Ministerul Transporturilor estimeaza ca va obtine in acest an venituri de 14,6 milioane lei din vanzarea unor participatii minoritare, reprezentand 5% din actiuni, detinute la sapte companii din subordine, printre care Aeroporturi Bucuresti si Administratia Porturilor Maritime Constanta.

"In conformitate cu prevederile Programului de privatizare al MT pe anul 2015, se estimeaza ca veniturile din privatizare vor inregistra un nivel de 14.600.000 lei, rezultat din vanzarea unor participatii minoritare detinute de statul roman prin Ministerul Transporturilor, pe parcursul anului 2015 (5% din capitalul social al celor 7 societati comerciale aflate sub incidenta Legii 247/2005, cu modificarile si completarile ulterioare)", se arata in nota de fundamentare a unui proiect de hotarare de Guvern pentru aprobarea bugetului propriu de venituri si cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2015.

Suplimentar, institutia estimeaza ca va obtine suma de 50.000 lei din vanzarea dosarelor de prezentare si a caietelor de sarcini. In conformitate cu prevederile Legii 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, unele masuri adiacente si a actelor normative subsecvente, Ministerul Transporturilor avea obligatia sa finalizeze pana la 31 decembrie 2014 admiterea la tranzactionare la BVB a actiunilor Aeroporturi Bucuresti, Aeroportul International Mihail Kogalniceanu - Constanta, Aeroportul International Timisoara - Traian Vuia, Administratia Canalelor Navigabile Constanta, Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati, Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu si Administratia Porturilor Maritime Constanta.

La finele anului trecut, institutia a solicitat, printr-un proiect de lege, prorogarea termenului de finalizare a procedurilor de listare pana la 30 iunie 2016, informeaza Mediafax. "Procedurile nu au fost finalizate pana in prezent din cauza efectelor crizei economice, a renuntarii la contractele de intermediere ori a altor motive obiective, spre exemplu initierea unor proiecte de acte normative de transfer a unor pachete de actiuni in cazul unei companii", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.

Primele proceduri de listare au fost incepute in 2007, cu intentia sa fie finalizate pana la finele anului 2008, si au fost parcursi cativa pasi privind intocmirea si aprobarea de catre fosta Comisie Nationala a Valorilor Mobiliare a prospectelor preliminare de oferta si analiza interesului investitorilor. Guvernul a decis in iunie 2010 ca procesul sa fie inghetat pana la sfarsitul anului 2012, apreciind ca valoarea actiunilor care ar fi urmat sa fie tranzactionate poate fi redusa de criza financiara.

Ministerul Transporturilor a reluat procedurile la inceputul lui 2013 si estima venituri de minim 11,4 milioane lei in 2014 prin listarea a 5% din actiunile celor sapte companii. In contextul in care Ministerul Transporturilor si-a propus sa continue sau sa reia in acest an procedurile de privatizare pentru unele companii, care nu vor fi insa finalizate in 2015, institutia a inclus in proiectul de buget mai multe categorii de cheltuieli.

Astfel, documentul prevede suma de 8 milioane lei pentru cheltuieli legate de plata onorariilor catre consultanti, agenti de privatizare sau firme de avocatura si pentru pregatirea si realizarea privatizarii, respectiv de 2 milioane lei pentru rapoarte de evaluare, expertize, cautiuni, evaluari in litigii, onorarii executori judecatoresti sau documentatii in vederea obtinerii avizului de mediu.

"Necesitatea contractarii unor servicii specializate si a achizitionarii unor bunuri necesare intretinerii si functionarii activitatii de privatizare si postprivatizare (service echipamente IT, etc.) a determinat alocarea unei sume corespunzatoare la capitolul «Alte bunuri si servicii pentru intretinere si functionare», in valoare de 50.000 lei", arata autorii proiectului.

La capitolele "Indemnizatii platite unor persoane din afara unitatii" si "Alte drepturi salariale in bani" s-au estimat valori de 85.000 lei, respectiv de 725.000 lei, care includ functionarea pe parcursul anului 2015 a doua comisii de privatizare, pentru Tarom si CFR Marfa. Temeiul legal al constituirii acestor sume este dat de prevederile HG 862/ 2011, pentru Tarom, si HG 46/ 2013 pentru CFR Marfa.

Pentru Tarom functioneaza o comisie de privatizare si un secretariat aferent, formate din cate sapte membri, care beneficiaza, pana la sfarsitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor de cate o indemnizatie lunara pana la nivelul de 2.500 lei brut. In mod similar, pentru CFR Marfa functioneaza o comisie de privatizare formata din noua membri, dintre care un reprezentant de la Ministerul Finantelor Publice si unul de la Ministerul Apararii Nationale, precum si un secretariat aferent, format din cinci membri, care va beneficia de o indemnizatie de pana la 3.000 lei brut.

Guvernul a incercat in 2013 sa privatizeze CFR Marfa, insa procesul nu a fost finalizat. Dupa esecul privatizarii, Guvernul s-a angajat fata de FMI la o restructurare agresiva a companiei, fiind decisa disponibilizarea a 2.500 de angajati, reprezentand circa 30% din numarul total de personal.

Citeste si:

    Premierul Victor Ponta a anuntat recent ca Ministerul Transporturilor urmeaza sa lanseze procedura de selectare a consultantului pentru reluarea procesului de privatizare a companiei feroviare. Prin HG nr. 862/2011 a fost aprobata strategia de privatizare a Tarom, care viza vanzarea unui pachet de actiuni reprezentand 20% din capitalul social al companiei aeriene prin derularea unei oferte publice secundare initiale la BVB.

    Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat recent ca situatia companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor a fost analizata cu reprezentantii Comisiei Europene si ai FMI, in cadrul discutiilor fiind adresate "sute de intrebari", iar dintre toate entitatile subordonate ministerului, Tarom a ramas cu o problema legata de profitabilitate, in cazul operatorului aerian urmand sa fie luate masuri pentru punerea "in zona de profit operational".

    Citeste si:

      Proiectul BVC pentru activitatea de privatizarea a Ministerului Transporturilor mai include cheltuieli de 500.000 lei pentru reclama si publicitate, de 40.000 lei la capitolul "Furnituri de birou" si de 30.000 lei la capitolul "Posta, telecomunicatii, radio, tv, internet".

      "La capitolul «Reclama si publicitate» s-a estimat o valoare de 500.000 lei care are in vedere necesitatea efectuarii publicitatii prevazuta de legislatia in vigoare, in cadrul proceselor de privatizare, respectiv anunturi pentru derularea ofertelor publice de vanzare de actiuni pe BVB, pentru cele 7 societati comerciale ce urmeaza sa fie listate pe piata de capital, in conformitate cu prevederile legale in vigoare", se mai arata in nota de fundamentare

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



      Setari Cookie-uri