De la cresterile de 25% inregistrate in ultimii cinci ani, piata farmaceutica locala va avansa doar cu 7% in perioada 2009-2014, ca urmare a scaderii standardelor de viata pe timp de criza. Profitabilitatea va fi principala provocare pentru producatorii farma, mai ales in conditiile in care taxele suplimentare pe venituri, dar si acumularea de creante la cote alarmante pun o presiune tot mai mare pe gradul de indatorare, potrivit unui studiu Erste.
Cu toate acestea, specialistii Erste considera ca exista motive solide pentru a sustine cresterea pietei – un consum de medicamente inca scazut fata de alte tari europene, imbatranirea populatiei si cresterea grijei acesteia pentru sanatate.

“Vedem in segmentul de populatie imbatranita din zonele urbane o rezerva uriasa pentru o crestere sustinuta a consumului de medicamente in urmatorii ani de acum incolo”, sustin specialistii institutiei financiare.

In ceea ce priveste producatorii romani de medicamente generice (produse iesite de sub protectia patentului), oficialii Erste recomanda “reduce” pentru Antibiotice, cu o tinta de pret de 0,615 lei/unitate, iar pentru Biofarm – “hold”, cu un pret tinta de 0,210 lei. “Credem ca cei doi producatori romani au avut de castigat de pe urma cresterii semnificative a pietei din ultimii ani. Totusi, prelungirea dramatica a termenelor de recuperare a creantelor a dus la sporirea planurilor de vanzari pe plan extern, Antibiotice reusind in acest sens sa se dovedeasca a fi un jucator competitiv”, se mentioneaza in raportul Erste.

Analistii bancii sunt de parere ca afacerile celor doi producatori vor fi afectate de introducerea sistemului de clawback. Potrivit acestui sistem, producatorii de medicamente care desfac produse pe piata romaneasca vor contribui la finantarea sistemului public de sanatate cu 5% pana la 11% din veniturile realizate in urma vanzarii produselor, incepand cu 1 octombrie.

Pe termen scurt si mediu, cele doua companii vor fi de asemenea influentate de schimbarile legislative frecvente, de riscurile de reglementare a preturilor (inghetarea preturilor la un nivel sub cel al cursului valutar real). Criza a determinat totodata si scaderea veniturilor populatiei, ceea ce a insemnat si o contractie a cheltuielilor mai ales la nivel de OTC-uri (medicamente eliberate fara reteta medicala).

Analistii Erste estimeaza ca primii zece mari jucatori din piata farma locala au acumulat o cota de piata de peste 50%, cea mai importanta schimbare din ierarhie survenind odata cu achizitia Zentiva (Cehia) de catre francezii de la Sanofi-Aventis. “Producatorul francez Sanofi-Aventis a preluat conducerea in top dupa ce a cumparat Zentiva, pozitionata pe locul al 8-lea in ultimii ani”, se precizeaza in raportul institutiei bancare.

Top companii farma din Romania (in functie de vanzari)



Cele mai importante concluzii ale raportului Erste
  • Pe fondul crizei, consumul de medicamente din Romania a scazut cu 10,8% ca volum, iar ca valoare cu 13,1% in primul trimestru al anului.
  • Anul trecut, majoritatea medicamentelor (86%) au fost eliberate prin retelele de retail (farmacii).
  • Primii zece mari jucatori din piata acopera peste 50% din intreaga piata farma, evaluata anul trecut la putin sub 2 miliarde de euro. Producatorii straini domina piata.
  • Deprecierea leului , precum si reglementarea preturilor in functie de cursul valutar sunt principalele griji ale companiilor de pe piata farma.
  • Bolile cardiovasculare reprezinta principala cauza de deces in Romania.
  • Sectorul M&A (mergers&acquisitions/fuziuni si achizitii) in farma a fost in ultimii patru ani efervescent ca dovada a atractivitatii pietei.
Principalele tranzactii farma ale ultimilor ani



Cititi care sunt planurile Sanofi-Aventis pe plan local, dupa preluarea Zentiva.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri