Presedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei, care vizeaza trecerea acestei entitati publice de sub autoritatea Guvernului sub autoritatea Camerei Deputatilor, potrivit Agerpres.

Conform legii, Monitorul Oficial se organizeaza ca regie autonoma, persoana juridica ce desfasoara activitate de interes public national si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.

"Fata de solutia legislativa de trecere a Regiei autonome 'Monitorul Oficial' sub autoritatea Camerei Deputatilor, legea transmisa la promulgare cuprinde si interventii corelative ale normelor ce vizau competenta Secretariatului general al Guvernului. Cu toate acestea, semnalam ca unele dispozitii din continutul Legii nr. 202/1998 nu au fost modificate in consecinta", se arata in cererea de reexaminare.

Astfel, se precizeaza ca avand in vedere ca la art. I pct. 2 din legea transmisa la promulgare (art. 2 din Legea nr. 202/1998) se prevede ca editorul Monitorului Oficial al Romaniei este Camera Deputatilor se impunea sa fie modificate, in mod corespunzator, si dispozitiile art. 17 si art. 21 din Legea nr. 202/1998. Totodata, presedintele Iohannis indica faptul ca interventia asupra art. 17 din Legea nr. 202/1998 s-ar fi impus si din perspectiva noilor reglementari ale art. 22 (art. I pct. 9 din legea transmisa la promulgare).

Seful statului arata ca legea prevede ca actele care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se inainteaza secretarului general al Camerei Deputatilor, in copie certificata, de catre autoritatile emitente, sub semnatura conducatorului acestora sau a loctiitorului sau si semnaleaza ca din continutul acestei dispozitii lipseste referirea la actele care se publica in Partea a II-a a Monitorului Oficial. De asemenea, el apreciaza ca pentru evitarea unei conduite abuzive se impune stabilirea unui termen rezonabil pentru indeplinirea atributiei secretarului general al Camerei Deputatilor de a transmite Regiei Autonome "Monitorul Oficial" spre publicare actele.

Citeste si:
Iohannis a promulag legea care transcrie la nivel national PSD2
Iohannis a promulgat legile...

Acesta considera ca Parlamentul trebuie sa reexamineze prevederea conform careia cheltuielile determinate de publicarea actelor in Monitorul Oficial al Romaniei se suporta de catre emitenti, pe baza tarifelor aprobate anual de Biroul permanent al Camerei Deputatilor, la propunerea Regiei Autonome "Monitorul Oficial".

"Consideram ca solutia legislativa de la art. I pct. 8 din legea transmisa la promulgare se impune a fi reanalizata de catre Parlament, intrucat Biroul permanent al Camerei Deputatilor nu poate primi prin lege - fara a adauga la Constitutie - competenta de a stabili tarife ce vor fi achitate de persoane fizice si juridice. De asemenea, adoptarea unei astfel de hotarari de catre Biroul permanent al Camerei Deputatilor ar ridica reale probleme in ceea ce priveste opozabilitatea fata de terti, efectele sale juridice, precum si exercitarea controlul judecatoresc asupra acesteia. Aceste probleme sunt accentuate si de faptul ca legea nu instituie obligatia de publicare a respectivei hotarari in Monitorul Oficial", arata seful statului in cererea de reexaminare.

Seful statului puncteaza ca si prevederile art. I pct. 9 din legea transmisa la promulgare - art. 22 din Legea nr. 202/1998 - ridica probleme similare celor mentionate in ceea ce priveste ordinul secretarului general al Camerei Deputatilor referitor la procedura publicarii in partile I-VII, procedura republicarii si a rectificarii, precum si cea a publicarii unor acte normative in numere speciale, cu tiraj limitat in Monitorul Oficial.

"Consideram ca prevederile intregului art. I al legii transmise la promulgare ar trebui reanalizate si din perspectiva modului in care Camera Deputatilor - in calitate de autoritate publica tutelara - isi va indeplini in mod efectiv atributiile in relatia cu Regia autonoma 'Monitorul Oficial al Romaniei'", spune presedintele Iohannis.

Citeste si:
CCR RESPINGE modificarea Constitutiei in sensul interzicerii amnistiei
CCR RESPINGE modificarea...

El mentioneaza ca, desi se prevede ca Regia Autonoma "Monitorul Oficial" se organizeaza ca regie autonoma, sub autoritatea Camerei Deputatilor, in realitate legea nu cuprinde dispozitii prin care aceasta Camera a Parlamentului exercita efectiv o asemenea autoritate, intrucat unele competente sunt atribuite Biroului permanent, altele secretarului general, iar altele raman in competenta Secretariatului general al Guvernului. El precizeaza ca autoritatile publice tutelare exercita aceasta autoritate prin intermediul unor structuri interne, insa statutul constitutional al Camerei Deputatilor - si al Parlamentului in general - nu permite ca in exercitarea prerogativelor sale legale sa se poata substitui structurile interne de conducere sau inalti functionari publici.

"Din aceasta perspectiva, apreciem ca prevederile art. I - dincolo de lipsa de unitate a reglementarii - ar trebui reanalizate chiar sub aspectul optiunii plasarii Regiei Autonome 'Monitorul Oficial' sub autoritatea Camerei Deputatilor", completeaza seful statului.

El mentioneaza ca legea transmisa la promulgare prevede ca pana la aplicarea acestui act normativ, prin ordin al secretarului general al Camerei Deputatilor, se numeste Consiliul de administratie al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", compus din 9 membri, dintre care unul este directorul general si presedinte al consiliului de administratie. Totodata, seful statului arata ca, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu, un reprezentant al secretarului general al Camerei Deputatilor si un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice.

"In lipsa unei prevederi in continutul legii transmise la promulgare referitoare la o data ulterioara intrarii in vigoare, de la care aceasta ar urma sa fie aplicata, rezulta ca momentul de debut al aplicarii acestui act normativ va coincide cu momentul intrarii sale in vigoare, respectiv la 3 zile de la publicare in Monitorul Oficial, conform art. 78 din Constitutie. Din aceasta perspectiva, consideram ca sintagma 'pana la aplicarea prevederilor prezentei legi' din continutul art. II alin. (1) este neclara. Totodata, redactarea defectuoasa a art. I plaseaza sub semnul incertitudinii si mandatele in curs ale membrilor actualului consiliu de administratie", se arata in cererea de reexaminare.

Citeste si:
CCR: Prelungirea mandatului sefului SMG - neconstitutionala
CCR: Prelungirea mandatului...

In ceea ce priveste administrarea Regiei Autonome "Monitorul Oficial", seful statului semnaleaza ca sunt incidente dispozitiile OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, care include regiile autonome infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala in sfera intreprinderilor publice. El precizeaza ca, in conformitate cu acelasi act normativ, regia autonoma este administrata de un consiliu de administratie, format din 3-7 persoane: un reprezentant din cadrul Ministerului Finantelor Publice, un reprezentant al autoritatii publice tutelare, 1-5 persoane cu experienta in administrarea sau managementul unor regii autonome sau societati, inclusiv societati din sectorul privat, iar membrii consiliului de administratie se numesc de autoritatea publica tutelara, pe baza unor criterii de selectie si potrivit unei proceduri prealabile determinate.

Presedintele Iohannis subliniaza ca interventia legislativa de la art. II din legea transmisa la promulgare vine in contradictie cu procedura de desemnare a membrilor consiliului de administratiei al unei regii autonome, procedura stabilita de OUG nr. 109/2011.

"Totodata, din modul de redactare a normei, aceasta interventie legislativa pare a perpetua solutia cuprinsa in art. 12 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, care insa a fost abrogata in mod expres prin art. 65 din OUG nr. 109/2011", spune el.

In plus, seful statului considera ca secretarul general al Camerei Deputatilor nu se poate substitui autoritatii publice tutelare (Camera Deputatilor) in ceea ce priveste exercitarea atributiilor acesteia si nu poate avea propriul reprezentant in consiliul de administratie.

Sursa foto: presidency.ro

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Politic »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Autorizatia ISU de incendiu, eliminata de la acreditarea scolilor