Agroserv Măriuța (MILK), compania care deţine brandul de produse lactate Lăptăria cu Caimac, s-a listat recent pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB), acolo unde este evaluată în prezent la 105 mil. lei (21,3 mil. euro). Firma are perspective bune, controlând întregul lanț de producție pentru produsele lactate vândute, însă nu duce lipsă nici de minusuri, printre acestea aflându-se gradul de îndatorare – unul dintre cele mai ridicate în rândul companiilor de pe AeRO.

Agroserv Măriuța, compania care deţine brandul de produse lactate Lăptăria cu Caimac, a fost înființată în anul 1994 în comuna Măriuța din județul Călărași, având că obiect de activitate inițial cultivarea terenului agricol. Pe parcurs și-a extins activitatea, apoi a trecut și în zona zootehniei și, din 2018, a producției de lactate. Între timp sediul a fost mutat în comuna Dragoești din județul Ialomița, în momentul de față activitatea de producție fiind integrată pe verticală și concentrată într-o zona geografică mică, fapt care îi oferă un avantaj logistic important față de alți producători de lactate.

”Este de așteptat ca acest avantaj să se estompeze cu timpul, dacă fabrica va avea succes și va necesita mai multă materie primă decât poate produce ferma zootehnică”, menționează Marius Pandele, analist în cadrul casei de brokeraj Prime Transaction.

Mai exact, compania are o fermă vegetală, una de vaci de lapte și o fabrică de lactate, ferma vegetală furnizând în principal hrană pentru animalele din ferma zootehnica, care la rândul sau furnizează laptele pentru fabrică.

Ferma vegetală și cea zootehnica vând și către clienți externi, însă ponderea acestor vânzări este în scădere, pe măsură ce vânzarea de produse lactate sub brand propriu, începută în anul 2018, se extinde.

Acționar Număr acțiuni Procent din companie
Mădălina Oana Cocan 1.274.000 73,6%
Nicușor Șerban 13.000 0,75%
Adrian Cocan 13.000 0,75%
Persoane fizice 376.399 21,74%
Persoane juridice 54.621 3,16%

Brandul sub care sunt vândute produsele lactate este „Lăptaria cu Caimac”, poziționat ca un brand premium, în zona de preț a produselor bio. Ca element distinctiv, toate produsele, în afară de brânzeturi, sunt vândute în ambalaje de sticlă, ceea ce îmbunătățește prezentarea, dar crește costurile. De altfel, în anul 2020, cel mai mare furnizor al companiei a fost un producător de ambalaje de sticlă, un lucru neobișnuit, însă explicabil și prin faptul că materiile prime sunt produse integral in-house. Brandul este prezent în circa 2.000 de magazine, printre care și câteva dintre cele mai mari rețele de hipermarketuri din România.

În 2020, 6 dintre primii 10 clienți ai companiei erau lanțuri internaționale de magazine. Este, de altfel, unul dintre puținii emitenți listați recent pe AeRO care au cu adevărat acoperire națională, dintre cei pentru care acest lucru este relevant. Luând în calcul veniturile din 2020 și dimensiunea pieței lactatelor estimată în memorandumul de listare rezultă o cotă de piață de circa 1%, însă dacă ajustăm cifrele pentru a exclude vânzările de produse vegetale ajungem puțin mai jos de acest nivel.

Prin natura domeniului în care activează, compania și-a finanțat dezvoltarea într-o măsură semnificativă prin intermediul fondurilor europene. Atât cumpărarea primelor vaci de lapte, cât și construcția fabricii de lactate au fost realizate prin intermediul unor proiecte cu finanțare nerambursabilă.

”Banii nerambursabili sunt oricând bine veniți pentru o companie, însă din punctul de vedere al unui investitor ei vin cu două neajunsuri. În primul rând, ca principiu general, fondurile europene sunt acordate doar pentru proiectele care nu ar fi viabile economic cu finanțare clasică. Prin urmare, pentru a fi eligibile sunt de obicei incluse costuri directe sau indirecte care nu ar fi asumate altfel, iar asta scade potențialul final de profit. În al doilea rând, optimizarea afacerii pentru obținerea de finanțări nerambursabile o poate face să nu se descurce la fel de bine în mediul concurențial, acolo unde se pot obține profiturile cele mai consistente”, explică Marius Pandele.

AVANTAJE

  • Brand bine definit
  • Afacere matură, cu un istoric îndelungat
  • Toată activitatea într-o zona geografică mică
  • Posibilă țintă de preluare
  • Business scalabil, potențial mare de creștere
  • Control deplin asupra materiilor prime, dat de integrarea pe verticală

DEZAVANTAJE

  • Domeniu competitiv, cu concurenți foarte puternici
  • Marje mici de profit
  • Îndatorare financiară foarte mare
  • Lipsa rezultatelor la trimestrul 1 2021, informații financiare puține și în memorandumul de listare
  • Limitări date de proiectele finanțate din fonduri UE

2020, primul an cu pierderi pentru Agroserv Măriuța (Lăptăria cu Caimac)

Anul 2020 a fost unul destul de slab pentru Agroserv Măriuța, compania trecând pe pierdere netă (-6,1 mil. lei) pentru prima dată după mai mulți ani. Anterior, rezultatul fusese unul pozitiv cel puțin din 2015, de când există date disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe, cu profituri între 1,3 mil. lei și 5,5 mil. lei.

Trecerea pe pierdere a avut ca motiv principal seceta de anul trecut, care a făcut ca veniturile obținute de ferma vegetală să scadă cu aproximativ 6,9 mil. lei, la jumătate din cele înregistrate în anul anterior. În condițiile în care costurile nu au avut aceeași evoluție, această scădere s-a transmis aproape integral către rezultatul net.

Așa cum era de așteptat, veniturile din ceea ce este acum operațiunea principala, fabrica de lactate, au crescut destul de mult, cu 127% mai exact, până la 34,2 mil. lei. 2020 a fost primul an în care aceste venituri au trecut de pragul de 50% din veniturile totale, ajungând la 70%, de la 37% în anul anterior.

”Este o tendință pe care o vom vedea în continuare, având în vedere că în acest moment fabrica funcționează la doar 30-40% din capacitatea maximă, iar brandul este unul în expansiune. Capacitatea redusă la care funcționează fabrica este și unul dintre motivele pentru care în 2020 rezultatul net a fost unul negativ. În ciuda creșterii destul de mari a veniturilor, încă nu a fost atins un prag de eficiență, iar cheltuielile au crescut în același ritm sau chiar mai rapid”, spune analistul Prime Transaction.

Indicator 2020 2019 Evoluție
Total venituri 74,2 mil. lei 63,2 mil. lei +17,4%
Profit net -6,1 mil. lei 3 mil. lei A trecut pe pierdere
Rezultat operațional -3,4 mil. lei 6,2 mil. lei A trecut pe pierdere
ROE -34,59% 12,34% N/A
Îndatorare financiară 61,55% 49,37% N/A

Rezultatul operațional a ajuns pe minus, de la un profit de 6,22 mil. lei în 2019 la o pierdere de 3,47 mil. lei în 2020, fiind influențat de scăderea veniturilor din vânzarea de produse vegetale și de creșterea mai mare a cheltuielilor operaționale comparativ cu cea a veniturilor din producția de lactate. Rezultatul financiar, pe de altă parte, a rămas în aceeași zonă ca în anul precedent, având chiar o ușoară scădere, de 414,5 mii lei (-13,34%).

”Cheltuielile financiare trebuie urmărite cu atenție, pentru că îndatorarea financiară este una foarte mare, ceva mai mult de 60% din activele totale la finalul anului 2020, în creștere de la aproape 50% în 2019. Este unul dintre cele mai ridicate procente din rândul emitenților de pe piața AeRO în momentul de față, aducând cu sine riscuri importante în cazul în care ratele de dobânda vor crește și/sau evoluția economiei naționale se va înrăutăți”, atrage atenția analistul Prime Transaction, Marius Pandele.

Având în vedere istoricul companiei, pierderea din 2020 nu este de natură să îngrijoreze, mai ales că ea a fost obținută în condiții deosebite. Putem vedea o revenire pe profit în acest an, dacă nu vor apărea din nou condiții meteo nefavorabile. Totuși, atingerea unui nivel mai consistent al profitului va depinde de succesul mărcii de lactate, în funcție de volumul vânzărilor urmând să vedem un grad de utilizare mai mic sau mai mare al fabricii de lactate.

Sursa foto: Lăptăria cu Caimac

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri