MiFID (Markets in Financial Instruments Directive), aplicabila in Uniunea Europeana inca din anul 2006, a reprezentat o piatra de temelie a reglementarii pietelor financiare din cadrul UE, urmarind imbunatatirea competitivitatii prin crearea unei piete unice pentru serviciile si activitatile de investitii si asigurarea unui grad ridicat de protectie armonizata pentru investitorii in instrumente financiare.

Avand in vedere criza financiara din anul 2008, ritmul si dezvoltarea tranzactionarii generate de tehnologia avansata, cresterea inovatiei in produsele financiare care au devenit mult mai complexe si acceptand faptul ca pietele financiare, si nu numai, sunt intr-o continua schimbare, ritmul de adaptare la noile cerinte trebuie sa fie alert si sustinut. Nu exista nici un dubiu.

Criza financiara a aratat ca structura pietei prevazuta de MiFID I nu mai corespunde realitatii, intrucat mai multe instrumente financiare nu mai erau acoperite de prevederile sale, ramanand in afara reglementarilor. Mai mult, tehnologia in pietele financiare a lasat in urma reglementarile.

Astfel, la 10 ani de la criza financiara, MiFID II isi face aparitia pe scena europeana, iar noul cadru legislativ propus de catre o directiva, un regulament si mai multe standarde tehnice va consolida protectia investitorilor si va imbunatati functionarea pietelor financiare, facandu-le mai eficiente, mai reziliente si mai transparente.

Scopul declarat al MiFID II este ca toate statele membre sa aiba un cadru comun de reglementare solid, care sa protejeze investitorii, sa rezolve problema volatilitatii excesive a preturilor pe pietele instrumentelor financiare derivate de marfuri si sa asigure transparenta si supraveghere sporite pentru pietele mai putin reglementate, cum ar fi cele ale instrumentelor financiare derivate. MiFID II vine practic sa alinieze reglementarea si supravegherea la cerintele si evolutia pietelor.

Pentru a putea oferi o protectie reala investitorilor, e nevoie in primul rand ca institutiile financiare sa isi instituie politici si proceduri de guvernanta corporativa care sa fie cu adevarat eficiente si, mai mult, sa posede si mecanismele de control care sa poata semnala la timp riscurile.

A-ti asuma, ca institutie financiara, in mod imprudent o serie de riscuri poate duce la tulburarea activitatii sau chiar la riscuri potential sistemice. De aceea este nevoie de o conduita corecta, bazata pe risc si o abordare forward-looking, orientata catre investitor, pentru a-i acorda acestuia protectia necesara.

Transparenta pe care MiFID II o impune bancilor si altor institutii financiare poate crea premisele unei piete cu adevarat unice si accesibile tuturor. Obiectivul va fi atins prin cerinte de raportare mai stricte si prin eliminarea asa-numitelor "dark pools", dar si prin mutarea tranzactiilor extrabursiere (OTC trading) pe locuri de tranzactionare definite de MIFID II.

MiFID II este demanding. Ca orice reglementare care isi propune sa remedieze niste deficiente constatate si suportate de intreaga Uniune Europeana si ca orice instrument care isi propune sa fie cu adevarat de ajutor, in sensul cel mai profesionist.

Astfel, scopurile la nivel inalt ale MiFID II sunt:

  • Cresterea transparentei pietelor;
  • Piete mai bine structurate;
  • Cerintele de autorizare pentru pietele reglementate si celelalte locuri de tranzactionare;
  • Raportarea reglementarilor pentru a evita abuzurile de pe piata;
  • Obligatia de transparenta a tranzactiilor, extinsa de la actiuni la toate tipurile de instrumente financiare;
  • Norme privind admiterea instrumentelor financiare la tranzactionare;
  • Imbunatatirea celei mai bune executii;
  • Costuri explicite de tranzactionare si de investitii;
  • O mai buna reglementare in ceea ce priveste desfasurarea activitatii si cerintele organizatorice pentru firmele de investitii.

Imbunatatirile semnificative pe care le aduce MiFID II pot fi rezumate in:

- Cresterea transparentei pietelor si noile cerinte de raportare vor asigura o cantitate mai mare de informatii disponibile si vor reduce semnificativ ponderea tranzactiilor OTC;

- Regulile privitoare la reglementarea tranzactionarii cu frecventa ridicata care impun un set riguros de cerinte organizatorice asupra firmelor de investitii si a locurilor de tranzactionare;

- dispozitiile care reglementeaza accesul nediscriminatoriu la contrapartidele centrale (CCP), locurile de tranzactionare si valorile de referinta sunt menite sa sporeasca mediul concurential;

- Protectia investitorilor este consolidata prin introducerea de noi cerinte privind guvernanta produselor si oferirea de consultanta in materie de investitii, extinderea normelor existente la depozitele structurate si imbunatatirea cerintelor in mai multe domenii. Acestea includ responsabilitatea organelor de conducere, stimulentele, informarea si raportarea catre clienti, vanzarea incrucisata, remunerarea personalului si cea mai buna executie, dar si prin posibilitatea interventiei pe produs (product intervention) si a dezvaluirii costurilor si a comisioanelor;

- Cresterea gradului de transparenta prin introducerea unor obligatii de raportare pre - tranzactionare si post- tranzactionare pentru alte categorii de instrumente financiare, altele decat actiuni, precum si prin consolidarea si extinderea regimului existent de transparenta pentru actiuni;

- Pentru a evita abuzul de piata, este nevoie de punerea in aplicare a angajamentelor G20 ale Uniunii Europene privind instrumentele financiare derivate, prin tranzactionarea obligatorie a anumitor instrumentelor financiare derivate pe pietele reglementate (este cazul derivatelor pentru care este obligatorie compensarea prin contraparti centrale); introducerea limitelor de pozitie si cerintele de raportare a instrumentelor financiare derivate pe marfuri si prin extinderea definitiei societatii de investitii pentru a include si societatile care tranzactioneaza instrumente financiare derivate pe marfuri ca activitate financiara;

- Facilitarea accesului la capital a IMM-urilor prin introducerea unui nou tip de piata reglementata denumit “Piata de crestere a IMM-urilor” (SME Growth Market label),pentru pietele unde peste 50% din emitenti, luati individual, au capitalizarea maxima 250 mil Euro.

Pentru o imagine de ansamblu mai clara asupra noului cadru de reglementare, succint, conceptele nou introduse de MiFID II sunt:

• Introduce si defineste tranzactionarea algoritmica si tranzactionarea cu frecventa ridicata;

Tranzactionarea algoritmica este tranzactionarea de instrumente financiare pe baza unui algoritm computerizat care stabileste automat, cu interventie umana minima sau fara interventie umana, unii parametri individuali ai ordinelor, precum initierea ordinului, momentul initierii, pretul sau cantitatea ordinului sau modul in care ordinul sa fie administrat dupa trimiterea lui; in acest context se introduce obligatia reglementarii traderilor algoritmici si dispozitii care ii impiedica cresterea volatilitatii prin migrarea de la o piata la alta;

Tranzactionarea cu frecventa ridicata presupune:

  • o infrastructura menita sa minimizeze perioadele de latenta ale retelei sau de alte tipuri, care dispune de cel putin una dintre urmatoarele dotari aferente introducerii algoritmice a ordinelor: colocare, hosting de proximitate sau acces electronic direct de mare viteza;
  • determinarea prin sistem a initierii, generarii, directionarii sau executarii ordinelor fara interventie umana pentru tranzactiile sau ordinele individuale; si
  • rate intra zilnice ridicate de mesaje constituind ordine, cotatii sau anulari.

• Transfera majoritatea tranzactiilor de tip OTC catre un nou loc de tranzactionare – OTF (Organised Trading Facility) – pe care se vor putea tranzactiona pe baze multilaterale alte instrumente financiare decat actiunile; in consecinta a fost extinsa si lista serviciilor si activitatilor de investitii cu administrarea de OTF;

Ca urmare a extinderii obligatiilor de raportare a tranzactiilor, se instituie noi entitati:

  • Mecanism de publicare aprobat (APA) - publica rapoarte de tranzactionare in numele unor firme de investitii;
  • Furnizor de sisteme centralizate de raportare (CTP) - colecteaza rapoartele de tranzactionare de la pietele reglementate, MTF-uri, OTF-uri si APA si le consolideaza intr-un flux continuu de date electronice in timp real pentru a oferi informatii vizand pretul si volumul pentru fiecare instrument financiar;
  • Mecanism de raportare aprobat (ARM) - raporteaza tranzactiile catre autoritatile competente sau catre ESMA, in numele firmelor de investitii.
  • Puteri intarite de supraveghere si un cadru mai strict pentru pietele de derivate, asigurate prin consolidarea rolului si puterilor conferite autoritatilor de supraveghere, prin colaborarea sporita a autoritatilor nationale cu autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (ESMA), posibilitatea interzicerii anumitor produse, servicii sau practici in cazul in care protectia investitorilor, stabilitatea financiara sau functionarea ordonata a pietelor ar fi amenintate si prin supravegherea pietelor derivate pe marfuri imbunatatita (este introdusa obligatia de raportare a unei pozitii pe categorie de trader), astfel incat reglementatorii si participantii la piata sa poata sa evalueze mai bine rolul speculativ.

Ramane, deci, ca MiFID II sa fie pusa in aplicare de catre statele membre ale Uniunii, cu pretul unei munci sustinute din partea tuturor actorilor pietei financiare si cu costuri din partea acestora, pentru a se putea conforma cerintelor directivei. Stim deja ca modul in care pietele de capital functioneaza in Europa se va schimba fundamental. Invatand atat din deficientele MiFID I, cat si din criza financiara, obiectivele principale ale MiFID II sunt de a consolida radical integritatea pietei si protectia investitorilor.

Si urmeaza sa vedem daca MiFID II va trece testul timpului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri