Recorder este unul dintre cele mai tinere proiecte jurnalistice din Romania, reusind insa din iulie 2017 sa construiasca un brand puternic, cu articole video cumuland sute de mii de afisari. Ce se afla in spatele business-ului, cati oameni colaboreaza cu tanarul brand, dar si ce provocari trebuie sa infrunte, citeste din interviul cu fondatorii proiectului.

Recorder s-a remarcat pe piata media prin clipuri extrem de dinamice, la o calitate superioara a realizarii si montajului. De la inmormantarea Regelui Mihai, pana la dubioasele si risipitoarele “evenimente” organizate de Gabriela Firea, trecand prin targuri sau campanii electorale la satele din Teleorman, Recorder a reusit sa acopere, rapid, multiple evenimente.

Wall-Street.ro: Care au fost cele mai mari provocari la inceput de drum pentru un astfel de proiect, dificil fara indoiala, si cum ati reusit sa le depasiti? Care au fost 2-3 ingrediente ale actualului succes?
Razvan Ionescu: Daca ne uitam inapoi la aceste prime 6 luni, mi-e greu sa identific o rascruce. Am fost atat de conectati la acest proiect, ne-au ajutat atat de multi oameni, incat acum pare ca totul a curs lin si fara oprelisti. Marea provocare a stat in temerile noastre. Si, poate, mai ales in depasirea unor false mituri din perceptia oamenilor. Si acum mai sunt unii, chiar printre amici, care ne spun: n-aveti nicio sansa, presa serioasa si cinstita e o utopie in tara asta. Tot ce-am realizat in acest rastimp contrazice total acest tip de fatalism. Piata de publicitate a raspuns bine ofertei noastre.

Rezultatele obtinute de campaniile celor 3 parteneri, UniCredit Bank Romania, Aqua Carpatica si OMV Petrom, sunt fara competitie in materie de branded content pe piata noastra. Donatiile de la cititori ne-au depasit, de asemenea, asteptarile.

Cel mai important ingredient e insa reactia publicului. Increderea, caldura si mai ales “engagement”-ul cu care cititorii ne insotesc in acest inceput de proiect reprezinta cheia succesului. Recorder are o rata de engagement imbatabila pe piata romaneasca si aproape fara precedent chiar in publishingul online global. Continutul jurnalistic Recorder ii convinge pe cititori sa reactioneze, sa distribuie, sa se implice in raspandirea povestilor noastre multimedia. De aceea noi ne putem lauda, cu cifrele si cu realitatea pe masa, ca Recorder e prima publicatie online din Romania facuta intr-adevar de jurnalisti impreuna cu cititorii lor.

W-S.ro: Care este procesul de selectie al subiectelor din redactie? Ofera-mi cateva imagini “din spatele cortinelor” si al camerelor.

Mihai Voinea: Procesul de selectie e destul de simplu: fiind o redactie mica, incercam sa ne dozam cat mai bine timpul si energia, concentrandu-ne pe subiecte majore. Stam cu ochii pe agenda publica, identificam teme care afecteaza un numar cat mai mare de oameni si cautam abordari diferite. Nu publicam articole la numar, asa ca avem curaj sa recunoastem atunci cand nu ne iese subiectul si nu avem ceva suficient de bun ca sa merite atentia oamenilor. Decat sa ne plictisim cititorii, mai bine nu publicam nimic.

W-S.ro: Cat dureaza post-procesarea unor imagini precum cele de la inmormantarea Regelui Mihai, sau, mai recent, filmarea de la Videle?
Cristian Delcea: Dureaza. Ca orice lucru „hand-made“, si nu automatizat, dureaza pana cand ne dam seama cum sa spunem povestea. Faptul ca nu venim din jurnalismul de televiziune este un dezavantaj (ne lipsesc viteza si stiinta de a rezolva poticnelile tehnice), dar este si un avantaj: spunem povestile intr-un limbaj neobisnuit, iar asta reprezinta o parte importanta din succesul Recorder. La materialul despre inmormantarea Regelui Mihai a fost implicata toata echipa Recorder. Dupa o zi în care am adunat multe ore de filmare, montajul a durat cam 7-8 ore. Am terminat spre dimineata, dar a meritat.

W-S.ro: Cat de importante sunt, in opinia voastra, elementele hardware/software vs. cele de jurnalism/imagine de ansamblu/viziune artistica atunci cand realizati un reportaj video-text?
Cristian Delcea: Primul nostru material publicat pe pagina de Facebook (nu aveam inca site-ul, pe atunci) a fost despre un pelerinaj la Cinstitul Brau al Maicii Domnului, la Catedrala din Voluntari. Filmarea a fost realizata cu o camera de buzunar, una dintre cele mai ieftine ustensile de filmat de pe piata. Cu toate astea, materialul a avut un succes urias: practic, am postat un clip video pe o pagina de Facebook care avea 4 like-uri (ale noastre) si in doua zile a adunat o jumatate de milion de vizualizari si 5.000 de fani.

Episodul asta ne-a confirmat ca nu conteaza prea mult elementele de hardware si software, ci povestea, personajele care apar in ea si capacitatea de a o spune fara ca oamenii sa se plictiseasca. Acum, noi încercam, cu ajutorul donatiilor pe care le primim din partea cititorilor, sa imbunatatim cat mai mult calitatea materialelor video. Dar subiectele bune „rup“ si daca le filmezi pe caseta VHS.

W-S.ro: Ce ati schimba in prezent, daca ati putea, la jurnalismul autohton? Cum ati lupta, de exemplu, impotriva fake news & cum ai lupta pentru o mai corecta informare a publicului?
Razvan Ionescu: Sunt doua categorii mari de fake-news: click-bait si manipulare pentru influenta politica. Ambele sunt la fel de periculoase, desi prima are si o mica aparenta de candoare. In cazul manipularii pentru influenta politica, avem de-a face cu profesionisti. Decoperim deja, de exemplu, gazetari cu nume care au contract de PR cu partide, cu oameni politici sau cu grupuri de interese economice din spatele acestora.

Ultimul exemplu e campania cu minciuni ca-n filmele de desene animate pe care Cosmin Gusa si Realitatea TV au dus-o impotriva lui Catalin Tolontan. Aproape ca publicul a aflat de acolo ca, dupa moartea lui Iulian Vlad, cel mai mare securist in viata a ramas Tolontan. Sunt convins ca o parte din publicul de la Realitatea TV (e adevarat, din ce in ce mai restrans) a asimilat o parte din aceasta imensa si disperata minciuna. Mai dramatica decat toate astea e insa conditia tinerilor jurnalisti de la Realitatea, pe care Gusa si sefii de acolo i-au convins ca asa se face aceasta meserie. Pentru toate astea, solutiile nu pot si nu e bine sa vina decat dinspre noi, dinspre breasla jurnalistilor din Romania.

Citeste si:

    Din luna ianuarie a acestui an, Recorder.ro a intrat in regia de vanzari de publicitate a InternetCorp, publisherul wall-street.ro.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Alex Goaga
    Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Start Up »


    Setari Cookie-uri