Guvernul a pus in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta prin care se stabileste cadrul legal necesar infiintarii Fondului Suveran de Investitii (FSI). Fata de proiectul initial, au fost eliminate companiile care vor fi introduse in Fond, in aceste conditii, teoretic, existand posibilitatea infiintarii mai multor fonduri prin hotarari de guvern.

Finantele schimba astfel modalitatea de infiintare a FSI, dupa ce Curtea Constitutionala a decis ca legea anterior adoptata de Parlament era neconstitutionala.

Fondul nu este obligat sa privatizeze sau sa vanda participatii din portofoliu

In nota de fundamentare a ordonantei se subliniaza faptul ca scopul Fondului nu-l reprezinta activitatea de privatizare, ci efectuarea de investitii financiare in nume si cont propriu.

Din acest motiv, “instrainarea sau achizitia de catre Fond a unor actiuni sau alte active aflate in proprietatea Fondului nu este supusa prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici a prevederilor Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii”.

Astfel, administratorii FSI nu vor fi presati in niciun fel sa listeze pe bursa pachete de actiuni la companii precum Hidroelectrica sau CN Aeroporturi Bucuresti.

“Practic activitatea principala este de efectuare de investitii financiare in nume si cont propriu prin participatii la societatile din portofoliu sau la alte societati, acordarea de imprumuturi, precum si vanzarea/achizitia/mentinerea in portofoliul propriu de instrumente financiare in conformitate cu strategia Fondului”, se mentioneaza in document.

Totusi, in document se face referire si la faptul ca Fondul urmareste imbunatatirea activitatii companiilor la care este actionar, astfel incat acestea sa indeplineasca criteriile economice si de guvernanta pentru a putea fi listate la Bursa de Valori Bucuresti.

Mandate de 9 ani in Consiliul de Supraveghere si administrare dualista

Administrarea Fondului se va face in sistem dualist de catre un Consiliu de Supraveghere si un Directorat. Consiliul de Supraveghere este format din 9 membri, din care un reprezentant din cadrul autoritatii publice centrale care exercita, in numele Statului roman, drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic, si un reprezentant din cadrul Ministerului Finantelor Publice.

Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere are o durata de 9 ani fara drept de reinoire. Primii membri ai Consiliului de Supraveghere se numesc temporar de catre statul roman, iar Consiliul de Supraveghere numeste Directoratul, pana la numirea noilor membri ai Consiliului de Supraveghere si ai Directoratului, pe o perioada care sa nu depaseasca 18 luni. Mandatul primilor membri ai Consiliului de Supraveghere si ai Directoratului are ca obiectiv organizarea activitatii Fondului.

Fondul nu este obligat sa distribuie 50% din profit sub forma de dividende

Documentul publicat de Finante prevede ca Fondului nu i se vor aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 64/2001. Cea mai importanta prevedere din Ordonanta mentionata obliga companiile de stat si regiile autonome sa realizeze minimul 50% varsaminte la bugetul de stat sau local.

In ultimii doi ani, statul a hotarat sa mareasca la 90% rata de distributie a profitului in companiile unde este actionar majoritar, existand si cazuri in care procentul a depasit nivelul de 100% din profit, societatile distribuind bani din rezervele acumulate in anii anteriori.

Chiar daca nu va fi listat, Fondul Suveran va fi obligat sa publice raportari trimestriale

Ordonanta prevede ca Fondul intocmeste si publica rapoarte in conformitate cu cerintele prevazute la art. 63, art. 65 si art. 67 din Legea nr. 24/2017.

Respectivele articole obliga societatile sa publice rapoarte privind activitatea si rezultatele financiare la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar anual (in termen de maxim 4 luni de la incheierea acestuia), semestrial (S1 - in termen de 3 luni) si trimestrial (T1 si T3 in termen de 45 de zile).

Rapoartele vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si pe pagina web a Fondului si a autoritatii publice centrale care reprezinta Statul ca actionar unic al Fondului.

Strategia Fondului Suveran

Strategia Fondului Suveran va fi aprobata de catre adunarea generala a actionarilor, in baza unui mandat aprobat in prealabil prin hotarare de Guvern. Strategia este corelata cu un set de indicatori de performanta pe termen mediu si lung stabiliti de adunarea generala a actionarilor si va avea in vedere urmatoarele domenii si activitati de dezvoltare:

  • dezvoltarea infrastructurii in Romania;
  • crearea de locuri de munca;
  • stimularea inovatiei si a noilor tehnologii;
  • cresterea capitalului uman pe termen lung;
  • cresterea competitivitatii economiei romanesti.
  • alte domenii si activitati de dezvoltare care sunt de interes pentru economia nationala.

Strategia este insotita de un plan de afaceri si de o analiza economico-financiara care sa o fundamenteze. Aceasta se elaboreaza pe o perioada de 3 ani si se revizuieste ori de cate ori este nevoie. Pana la aprobarea strategiei, Fondul deruleaza activitatile curente pentru administrarea proiectelor aflate in derulare/ produselor financiare aflate in portofoliu.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri