CFD-urile (contracte financiare pentru diferenta) erau menite sa diversifice activitatea Bursei de la Sibiu si sa aduca noi instrumente investitorilor, insa la peste un an de la lansarea acestora interesul se mentine scazut. Analistii consultati de Wall-Street spun ca principalele probleme ale acestor produse sunt lipsa de promovare si a unui market-maker.
Din 17 august pana la finalul anului trecut, la Sibiu s-au tranzactionat 82 de CFD-uri, dintre care 72 pe SIF Banat-Crisana (CFDSIF1) si 10 avand ca activ suport titlurile Bancii Transilvania (CFDTLV). De la inceputul anului, situatia acestor instrumente este si mai slaba, sase CFD-uri, trei pe fiecare dintre emitenti amintiti anterior.

In piata de la Sibiu mai exista si alte patru astfel de contracte, avand active suport titlurile BRD, SIF Muntenia, OMV Petrom si Broker Cluj, dar nu au fost inregistrate schimburi cu acestea.

“Cred ca principala cauza a lipsei de interes o constituie chiar activele suport ale CFD-urilor, in sensul ca nici pe piata futures contractele cu aceste active la baza nu au fost atractive pentru investitori. Aceasta atitudine s-a transmis mai departe si in planul CFD. Am putea spune ca s-a format o cutuma pe piata futures in ceea ce priveste comportamentul investiorilor si anume tranzactionarea unui singur instrument. DEDJIA_RON a putut sa patrunda in lista scurta a produselor tranzactionate ca urmare a notorietatii si a prezentei unui market maker”, a declarat Adrian Barbulescu, director adjunct de tranzactionare la Prime Transaction, pentru Wall-Street.

De asemenea, Marcel Murgoci, director de tranzactionare de Estinvest, este de parere ca un furnizor de lichiditate ar putea anima tranzactiile cu aceste instrumente.

“Cred ca aducerea unui market-maker pe CFD-uri ar aduce mai mult interes pe acest segment, deoarece furnizarea de lichiditate conteaza foarte mult pentru produsele financiare mai complicate”, spune Murgoci.

Pe de alta parte, Victor Safta, directorul X-Trade Brokers Romania, considera ca lipsa de promovare a produselor este principala cauza a interesului scazut al investitorilor de la Sibiu.

“In prezent, piata din Romania este inca reticenta la instrumentele financiare, iar educatia investitionala este foarte scazuta. Daca produsele ar fi mai bine promovate si piata ar fi fost mai lichida instrumentele ar fi interesante pentru investitori”, afirma Safta.

Piata CFD-urilor este dominata de instrumentele pe active internationale

Desi piata de CFD-uri nu se bucura de succes la Sibiu, contracte pentru diferente pe active suport marfuri sau indici straini oferite de brokeri din Forex de pe piata locala sunt foarte interesante pentru investitorii din Romania.

Totusi, diferenta esentiala dintre CFD-urile oferite de brokerii cu platformele externe si cele de la Sibiu - supravegheate si reglementate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) – nu ii determina pe cei care ruleaza milioane de euro pe piata Forex sa isi indrepte atentia catre Sibex.

“Platformele externe ofera o paleta foarte mare de CFD-uri, insa investitorii care au ales aceasta alternativa au facut-o pentru ca vroiau o alternativa la piata romaneasca. O buna parte din ei au ajuns sa tranzactioneze CFD pentru ca asta se oferea si se ofera in Romania. Cred ca daca exista posibilitatea tranzactionarii directe a actiunilor de afara, CFD-urile externe nu se mai aflau printre preferate”, sustine Barbulescu.

El este de parere ca piata romaneasca de CFD-uri va deveni mai vizibila, cel putin pe plan local, numai in momentul in care un produs va atrage atentia jucatorilor.

“Aceste instrumente se vor bucura de interes mai mare cand Sibex, BVB, CNVM si oricare alte institutii competente se vor arata interesate de ele si vor aloca resurse financiare sau de alt fel pentru a prezenta avantajele si specificatile acestor CFD-uri pentru piata de capital”, considera Victor Safta.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri