proiect e un rezultat al comoditatii: e mult mai usor sa facturezi un client pe un pret stabilit de la bun inceput, decat sa negociezi cu el la final anumite “fleacuri”. Lipsa unei practici de pontaj poate fi si ea o cauza secundara. Ca sa citez unul dintre fondatorii intervievati: “Noi romanii facem afaceri abia din ‘89 incoace. Ce sa te pui cu neamtul sau olandezul care opereaza de mai bine de o suta de ani cu procese prestabilite?”

Revenind insa la scopul experimentului, cert este un lucru: companiile din Romania incep sa constientizeze nevoia de procese si platforme comune de lucru, ce ii tin pe angajati si clienti deopotriva la curent vis-a-vis de progresul proiectului. Se renunta astfel la dependenta de acel angajat cheie care, “fie sfinteste, fie blestema locul”.

Desi uneori sunt percepute greoi sau nu sunt bine intelese, beneficiile utilizarii unei aplicatii de project management sunt evidente:

1) Ajungi sa fii platit corect pentru munca depusa

O platforma completa de project management permite fiecarui angajat sa masoare exact si sa ponteze timpul efectiv de lucru. Prin urmare, progresul sarcinilor poate fi monitorizat individual si ajustat pe loc in cazul in care survin schimbari la proiect. Ulterior poti folosi fisa de pontaj pentru a-ti factura serviciile, evitand astfel sa fii “santajat” sau neplatit de clienti rau intentionati (cum s-ar putea intampla in cazul lipsei de “dovezi”).

2) Siguranta sporita in gestionarea proiectelor

Orice proiect se confrunta cu intarzieri, iar acestea implica de cele mai multe ori ajustari de bugete precum si gasirea unui “tap ispasitor”. O aplicatie de project management avansata te ajuta insa sa generezi planuri si programe de lucru precise, unde fiecare angajat stie exact ce trebuie sa faca si cand anume.

3) O atmosfera de lucru organizata si linistita

Nu in ultimul rand, un beneficiu important este asigurarea unui mediu transparent de lucru, unde atat angajatii, cat si clientii sunt la curent cu progresul unui proiect in timp real. O platforma de project management solida defineste clar rolul unui angajat in echipa, precum si disponibilitatea acestuia. Poti crea astfel un program echilibrat pentru echipa ta, evitand impovararea excesiva a angajatilor cheie. Comunicarea este si ea facilitata, intrucat poti discuta cu echipa ta intr-un singur loc despre toate modificarile ce intervin pe parcursul proiectului. Clientii in schimb pot fi notificati fie prin rapoarte generate pe baza fisei de pontaj, fie oferindu-li-se acces in aplicatie.

Desigur, experimentul are limitarile sale. Esantionul statistic este unul destul mic, iar companiile vizate au fost IMM-uri cu profil de agentii de marketing si publicitate si dezvoltatori de software. Speram totusi ca v-am oferit o imagine de ansamblu asupra pietei de project management din Romania, in raport cu platformele folosite pentru gestionarea proiectelor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri