Parchetul General atrage atentia, intr-o nota transmisa Comisiei juridice a Camerei Deputatilor – obtinuta de G4Media.ro, ca respingerea ordonantei de urgenta 6 / 2016 privind punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal ar avea ca efect inchiderea a 6.545 de dosare penale aflate pe rolul diferitelor Parchete.

Astfel, potrivit Parchetul General, unul dintre efectele respingerii ordonantei ”este acela al impactului ce il poate avea asupra dosarelor aflate in lucru in care sunt dispuse masuri de supraveghere tehnica. Din datele Ministerului Public reiese ca se afla in lucru dosare in care s-au dispus masuri de supraveghere tehnica dupa cum urmeaza:

  • 49 dosare la nivelul PICCJ (Sectia de urmarire penala si Sectia parchetelor militare);
  • 467 dosare la DNA (Structura centrala si structurile teritoriale);
  • 1042 de dosare la DIICOT (Structura centrala si structurile teritoriale);
  • 4987 dosare la parchete de pe langa curtile de apel cu unitatile din subordine.

”Aceste dosare au ca o obiect: infractiuni de crima organizata, trafic de droguri, trafic de persoane, terorism, infractiuni de coruptie, infractiuni contra vietii, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale, infractiuni contra libertatii persoanei, infractiuni contra integritatii corporale sau sanatatii, infractiuni privind nerespectarea regimului armelor si al munitiilor, infractiuni contra patrimoniului, infractiuni economico-financiare, infractiuni de spalare de bani, infractiuni de contrabanda, infractiuni contra sigurantei si integritatii sistemelor si datelor informatice”, se mai arata in nota transmisa de Parchetul General catre Camera Deputatilor.

”Aprobarea unei eventuale legi de respingere a OUG 6/2018 ar fi de natura sa compromita probatoriile in desfasurare care vizeaza masuri de supraveghere tehnica in dosare care au ca obiect infractiuni deosebit de grave”, mai precizeaza Parchetul.

La randul sau, Ministerul Justitiei a transmis Comisiei Juridice propunerile concrete de respingere a OUG 6, in care stipuleaza ca: protocoalele incheiate in temeiul actului normativ sunt declarate nule, iar probele obtinute in temeiul acestor protocoale sunt, de asemenea, declarate nule.
Propunerile Ministerului Justitiei pentru respingerea OUG 6/2016:

  • Art. 1 – Se respinge Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6 din 11 martie 2016 privind unele masuri pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 14 martie 2016.
  • Art. 2 – Sunt declarate nule protocoalele de cooperare incheiate in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2016. Autoritatile publice au obligatia sa le faca publice, cu respectarea dispozitiilor legale privind protectia informatiilor clasificate si a datelor cu caracter personal.
  • Art. 3 – Probele obtinute in aplicarea protocoalelor de cooperare incheiate in temeiul art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2016 sunt nule.
  • Art. 4 – La articolul 453 alineatul (1) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa litera f) se introduce o litera noua, lit. g), cu urmatorul cuprins: g) hotararea s-a intemeiat pe probe obtinute de catre organele judiciare in temeiul unor protocoale de cooperare declarate nule.
  • Un alt efect al respingerii OUG 6/2016, semnalat de Parchetul General, va fi ”afectarea activitatii unitatilor de parchet si a structurilor de parchet din cadrul Ministerului Public sub aspectul modului in care s-au adus la indeplinire aceste modificari de ordin organizatoric, prin incetarea detasarii ofiterilor si agentilor de politie”.

”Un prim efect se refera la modificarile aduse prin aceasta ordonanta la Legea 304/2004 privind organizarea judiciara si Legea 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea DIICOT, referitoare la detasarea ofiterilor si agentilor de politie judiciara in structurile Ministerului Public, in vederea efectuarii activitatilor de punere in executare a mandatelor de supraveghere tehnica. De la data intrarii in vigoare a OUG 6/2016 s-au luat masuri pentru realizarea acestor detasari si a fost infiintat la nivelul PICCJ un Serviciu tehnic cu atributii in materia activitatilor de supraveghere tehnica prevazute de art. 142 si urm. din Codul de procedura penala”, explica Parchetul General in nota transmisa la Parlament.

Comisia juridica din Camera Deputatilor, a inceput in urma cu doua saptamani dezbaterea ordonantei de urgenta nr. 6 / 2016 privind punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica dispuse in procesul penal. Este vorba despre ordonanta care a permis existenta echipelor mixte intre SRI si Parchete pentru realizarea de interceptari in dosare penale, adoptata de Guvernul Ciolos in urma deciziei CCR prin care a fost eliminat Serviciul Roman de Informatii din randul institutiilor care pot face interceptari.

Ordonanta este in vigoare din 2016 si a fost deja adoptata tacit de Senat. Camera Deputatilor este for decizional in acest caz.

PSD intentioneaza respingerea ordonantei 6, miza partidului condus de Liviu Dragnea fiind ca probele din dosarele penale culese in baza acestui act normativ sa fie apoi anulate.

Sugestia a venit chiar din partea ministrului Justitiei, Tudorel Toader, care a declarat pe 11 septembrie, la Antena 3, ca daca OUG 6 va fi respinsa, se poate ca toate probele din dosare sa fie revizuite.

„In Camera Deputatilor se afla un proiect de lege care analizeaza Ordonanta 6 ce a permis aceste echipe mixte si aceste protocoale. Am inteles ca e posibil ca ordonanta sa fie respinsa, daca respingi ordonanta, e echivalentul unei modificari substantiale printr-o alta ordonanta de urgenta. E important ca legiuitorul sa stabileasca ce se intampla cu efectele juridice (…) Daca pica ordonanta, legea trebuie promulgata de presedinte si produce efecte de la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial. Posibil ca presedintele sa o atace la CCR. Se respinge ordonanta, legiuitorul trebuie sa spuna ce se intampla cu efectele juridice pe care ordonanta le-a produs. Daca legiuitorul spune ca se mentin efectele… dar daca le anuleaza, atunci ne intoarcem la ce spuneam, in sensul ca toate probele solutionate prin echipe mixte vor fi supuse revizuirii”, a declarat Tudorel Toader.

Ideea a fost preluata doua zile mai tarziu de deputatul PSD Florin Iordache, care a spus ca ordonanta va fi dezbatuta in Parlament si tot in Parlament se va lua o decizie si cu privire la ce urmeaza sa se intample cu dosarele care au fost instrumentate pe baza protocoalelor.

”Nu putem sa ne ascundem ca in spatiul public exista o dezbatere, discutam despre ce inseamna protocolul. Daca cineva a avut de suferit si cineva a fost condamnat pe langa Codul penal si Codul de procedura penala pe baza unor norme care au adaugat la lege si care sunt nelegale ne ascundem de chestia asta? Daca trebuie sa facem modificari si daca deja instantele am vazut ca au dat primele hotarari care au spus ca in prima instanta persoanele au fost cercetate abuziv cu incalcarea normelor de drept, cu incalcarea normelor de procedura penala putem sta impasibili sa asteptam sa ne vina de sus de undeva? Nu. Exista o dezbatere cu privire la ce trebuie facut in cazul dosarelor facute in urma protocoalelor (…) Fara indoiala ordonanta 6 trebuie respinsa, sau in mare parte respinsa, dar trebuie sa punem ceva la articolul 2 – adica toate acele persoane sau toate dosarele care au fost instrumentate cu incalcarea normelor de drept. Se intampla ceva. Si atunci discutam. Solutia este in Parlament, toti cei de buna credinta, pornind cu Ministerul Justitiei, CSM, Parchetul General sa vina ne asezam la masa si gasim solutia legislativa. Sunt foarte importante si protocoalele, dar aceste protocoale au adaugat la lege si daca au adaugat la lege si niste oameni au avut de suferit nu trebuie sa reglementam?”, a spus Florin Iordache.

In dezbatere a intervenit si fostul premier Dacian Ciolos, care a declarat ca Guvernul pe care l-a condus a adoptat OUG 6/2016 in urma unei decizii a CCR si actul normativ a fost ulterior aprobat printr-o lege in Senat, iar acum, dupa doi ani, se incearca in Camera Deputatilor sa se gaseasca unele “chichite” pentru a scapa anumiti oameni politici de dosarele din justitie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Politic »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri