Campania electorala prezidentiala va incepe abia pe 12 octombrie, dar materialele de publicitate politica outdoor si-au facut deja aparitia in peisajul bucurestean, candidatii cei mai prezenti fiind Klaus Iohannis, Viorica Dancila, Dan Barna, Theodor Paleologu si Ramona Ioana Bruynseels, scrie Agerpres.

Modificarile aduse legislatiei electorale au schimbat in ultimii ani dinamica publicitatii politice outdoor, astfel incat, in mod paradoxal, batalia de imagine pentru inimile alegatorilor pare sa se poarte pe strazile Capitalei mai ales inaintea celor 30 de zile dedicate campaniei. In esenta, Legea 334/2006 interzice competitorilor politici sa utilizeze in campania electorala bannere, mesh-uri sau panouri publicitare, motiv pentru care multi candidati aleg sa-si promoveze imaginea mai intensiv inaintea acestei perioade. Cu 30 de zile dinaintea alegerilor, toate bannerele si materialele publicitare vor trebui eliminate, fiind permise doar afisele in locurile special amenajate. Practic, imaginile cu politicieni aparute pe strada inaintea datei de 12 octombrie nu sunt considerate materiale electorale, ci doar forme de publicitate generala.

O plimbare de-a lungul malurilor Dambovitei presupune si o intalnire inevitabila cu astfel de mesaje politice. Aproape fiecare pod reprezinta un prilej de a intra in atmosfera de precampanie. Uneori candidatii impart cele doua fete ale aceluiasi panou publicitar (cum fac Iohannis si Dancila in apropierea statiei de metrou Izvor), alteori se afla fata in fata, de o parte si de alta a raului, iar in alte cazuri reusesc sa-si invinga adversarul la puncte (de exemplu, in apropierea statiei de metrou Eroilor, scorul Viorica Dancila - Ramona Ioana Bruynseels este de 3-1 la panouri electorale).

Centrul Capitalei este spatiul propice pentru cea mai ampla desfasurare de forte, tradusa inclusiv in metri patrati de material publicitar. Astfel, pe Bulevardul Ion I. C.Bratianu se intalnesc doua mesh-uri electorale de mari dimensiuni cu Iohannis, dispuse pe o cladire in curs de reabilitare, dar si un material similar cu Dan Barna, asezat pe un bloc aflat in apropierea Pietei Unirii. Pe aceeasi artera, nu prea departe, Viorica Dancila si Theodor Paleologu au mesh-uri montate pe laturi diferite ale acelasi imobil. Un mesh cu Ramona Ioana Bruynseels poate fi intalnit pe Bulevardul Magheru, in apropierea intersectiei cu Bulevardul Dacia.

Candidatii nu au ocolit nici statiile STB. Pe laturile refugiilor de autobuz, alocate in mod uzual materialelor publicitare, poate fi intalnita mai ales figura Vioricai Dancila, dar nu lipsesc nici afisele cu Theodor Paleologu.

Desi foloseste la randul sau panourile destinate in mod obisnuit publicitatii, Dan Barna este prezent mai degraba pe mesh-uri sau materiale de campanie de mari dimensiuni montate pe blocuri. Alaturi de Dacian Ciolos, figura sa este vizibila si pe multe corturi destinate strangerii de semnaturi. De altfel, vineri, mai existau astfel de corturi pe strazile Capitalei si pentru sustinatorii lui Paleologu sau ai lui Mircea Diaconu. Mai modest ca prezenta in ce priveste panotajul, acesta din urma apare pe bannere.

Nu a fost ignorat nici afisajul electronic. Imaginea Vioricai Dancila a aparut pe fatada media de la Cocor, cu mesajul "Alaturi de fiecare roman", in timp ce Toma Corunt si-a promovat candidatura pe un ecran de pe Magheru, in apropierea ASE.

Pe strazile din centrul Capitalei se intalnesc si materiale publicitare dedicate unor candidati mai putin cunoscuti publicului larg: John Ion Banu la Piata Romana sau Andrei Valentin Stoican pe Bulevardul Regina Elisabeta.

Ce spune un politolog?

Politologul Andrei Taranu, prodecan al Facultatii de Stiinte Politice din cadrul SNSPA, a remarcat ca actuala perioada de precampanie se remarca printr-o mai mare diversitate a figurilor politice, in comparatie cu scrutinul anterior.

"La alegerile din 2014, in oras apareau aproape numai doua figuri: Iohannis si Ponta. Acum numarul a crescut, ceea ce inseamna ca partidele, fara discutie, au mai multi bani. Au aparut destul de vizibil, cel putin in drumul meu, si Theodor Paleologu, si Dan Barna. Deci, avem cel putin patru figuri fata de 2014, cand Tariceanu era aproape nevazut, iar restul contracandidatilor nici nu prea existau pe mesh-uri sau alte imagini. Fata de 2014 panotajul s-a diversificat, ceea ce arata o multipolaritate politica mai puternica decat in anul 2014", a aratat politologul, intr-o declaratie pentru Agerpres.

O alta observatie a lui Andrei Taranu este legata de faptul ca panotajul politic a devenit "mult mai curat" din punct de vedere grafic, dar si ca accentul a fost plasat pe aspectul vizual, in detrimentul sloganului.

"Din punct de vedere grafic, par mult mai curate. Adica, se cunoaste ca lucreaza profesionisti la ele. Inclusiv la doamna Dancila si domnul Iohannis panotajul este foarte bun. Nu au mesaje. Se merge foarte mult pe imagine si foarte putin pe text. La Iohannis nu este decat un singur mesaj: 'Pentru o Romanie normala'. La doamna Dancila sunt doar doua mesaje: 'Alaturi de fiecare roman' si 'Un presedinte muncitor si implicat'. Insa, in genere, se merge foarte mult pe imagine si foarte putin pe slogan. 'Pentru o Romanie normala' iti da un mic mesaj. Este un mesaj, care iti spune ce vrea sa faca personajul respectiv. Celelalte sunt caracterizari. 'Implicat si muncitor' e o caracterizare a doamnei Dancila, nu iti spune ce va face ea pentru Romania", a aratat el.

Andrei Taranu a apreciat ca panotajul pre-electoral este util mai ales in cazul candidatilor care sunt mai putin vizibili pe scena politica.

"Nu cred ca lumea este foarte interesata de aceste imagini, cel mult ne aduc aminte tuturor ca incepe campania electorala. Dar marea majoritate, cel putin in Bucuresti, nu cred ca au stat sa studieze cu mare atentie aceste panouri. (...) Pentru Dancila si Iohannis, poate chiar si pentru Barna, nu au niciun fel de relevanta. Pentru Paleologu sau Ramona Ioana Bruynseels au relevanta, pentru ca lumea spune: 'Uite, candideaza si asta.' Deci, este o forma prin care iti introduce personajul in constiinta, pentru ca nu au intinderea simbolica pe care o au presedintele, premierul, presedintele unui partid cum e USR PLUS. Multe afise au fost legate si de ideea de a strange semnaturile", a remarcat el.

Sursa foto: ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Politic »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri